tailraser

schampie

MF veteraan
2 jun 2001
1.274
1
warnsveld
vraagje ik zag in een blad een tailraiser staan.
wat voor een efect heeft dat op het stuurgedrag.
ja het ziet er leuker uit je kont komt een cm of 3 hogem maar heeft het ook efect op stuuren of zo.
 
vraagje ik zag in een blad een tailraiser staan.
wat voor een efect heeft dat op het stuurgedrag.
ja het ziet er leuker uit je kont komt een cm of 3 hogem maar heeft het ook efect op stuuren of zo.

Ik ben er bij Louis Hamburg in de werkplaats een motor tegen gekomen waar ze een tailraiser op gemonteerd hadden. Het zag er best stoer uit ( nou ben ik zelf meer voor een \"lage look\" ), en volgens de monteur / testrijder stuurde de motor een stuk scherper, maar was ook nerveuzer geworden. Je naloop veranderd iets, dus automatisch ook het stuurgedrag, maar de betreffende monteur zij dat het eigenlijk niet hinderlijk was, en dat je er zo aan gewend was. Omdat het een bedrijfsproject betrof, mocht ik er helaas niet op rijden..... Jammer.

Maar misschien wel het proberen waard denk ik....
Als je er van houdt
 
Weet niet of 3 cm echt veel is, maar dit soort veranderingen hebben veel invloed op stuurgedrag, idd makkelijker sturen, maar ook instabieler op rechte stukken, en belangrijkste, VEEL meer kans op tankslappers, dus zorg dat je eerst een stuurdemper monteert.

Is natuurlijk ook afhankelijk van type motor, maar bij R1 laten ze nogal eens de voorvorkpoten door kroonplaat steken, zorgt voor zelfde effect, en 5 mm is nog safe, 10 mm is heftig en 15 mm is zeer heftig. Absoluut zeer agressieg stuurgedrag.

Denk er ook aan dat er flink meer gewicht op voorvork gaat rusten, dus moet je ook veervoorspanning en demping verhogen.
 
Weet niet of 3 cm echt veel is, maar dit soort veranderingen hebben veel invloed op stuurgedrag, idd makkelijker sturen, maar ook instabieler op rechte stukken, en belangrijkste, VEEL meer kans op tankslappers, dus zorg dat je eerst een stuurdemper monteert.

Is natuurlijk ook afhankelijk van type motor, maar bij R1 laten ze nogal eens de voorvorkpoten door kroonplaat steken, zorgt voor zelfde effect, en 5 mm is nog safe, 10 mm is heftig en 15 mm is zeer heftig. Absoluut zeer agressieg stuurgedrag.

Denk er ook aan dat er flink meer gewicht op voorvork gaat rusten, dus moet je ook veervoorspanning en demping verhogen.

Ook tijdens remmen moet je opletten dat de achterkant de voorkant niet voorbij komt. Beetje kwispelen is wel fijn, maar Haga of McCoy-achtige acties gaat me een beetje tever.
 
geen idee wat een tailraiser is, maar als je je kont omhoog wilt hebben, doe dat dan mbv een zwaardere veer in je achterdemper oid, maar niet met een lapmiddel.

Zal in dat geval wel voornamenlijk om de cosmetische verandering gaan...

Nou Guz, das niet helemaal waar, de tailraiser is (ja, hoe gaan we dat eigenlijk noemen) een langere link in het mechanisme onder je veer, hierdoor komt de motor hoger te staan met zelfde veer, bij zwaardere veer komt motor ook hoger te staan, maar helaas wordt je veervoorspanning dan wel veels te hoog, en tweede mogelijkheid is een veer van bijv WP met hoogte verstelling onafhankelijk van de veervoorspanning.
 
vraagje ik zag in een blad een tailraiser staan.
wat voor een efect heeft dat op het stuurgedrag.
ja het ziet er leuker uit je kont komt een cm of 3 hogem maar heeft het ook efect op stuuren of zo.

Ik zou er heel erg mee oppassen, Ik heb nu al van 3 mensen gehoord, die door het veranderen van de eigen ophanging, met hogere snelheid onderuit zijn gegaan omdat ze een onherstelbare speed wobble kregen (of iets dergelijks). Alle 3 wonder boven wonder zonder echte lichamelijke schade ervan af gekomen.....
 
Bij een FZR 1000 bj. \'91 t/m \'95 werkt het in elk geval goed, lichter sturen en meer grondspeling. Nu is dit ook wel een \'traag\' sturende motor in vergelijking met de huidige fietsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan