Tailraiser monteren

Tapey

MF veteraan
8 sep 2004
2.808
397
Rotterdam
Twitter
Okee, ik heb mijn tailraiser binnen. Is zo'n stang met twee ogen met naaldlagers, blauw op de bijgaande foto (de mijne is gewoon alu-kleurig, van Lucas).

full


Nu 'even' monteren. Maar hoe :?

Ik had gedacht: een staaf (bezemsteel zal wel niet sterk genoeg zijn, of wel?) door dat gat in het frame en dan aan weerszijden zo'n autosteun om het achterwiel omhoog te krijgen. Dan gewoon de oude losmaken en de nieuwe erop.

Tips en adviezen zijn welkom!
 
Bij mijn KLR (die op een bok staat met beide wielen van de grond.) schroef ik alles los en haal de lange bouten eruit. Vervolgens achterbrug beetje ondersteunen en omhoog/omlaag duwen. Nieuwe plaat met bouten erop, alles goed vast draaien (Locktite!!) en ik ben klaar in 15 minuten.

Was ook bang dat het achterwiel naar beneden zou donderen maar dat viel reuze mee. :)
 
Een bezemsteel zou op zich wel kunnen, maar let wel op dat je de steunen dan direct zoveel mogelijk tegen het frame aan zet. Dit om te voorkomen dat zo'n bezemsteel gaat doorbuigen. Zelf zou ik de gok er niet op wagen overigens en kijken naar een andere oplossing.

Kun je de voorkant niet ergens vastsjorren. Dan kun je een krik bijvoorbeeld onder je uitlaat zetten. Als je dan voorzichtig krikt, kan die uitlaat het best hebben en kun je zo de boel opkrikken.
 
Vraag iemand om even je bike vast te houden!
je kunt vast alle moeren lossen terwijl je motor op een achterbok staat (heb je die?). Dan zo'n klein garage krikje onder je blok ter hoogt van je jiffy en voorzichtig opkrikken. Je maatje/schoonmoeder/passant/huisdier kan dan je bike bij de clip-ons pakken en recht houden. Zo is het bij mij tenminste gelukt *O*

[me]Hornix dacht het wel alleen af te kunnen maar toen lazerde de Hornet bijna tegen de terraskeitjes :( [/me]
 
Tailraiser zit eronder. Gewoon een paar plankjes onder de bok om hem hoger te maken, onder de voetsteps een autosteun, bok weghalen et voila.

steuncq8.jpg


Monteren was verder niet moeilijk. Hier zit hij eronder:

klaarnt6.jpg


De achterkant is nu 2,5 cm hoger. Meer foto's in mijn posertopic.

Ik moest alleen wel de slijptol in de onderkuip zetten, want die raakte nu het wiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan