Tandwiel bout CBF500, is dat nou linkse- of rechtsedraad?

R&zo

MF veteraan
5 sep 2006
4.281
7
44
Aartswoud
Ben bezig/ik probeer m'n ketting en tand (ketting) wielen van mijn CBF500 te vervangen, alleen nu krijg ik de bout van m'n voor tandwiel niet los...voordat ik iets sloop wil ik graag weten of dit nu linkse- of rechtsedraad is :?

Natuurlijk heb ik al gezocht, hier op MF én op het WWW, er wordt veel over gesproken, maar een uitkomst zie ik nergens -O-



Iemand voor mij het antwoord?

Alvast bedankt :Y
 

Jim

MF veteraan
20 aug 2008
1.710
15
33
Waar maak jij hem mee los als ik vragen mag, gewoon lucht neem ik aan..? Dan kan je hem in principe niet slopen.

-edit- geen overbodige luxe het vervangen btw..
 
Laatst bewerkt:

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.611
1.671
45
Turnhout
Bezoek site
Eigenlijk altijd gelijk voor tandwielen aan die zijde. Met een beetje logisch nadenken komm je er zelf ook wel.

Het draad zit zó, dat je met gasgeven de moer alleen maar vaster kunt zetten, en niet kunt losdraaien.

Zit de aandrijving aan de andere zijde, gaat het verhaal ook op, maar is het draad logischerwijze andersom :)

Basisregel:
Zit je voortandwiel links op het blok: gewone draad.
Zit je tandwiel rechts van het blok: linkse draad.
 

R&zo

MF veteraan
5 sep 2006
4.281
7
44
Aartswoud
Gewoon normaal rechts, maar ze kunnen erg vast zitten.
ThnX :Y
Waar maak jij hem mee los als ik vragen mag, gewoon lucht neem ik aan..? Dan kan je hem in principe niet slopen.
:N een moerslagsleutel ;) Had het tot nu toe alleen nog maar met de hand geprobeerd en begon te twijfelen.
-edit- geen overbodige luxe het vervangen btw..
:$
Eigenlijk altijd gelijk voor tandwielen aan die zijde. Met een beetje logisch nadenken komm je er zelf ook wel.
Maar juist als ik logisch nadenk (weet niet of ik dat wel over mezelf kan zeggen :X ) dan denk ik dat het linkse draad is...het tandwiel draait met gas geven linksom dus kan de bout dan toch juist losdraaien bij rechtsdraad?
Het draad zit zó, dat je met gasgeven de moer alleen maar vaster kunt zetten, en niet kunt losdraaien.

Zit de aandrijving aan de andere zijde, gaat het verhaal ook op, maar is het draad logischerwijze andersom :)

Basisregel:
Zit je voortandwiel links op het blok: gewone draad.
Zit je tandwiel rechts van het blok: linkse draad.
 

Abe

MF veteraan
3 nov 2007
20.432
4
::1
ThnX :Y:N een moerslagsleutel ;) Had het tot nu toe alleen nog maar met de hand geprobeerd en begon te twijfelen.:$Maar juist als ik logisch nadenk (weet niet of ik dat wel over mezelf kan zeggen :X ) dan denk ik dat het linkse draad is...het tandwiel draait met gas geven linksom dus kan de bout dan toch juist losdraaien bij rechtsdraad?
Iets wat tegen de klok in draait aan de linkerkant van een voertuig zet zichzelf met "rechtste" draad alleen maar vaster (als je het zonder speling vast gezet hebt) :P
 
Laatst bewerkt:

R&zo

MF veteraan
5 sep 2006
4.281
7
44
Aartswoud
Voor elkaar :Y Tis idd rechtsedraad...

Ketting en tandwieltjes zijn vervangen, morgen weer woon-werken met de CBF :/
 

Hans50

MF veteraan
4 feb 2008
3.561
0
Susteren
www.westsidebiker.de
Iets wat tegen de klok in draait aan de linkerkant van een voertuig zet zichzelf met "rechtste" draad alleen maar vaster (als je het zonder speling vast gezet hebt) :P
Is de theorie. In de praktijk werkt het vaak iets anders. Een bout of moer loopt vaak los door resonantie oftewel trillingen die meer invloed hebben dan de kracht die deze te verduren krijgt door de draairichting. Er zijn wel meerdere topics betreffende losgelopen moeren van kettingwielen, daarom worden deze ook over het algemeen geborgd.