Tandwiel CB600F

Mr Hornet

MF veteraan
11 dec 2001
1.429
0
Ik kwam dit tegen op de prikpagina

Ik heb een zilvere Hornet gehad,super mooi!!!
Als je er nou een gekocht heb,moet je voor een kleiner tandwiel op zetten(één tandje kleiner)Dan trekt ie veel beter door de versnellingen heen en kwa top scheelt het niets(240km/h op de teller gehad).

Groetjes Bas Z

iemand ervaring mee ?? hoeveel tandjes heeft dit tandwiel ? moet ik alles vervangen ketting enz. of kan ik alleen tandwiel vervangen ? wat kost een zo'n tandwiel


p.s als het goed is staan er op de site van De Saint nog foto's van de mijne.

staan ze volgens mij niet meer
 
Ik heb dit op mijn zzr gedaan, alleen dan achter 2 tanden meer (beter voor de geleiding / levensduur van de ketting).

Verslag staat op m'n site onder gearing..

Het is zeker een aanrader wat mij betreft!
 
The Saint: weet jij hier niet meer van ?? of zou je het ff je vriend kunnen vragen ?
 
ik heb voor tandje kleiner, achter 2 groter... idd goed oppassen of alles nog kan met mbt kettinglengte..... rijeigenschappen zijn een stuk beter als je maling aan de verminderde topsnelheid hebt (brandstofverbruik is bij mij wel aardig omhoog gegaan)
 
Dit haal ik van de Duitse Hornet-site:

Die Hornet ist im 6. Gang (welcher mehr als "Schongang" ausgelegt ist) etwas zu lang übersetzt. Mit dem Original-Kettensatz (15:42 Zähne vorn/hinten) wäre bei 13.000 rpm rein "rechnerisch" eine Endgeschwindigkeit von ca. 270 (!) km/h zu erreichen. Da der Motor aber seine Höchstleistung um die 11.500 rpm abgiebt, ist dies aber nur ein rein theoretischer Wert.


Bei o.g. Leistungsmaximum würden dennoch ca. 240 km/h auf dem Tacho stehen (was natürlich mit knapp 90 PS am Hinterrad nicht erreicht wird). Eine, um 4 Prozent geringere Vmax (230 km/h) wären bei optimaler Übersetzung aber durchaus "machbar". Hierzu ist es erforderlich, die Sekundärübersetzung durch ein größeres Hinterradritzel von 44 Zähnen um eben diese 4 Prozent zu kürzen. Als positiver "Nebeneffekt" stellt sich auch ein besseres Durchzugsvermögen in allen Gängen ein. Negativ: die dabei entstehendeTachoabweichung. Ein Fahraddtacho schafft hier Abhilfe.

Int kort: Men spreekt hier van de ideale verhouding te bereiken door achteraan van 42 naar 44 tanden te gaan... over het voorste wordt niets gezegd. Misschien is het een goed compromis, een beter vermogensdoorloop en niet het hoge verbruik?
 
Terug
Bovenaan Onderaan