Tandwiel bout CBF500, is dat nou linkse- of rechtsedraad?

R&zo

MF veteraan
5 sep 2006
4.255
15
Aartswoud
Ben bezig/ik probeer m'n ketting en tand (ketting) wielen van mijn CBF500 te vervangen, alleen nu krijg ik de bout van m'n voor tandwiel niet los...voordat ik iets sloop wil ik graag weten of dit nu linkse- of rechtsedraad is :?

Natuurlijk heb ik al gezocht, hier op MF én op het WWW, er wordt veel over gesproken, maar een uitkomst zie ik nergens -O-

full


Iemand voor mij het antwoord?

Alvast bedankt :Y
 
Waar maak jij hem mee los als ik vragen mag, gewoon lucht neem ik aan..? Dan kan je hem in principe niet slopen.

-edit- geen overbodige luxe het vervangen btw..
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk altijd gelijk voor tandwielen aan die zijde. Met een beetje logisch nadenken komm je er zelf ook wel.

Het draad zit zó, dat je met gasgeven de moer alleen maar vaster kunt zetten, en niet kunt losdraaien.

Zit de aandrijving aan de andere zijde, gaat het verhaal ook op, maar is het draad logischerwijze andersom :)

Basisregel:
Zit je voortandwiel links op het blok: gewone draad.
Zit je tandwiel rechts van het blok: linkse draad.
 
Gewoon normaal rechts, maar ze kunnen erg vast zitten.
ThnX :Y
Waar maak jij hem mee los als ik vragen mag, gewoon lucht neem ik aan..? Dan kan je hem in principe niet slopen.
:N een moerslagsleutel ;) Had het tot nu toe alleen nog maar met de hand geprobeerd en begon te twijfelen.
-edit- geen overbodige luxe het vervangen btw..
:$
Eigenlijk altijd gelijk voor tandwielen aan die zijde. Met een beetje logisch nadenken komm je er zelf ook wel.
Maar juist als ik logisch nadenk (weet niet of ik dat wel over mezelf kan zeggen :X ) dan denk ik dat het linkse draad is...het tandwiel draait met gas geven linksom dus kan de bout dan toch juist losdraaien bij rechtsdraad?
Het draad zit zó, dat je met gasgeven de moer alleen maar vaster kunt zetten, en niet kunt losdraaien.

Zit de aandrijving aan de andere zijde, gaat het verhaal ook op, maar is het draad logischerwijze andersom :)

Basisregel:
Zit je voortandwiel links op het blok: gewone draad.
Zit je tandwiel rechts van het blok: linkse draad.
 
ThnX :Y:N een moerslagsleutel ;) Had het tot nu toe alleen nog maar met de hand geprobeerd en begon te twijfelen.:$Maar juist als ik logisch nadenk (weet niet of ik dat wel over mezelf kan zeggen :X ) dan denk ik dat het linkse draad is...het tandwiel draait met gas geven linksom dus kan de bout dan toch juist losdraaien bij rechtsdraad?

Iets wat tegen de klok in draait aan de linkerkant van een voertuig zet zichzelf met "rechtste" draad alleen maar vaster (als je het zonder speling vast gezet hebt) :P
 
Laatst bewerkt:
Iets wat tegen de klok in draait aan de linkerkant van een voertuig zet zichzelf met "rechtste" draad alleen maar vaster (als je het zonder speling vast gezet hebt) :P
Is de theorie. In de praktijk werkt het vaak iets anders. Een bout of moer loopt vaak los door resonantie oftewel trillingen die meer invloed hebben dan de kracht die deze te verduren krijgt door de draairichting. Er zijn wel meerdere topics betreffende losgelopen moeren van kettingwielen, daarom worden deze ook over het algemeen geborgd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan