tandwiel achter vervangen=meer slijtage?

Investig8or

MF veteraan
14 jan 2002
2.232
0
Delft
Ik wil het achtertandwiel vervangen door een 2 of 3 tandjes grotere... *D
De zxr kan het wel gebruiken , aangezien ik ook nooit op de top rijd.
Maar....is het zo dat de zaak meer gaat slijten?
Ik weet niet hoeveel km er met de huidige set is gereden ,zit zelf op 8000 km ermee , maar de ketting heeft geen harde stukken , en zit bij zowel voor als achtertandwiel er strak omheen.De tanden zijn ook nog normaal.
Wat te doen :?
Gewoon vervangen , of is dit funest voor de ketting?
En daarbij , 2 of 3 tandjes?Nu draait tie 6000 rpm bij 100 km/h ,6500 bij 120 km/h.Hoeveel verandert dit dan?
 
3 zal die ongeveer ook 1000 toeren meer gaan draaien, ik heb een tandje voor kleiner gedaan.

Optimaal is het niet natuurlijk maar de ketting is harder als de tandwielen, ik heb het tandje kleiner er ook bij zo'n 10.000 km opgezet en er staat nu al 25.000 op.
Tandje kleiner is wel wat slechter voor de ketting, misschien gaat die van jou wel langer mee, deze moet er denk ik toch einde seizoen wel af.
 
Het gaat ineens harder slijten omdat de ketting en het tandwiel "niet bij elkaar horen". Na een tijdje is alles weer op elkaar ingesleten en dan gaat je gewone slijtage weer op. Alleen is je voortandwieltje dan al wel een stuk kleiner geworden.

Ik zou het niet doen, maar ach... Je doet ook zo lang met een ketting, irritant om te w88 als je eens iets uit wilt proberen.
 
Groter achter is meer toeren bij zelfde snelheid. Acceleratie is sneller, dus eenvoudiger om wheelies te maken. Topsnelheid word lager.
juist daarom doe ik het ook.Ik heb nog nooit op z'n top gereden , maar ik vraag me af of hij in z'n 6 wel tot de begrenser loopt.... :?
als je linear zou tellen , vanaf 6000rpm/100 km/h en 6500rpm/120 km/h kom je op 240 (op de teller natuurlijk) bij 9500 rpm.Er vanuitgaand dat er een verval is , zou die dan 240 lopen met 12000 rpm(ruim genomen).En aangezien er tot de 14000 zeker kan doorgetrokken worden , lijkt het me dat ie gewoon die toeren niet haalt?Dus met een groter achtertandwiel zou die misschien wel net zo snel gaan en zelfs sneller die snelheid berijken?????
Iemand ervaring hiermee of een denkwijze die dit ondersteunt/tegenspreekt??
 
juist daarom doe ik het ook.Ik heb nog nooit op z'n top gereden , maar ik vraag me af of hij in z'n 6 wel tot de begrenser loopt.... :?
als je linear zou tellen , vanaf 6000rpm/100 km/h en 6500rpm/120 km/h kom je op 240 (op de teller natuurlijk) bij 9500 rpm.Er vanuitgaand dat er een verval is , zou die dan 240 lopen met 12000 rpm(ruim genomen).En aangezien er tot de 14000 zeker kan doorgetrokken worden , lijkt het me dat ie gewoon die toeren niet haalt?Dus met een groter achtertandwiel zou die misschien wel net zo snel gaan en zelfs sneller die snelheid berijken?????
Iemand ervaring hiermee of een denkwijze die dit ondersteunt/tegenspreekt??

:? Heb jij een automaat?

6000tpm/100km/u -> 7200tpm/120km/u
6000tpm/100km/u -> 14000tpm/233km/u

Rij je toch gewoon naar z'n top in de 5e of 4e versnelling? Doe ik ook, scheelt op 80 weggetjes enorm op het verbruik omdat het toerental lekker laag blijft.
 
Dus met een groter achtertandwiel zou die misschien wel net zo snel gaan en zelfs sneller die snelheid berijken?????
Iemand ervaring hiermee of een denkwijze die dit ondersteunt/tegenspreekt??

Je krijgt 100% ondersteuning van mij.

Ennu, ik zou niet wachten tot je set op is, of deze set weggooien. Gewoon alleen achtertandwiel vervangen, kan je het gelijk uitproberen, en weet je bij je volgende nieuwe set of je het nog steeds wil.
 
Uhmmmm :? nu begrijp ik het niet :? :?

Als je bij 6000tpm 100km/u rijd kun je niet met 6500tpm 120km/u rijden. Dan heb je ergens slip zitten. Of had je het over verschillende versnellingen? dan heb ik niet goed gelezen.

Als ik er vanuit ga dat je in de 6e versnelling met 0tpm 0km/u rijd en met 6000tpm 100km/u zal je dus met 14000tpm 233km/u rijden (Beide vermenigvuldigen met 2,33).
 
't achtertandwiel v.v. heeft bij mijn weten geen negatieve invloed op de slijtage van je ketting, in feite kun je zelfs langer doen met een ketting als je 't voortandwiel halverwege ff es een keertje zou vervangen...

enne die topsnelheid....geef maar een brul wanneer je die wil teste }) (of zit je snelheidsmeter op 't voorwiel :?
 
Als je bij 6000tpm 100km/u rijd kun je niet met 6500tpm 120km/u rijden. Dan heb je ergens slip zitten. Of had je het over verschillende versnellingen? dan heb ik niet goed gelezen.

Als ik er vanuit ga dat je in de 6e versnelling met 0tpm 0km/u rijd en met 6000tpm 100km/u zal je dus met 14000tpm 233km/u rijden (Beide vermenigvuldigen met 2,33).
waarom niet 120 bij 6500 rpm? :? Ik heb het over 6000 rpm in z'n 6 , dan wat gas erbij en dan naar 6500rpm.
En dat lineare bedoelde ik niet op die manier , maar meer zo van 500 rpm erbij is 20 km/h erbij.Maar omdat dat niet helemaal klopt heb ik daar wat verval in gebracht......maar zoals jij het berekent kan misschien ook wel.En ik denk dat die 233 niet gehaald wordt , terwijl de begrenser nog later zit.M.a.w. , ik ga er in topsnelheid niet op achteruit met een groter achtertandwiel... :P hoop ik...

Crashbr: volgens mij zit de meter op t voorwiel , en daarbij komt er een sigma fietsding bij , dus ik zou op de km nauwkeurig kunnen zien of ik er harder of zachter door ga.Maar of ik dat wil testen... ;)
 
Op donderdag 05 september 2002 21:16 schreef Investig8or het volgende:waarom niet 120 bij 6500 rpm? :? Ik heb het over 6000 rpm in z'n 6 , dan wat gas erbij en dan naar 6500rpm.

Omdat je met 6500tpm op 108km/u zit.

En dat lineare bedoelde ik niet op die manier , maar meer zo van 500 rpm erbij is 20 km/h erbij.Maar omdat dat niet helemaal klopt heb ik daar wat verval in gebracht......maar zoals jij het berekent kan misschien ook wel.En ik denk dat die 233 niet gehaald wordt , terwijl de begrenser nog later zit.M.a.w. , ik ga er in topsnelheid niet op achteruit met een groter achtertandwiel... :P hoop ik...

In dat geval is het idd mooi om een iets kleiner achtertandwiel te hebben :) .

Of als je toch nooit op top rijd een veel kleiner achtertandwiel :P .
 
Op vrijdag 06 september 2002 12:39 schreef jkoehorst het volgende:Omdat je met 6500tpm op 108km/u zit.In dat geval is het idd mooi om een iets kleiner achtertandwiel te hebben :) .

Of als je toch nooit op top rijd een veel kleiner achtertandwiel :P .
tis misschien raar , maar ik heb toch echt bij 120 6500 rpm staan :? Hoe kan dat dan , heb ik verkeerd gekeken?Zal er eens op letten.Maar waar het om gaat , is dat bij 14000 rpm ik 233 rijd , en dat haalt ie toch niet?

Leuk vraagje : is de snelheid rechtevenredig met de toeren?

En ik denk dat je bedoelt groter tandwiel , toch :?
Heb besloten dat ik het ga uitproberen , ik ga achter van 45 naar 47 of 48 tandjes.Ik ben benieuwd :P
 
Tuurlijk is het toerental rechtevenredig met je snelheid... Verschillen kunnen nog komen van slip in de koppeling....

Bij overbrengingen gaat het allemaal om verhoudingen... dus 1:1,34221... Op die manier is het altijd rechtevenredig als je maar niet van versnelling wisselt.
 
tis misschien raar , maar ik heb toch echt bij 120 6500 rpm staan :? Hoe kan dat dan , heb ik verkeerd gekeken?Zal er eens op letten.Maar waar het om gaat , is dat bij 14000 rpm ik 233 rijd , en dat haalt ie toch niet?

Ik was uitgegaan van die eerste meting, 100 bij 6000tpm.
Als je 120 rijd met 6500tpm ligt je theoretische top zelfs nog hoger, bij 14000tpm rij je dan 258km/u.

En ik denk dat je bedoelt groter tandwiel , toch :?
Heb besloten dat ik het ga uitproberen , ik ga achter van 45 naar 47 of 48 tandjes.Ik ben benieuwd :P

Bedoel idd groter :z .

Als je van 45 naar 47 tanden achter zou gaan, gaat je (theoretische) top dus omlaag gaan met 0,957 (45/47 toch?) dus van 258km/u naar 247km/u.

Misschien heb ik er overheen gelezen maar over welke motor praten we hier eigenlijk? En wat voor top word er aangegeven in boekjes e.d.?
 
Het gaat over een zxr 400 , 65 pk 8-)
En de topsnelheid is ongeveer 210 echte km's.
Ik heb ondertussen de verhouding aangepast , maar helaas was een groter achtertandwiel niet leverbaar....dus dan toch maar een 14 tands voor gemonteerd.
Hij gaat een stuk beter door de versnellingen heen , voelt onderin wat sterker en pakt wat beter op.Tis wel effe oppassen , want toen ik een auto inhaalde , was een spontane wheely het resultaat.Dus er is zeker verschil , want dat heb ik nog nooit gehad.Bij 100 km/h draait ie nu ongeveer 300 toeren meer.En bij 120 draait ie bijna 7500 , dus de 6500/120 km/h klopte niet , was dus 7000...Ik heb een brilletje nodig :P
Maar het bevalt uitstekend , vraag me alleen wel af wat de top nu is. *D
 
teste teste..... :P


Edit: 7500 rpm is niet zoveel als ie 14.000 :} kan hale.
enne spontane wheelie? :9 goeie keus geweest dat tandje eraf!
pssst ;) 14500.....en de begrenser zit nog ietsje verder... :P
full


Bij het optrekken was een rukje aan het stuur al genoeg om em te laten hoppen , dus als ik ervoor ga zitten *D
Dit smaakt naar meer :9 ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan