Takahashi vervangt Schouten in Motegi

falerossi

MF veteraan
9 aug 2002
5.598
2
15 Jarige Takumi Takahashi vervangt Schouten in Motegi
12-9-2005
Op advies van en in nauw overleg met Keijiro Koinuma van de HRC-raceafdeling van ’s werelds grootste motorfabrikant Honda, heeft Arie Molenaar -teammanager van het enige Nederlandse wegraceteam in de Grands Prix- het 15-jarige Japanse talent Takumi Takahashi als vervangende rijder aangewezen voor de plotseling opgestapte enige Nederlandse vaste deelnemer, Raymond Schouten.

Nadat de Brabander twee weken geleden tijdens de GP van Tsjechië te kennen gaf niet verder te willen met het team, heeft Arie Molenaar continue overleg gevoerd met de Honda-fabriek in Japan om een capabele vervanger voor de dit weekeinde (18 sept.) te verrijden GP van Motegi (op 200 km van Tokio) te vinden.
“Met de 15-jarige Takumi Takahashi hebben we echt het absolute Japanse toptalent in ons team kunnen opnemen. Takumi Takahashi, jongste zoon van een racefamilie waarin vader en broer ook raceten en nog racen, is de regerend Japans 125cc kampioen, dit in 2005 is overgestapt naar de 250cc categorie. Takumi begon net als Haruchika Aoki (met wie we in 1995 en 1996 wereldkampioen werden) op 3-jarige leeftijd al met pocketbike races en heeft diverse Japanse kampioenstitels op zak. Hij wordt gezien als een van de meest talentvolle rijders in het land van de rijzende zon, maar was met zijn 15 jaar nog te jong om al voor een wildcard in de 250cc GP-race van Motegi in aanmerking te komen. Met 15 jaar werd hem nog geen dispensatie verleend voor een GP 250cc start, dat kan volgens de FIM-regels pas op 16-jarige leeftijd. Maar op deze leeftijd mag hij wel (net als dit jaar ook de Nederlandse talenten Joey Litjens en Hugo van den Berg al deden) met een wildcard start rijden in de lichtste wegrace categorie. De Nederlandse rijders waar we oog op hadden, hebben allemaal verplichtingen, waardoor voor deze eerstkomende race de keuze al snel viel op de jonge Takahashi”, meldt Arie Molenaar.
Het voordeel van Takahashi als tijdelijke rijder in de Japanse GP is dat hij het moeilijke stuurcircuit van Twin-Ring Motegi op zijn duimpje kent, omdat hij er al 3 jaar lang meerdere races per seizoen heeft afgewerkt. De machines van 250cc coureur Jakub Smrz en de 125cc Honda voor Takumi Takahashi zijn vorige week al op transport naar Japan gegaan, waar de technische ploeg onder leiding van 9-voudig GP-winnaar Hans Spaan op jacht gaat naar de WK-punten in de 125cc race.

Biografie Takumi Takahashi

Naam: Takumi TAKAHASHI
Geboorte datum: 26-11-1989 (15 jaar)
Lengte: 170 cm
Gewicht: 57 kg

Motorsport loopbaan:

1993 - 3 jaar - Start pocketbike races
1995 -5 jaar – 1e overwinning Pocketbike race
1996 - 6 jaar – 3e in Japans jeugd pocketbike kampioenschap
1997 - 7 jaar – gestart met Dirt track races
1999 - 9 jaar - Minibike 50cc debuut met overwinning in 1e race
2000 - 10 jaar - Dirt track jeugd kampioen van Japan met Honda XR100
Minibike 50cc kampioen van Japan
2001 - 11 jaar - Minibike kampioen van Japan
2002 - 12 jaar – Nationale 80cc serie – 4e in eindstand
Winnaar van de 125cc race in Thailand
2003 - 13 jaar – Nationaal 125cc kampioen in leeftijdsklasse
2004 - 14 jaar – Japans nationaal 125cc kampioen
2005 - 15 jaar – Momenteel staat Takumi 2e in het 250cc Japans kampioenschap
 
of lang door zetten met wat bier en chips lukt dat vaak ook wel :z
 
de tijd zal het leren, maar volgens mij rijdt dit ventje zomaar dik in
de punten.., van die kleine onbekende Japannertjes zorgen altijd voor
verrassingen
:Y :Y :Y :Y :Y


Loop niet meteen te hard van stapel, jochie rijdt in Japan op een 250.
Heeft dus een onbekende motor in een onbekend team,z`n enige voordeel is waarschijnlijk z`n circuit kennis.
Weet ook niet of hij wel Engels spreekt, is wel belangrijk voor communicatie, wat al niet het sterkste punt in het team was,als we raymond moeten geloven.

Om echt goed te presteren moet je naast voldoende talent ook alles eromheen goed voor elkaar hebben
 
Hij moet nog ff wennen denk ik zo.
Uitslag 1ste kwalificatie:
1 36 Mika KALLIO FIN KTM 1'59.137
2 58 Marco SIMONCELLI ITA APRILIA 1'59.682
3 54 Manuel POGGIALI Ita GILERA 1'59.698
4 75 Mattia PASINI ITA APRILIA 1'59.821
5 14 Gabor TALMACSI HUN KTM 1'59.862
6 55 Hector FAUBEL SPA APRILIA 1'59.937
7 32 Fabrizio LAI ITA HONDA 1'59.982
8 71 Tomoyoshi KOYAMA JPN HONDA 1'59.984
9 19 Alvaro BAUTISTA SPA HONDA 2'00.142
10 12 Thomas LUTHI SWI HONDA 2'00.272
11 9 Toshihisa KUZUHARA JPN HONDA 2'00.643
12 33 Sergio GADEA SPA APRILIA 2'00.678
13 11 Sandro CORTESE GER HONDA 2'00.848
14 45 Imre TOTH HUN APRILIA 2'01.030
15 60 Julian SIMON SPA KTM 2'01.157
16 22 Pablo NIETO SPA DERBI 2'01.233
17 35 Raffaele DE ROSA ITA APRILIA 2'01.337
18 7 Alexis MASBOU FRA HONDA 2'01.389
19 63 Mike DI MEGLIO FRA HONDA 2'01.427
20 6 Joan OLIVE SPA APRILIA 2'01.443
21 46 Mateo TUNEZ SPA APRILIA 2'01.448
22 41 Aleix ESPARGARO SPA HONDA 2'01.663
23 29 Andrea IANNONE ITA APRILIA 2'01.706
24 43 Manuel HERNANDEZ SPA APRILIA 2'02.028
25 44 Karel ABRAHAM CZE APRILIA 2'02.043
26 51 Enrique JEREZ SPA DERBI 2'02.094
27 8 Lorenzo ZANETTI ITA APRILIA 2'02.321
28 52 Lukas PESEK CZE DERBI 2'02.490
29 28 Jordi CARCHANO SPA APRILIA 2'02.770
30 15 Michele PIRRO ITA MALAGUTI 2'02.885
31 10 Federico SANDI ITA HONDA 2'02.976
32 64 Yuki HAMAMOTO JPN HONDA 2'03.171
33 66 Arata MORI JPN Team HONDA 2'03.226
34 20 Takumi TAKAHASHI JPN HONDA 2'03.329
35 68 Hiroaki KUZUHARA JPN HONDA 2'03.335
36 26 Vincent BRAILLARD SWI APRILIA 2'03.341
37 48 David BONACHE SPA HONDA 2'03.778
38 67 Kazuki HANAFUSA JPN HONDA 2'04.726
39 65 Hiroomi IWATA JPN HONDA 2'05.016
40 31 Sascha HOMMEL GER MALAGUTI 2'05.370
Not qualified (Out 107%) 2'07.476
25 Dario GIUSEPPETTI GER APRILIA 2'52.235
 
Hij moet nog ff wennen denk ik zo.
Nou, ik twijfel een beetje, als je de plus en minpunten tegen elkaar af weegt.... Ik had meer van zo'n jongen verwacht.

Pluspunten Takimuri Teriyaki

+ Rijdt meermalen per seizoen op Twin-Ring Motegi
+ Japans kampioen 125cc op Honda
+ Steun Japanse HRC engineers

Minpunten Takimuri Teriyaki

- Nieuw team

Nog mensen met suggestie's voor voor en tegens?

Raymond liep ook tegen een dichte deur als het ging om wijzigingen aan de motor, dus wat dat betreft heeft Takahashi geen extra nadelen. Je kunt er donder op zeggen dat er een blik Japanse engineers uit de kast zijn getrokken om die jongen te kunnen ondersteunen.

Het zou natuurlijk, maar das heel theoretisch, ook aan de motor kunnen liggen O-)
 
Wat uit het buitenland komt is altijd beter toch? De kille cijfertjes wijzen
dat tot nu toe niet uit. Zo slecht deed Raymond het dus toch niet. Morgen zal
die Japanner is de wedstrijd het wel redelijk doen verwacht ik. Maar als ook niet het geval is moet de aandacht maar eens verschuiven naar de tuner en teammanager. Doen die hun werk wel zo goed?
 
:^

Moet zeggen dat ik het uiteindelijke resultaat, 25ste achter wildcard coureurs Hanamoto en Kuzuhara, niet echt indrukwekkend vindt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan