Tand wielen vs ketting

Phr3ak

MF veteraan
5 nov 2003
17.394
13
Apeldoorn
Even een simpel vraagje voor de heren en dames techniekers onder ons op dit forum :)

Hoe kun je zien of je tandwielen en ketting versleten is :?

Het huidig setje tandwielen + ketting gaat nu al zon 17.5xx mee 8-)

En voor de rest, qua rijden en werking merk ik zelf nog niet echt een verschil met van toen de motor net de winkel uit gereden werd, dus heb echt geen flauw idee omtrent dit onderwerp ;)

Alvast bedankt voor opmerkingen en eventuele sugesties :)
 
Regelmatig moeten opspannen van de ketting is waar de meeste mensen het aan gaan merken. Happerig lopen op de tandwielen als deze versleten zijn(meestal eerst aan de voorzijde). Ter controle kun je ook kijken hoeveel speling de ketting op het achtertandwiel heeft. (ketting aan de achterzijde van het tandwiel beetpakken en kijken of er ruimte erop zit)
 
Regelmatig moeten opspannen van de ketting is waar de meeste mensen het aan gaan merken. Happerig lopen op de tandwielen als deze versleten zijn(meestal eerst aan de voorzijde). Ter controle kun je ook kijken hoeveel speling de ketting op het achtertandwiel heeft. (ketting aan de achterzijde van het tandwiel beetpakken en kijken of er ruimte erop zit)
:^
 
Regelmatig moeten opspannen van de ketting is waar de meeste mensen het aan gaan merken. Happerig lopen op de tandwielen als deze versleten zijn(meestal eerst aan de voorzijde). Ter controle kun je ook kijken hoeveel speling de ketting op het achtertandwiel heeft. (ketting aan de achterzijde van het tandwiel beetpakken en kijken of er ruimte erop zit)

:^

Als de ketting nog geen herrie maakt zou ik me nog geen zorgen maken. Een kettingset kan bij goed onderhoud meer dan 30k mee gaan.
 
Als ik de ketting van achteren op pak, dan kan ik hem heeeeel ietsjes bewegen, meer ook niet, hij komt niet eens boven de vertanding van het tandwiel uit, dus dat is wel goed meen ik :)

Qua herrie, ach niet meer herrie als normaal bij een Ducati zou ik zo zeggen ;)

En naar mijn idee draaitie nog lekker soepel rond enzo, maarja kreeg dus gisteren de opmerking van een honda dealert dat de ketting matig was o.i.d.

Terwijl ik toch echt om de zoveel 100 km's de ketting goed invet, dat gebeurt eerder te goed dan te weinig ;)
 
Als je de ketting op het achter tandwiel kan oplichten dan heb je te veel speling.
Dan duurt het in de regel niet lang meer voor ie versleten is.

Als je motor achteruitloopt en je hoort de ketting (Klonken)
dan is het ook gebeurd.

mt. vr. grt. Groen
 
Als je de ketting op het achter tandwiel kan oplichten dan heb je te veel speling.
Dan duurt het in de regel niet lang meer voor ie versleten is.

Als je motor achteruitloopt en je hoort de ketting (Klonken)
dan is het ook gebeurd.

mt. vr. grt. Groen

Als ik met de motor aan de hand achteruit loop, dan hoor ik niet veel dan dat de ketting naar mijn idee netjes over het tandwiel loopt, maar zal voor de zekerheid het van het weekend eens ff vragen aan erkend ducati dealer, wil wel even weten waar we aan toe zijn, eer we weer een duit centen uit geven aan dat spul ;)
 
Ben net bij de dealert geweest, de ketting laten spannen .. tsja heb het gereedschap er niet voor dus mogen die dat doen (voor nop overigens ;) ) :)

Gelijk maar even geinformeerd na een nieuw vers setje tandwielen en ketting :)

€ 250,- inclusief montage .. dus denk dat het huidige setje maar oprij deze winter, de ritjes zullen toch wel minder gaan worden en voornamelijk uit korte stukjes hier in de buurt gaan bestaan, dus dat moetie nog wel kunnen trekken denk ik.

Dan kan er aan het begin van het nieuwe seizoen een vers setje der ondergemikt worden 8-)
 
[me]Phr3ak heeft een vers tandwiel + ketting setje 8-)
[/me]


Alles koste inclusief montage € 300,-

Bij startwin in Loenen (bij Apeldoorn) ;)

Dus nu weer op naar de volgende 21.000 km O-)

:]
 
Nou, klaar.


Maar weete je nou ook hoe je het nakijkt en zo? Hoe je het dus fijn zelf bijhouden kan, het gaat niet elke keer evenveel kilometers mee he...

Moet je wel weten waar op te letten.
 
lijkt mij vrij duur :?
Ik hoor altijd prijzen van 150€ voor de set...ex montage dan
Ligt misschien ook aan het merk , welke heb je :?

Ducati Monster, en is dus ook een orginele set af Ducati ;)

@Lemmy, als ik er mee liep dan hoorde je de ketting klonken o.i.d. het maakte gewoon geluid, en het reed gewoon niet lekker meer ;)

Ohja, ook niet geheel onbelangrijk, volgens die zaak ging een set zo tussen de 20.000 en de 25.000 km mee ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ducati's gebruiken vaak een 520 ketting (lichter+ minder gyroscopisch effect); deze zijn slechts tot 20000km gegarandeerd. Op een lichtere machine kan deze inderdaad tot 25000km meegaan mits je h'm goed uitlijnt en iedere 3-400km smeert.
In de regel is een 520 ketting aan vervanging toe als je h'm voor de 3e keer moet spannen. Een nieuwe ketting wordt in het begin sterk uitgerekt; daarna span je h'm 1 keer op en als ie dan weer slap hangt dan is ie 9 van de 10 keer versleten.
Dit kun je zien aan het voortandwiel en als je de ketting over een latje legt en je in de lengterichting speling op de schakels bemerkt. Ik gebruik momenteel een DID 520 ERV-2; zeer soepele en oersterke ketting. Helaas is ie wel aan de prijs.

851 groeten, Peter (91632km ervaring met 520 kettingen)
 
staat er neit bij iedere fiets zo'n pijltje op de achterbrug dan??

bij een niet originele ketting is dat wel niet helemaal betrouwbaar, maar geeft toch een goede indicatie!?

Pijltje :?

Bij mij staan er wel streepjes op de achterbrug, maar dat is meer om de ketting goed te kunnen spannen o.i.d. ;)

Bedoelde je zoiets :?
 
Denk dat een cardan ook wel zal slijten, mischien niet zo snel als een ketting, maar toch ;)
Ja hoor, maar dan heb je al ruim 6 cijfertjes op je teller staan. Het is uiteindelijk goedkoper dan een ketting - ik geloof een kroonwielsetje voor zo'n 300 pleuri's (en ik kan volstaan met af en toe versnellingsbakolie in mijn cardan te gooien... Al dat geklooi met smeermiddeltjes).
 
Ja hoor, maar dan heb je al ruim 6 cijfertjes op je teller staan. Het is uiteindelijk goedkoper dan een ketting - ik geloof een kroonwielsetje voor zo'n 300 pleuri's (en ik kan volstaan met af en toe versnellingsbakolie in mijn cardan te gooien... Al dat geklooi met smeermiddeltjes).

Tsja, ach alles heeft zo wel ze charmes ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan