tandwiel perikelen

Adler

Die hard MF'er
7 jun 2001
782
0
Uden

Hoi allemaal ,

De tandwiel / ketting set van mn 99-er kawasaki zx6r is zowat versleten , en ik zat eraan te denken om wat te gaan experimenteren met een andere verhouding dan de standaard. achter een paar tandjes groter of voor een tandje kleiner voor wat meer trekkracht 8-) 8-)
heeft iemand hier ervaring mee ?

De groeten en hou m overeind :) al is t maar op 1 wiel :9

Sicko
 
Hangt ervan af wat je wilt. Hogere topsnelheid of snellere acceleratie?

Ik eerlijk gezegd dat je er niet heel veel mee opschiet. Af fabriek krijg je de juiste compromis tussen acceleratie en topsnelheid, dus tenzij je speciale wensen hebt, zou ik er niet aan gaan beginnen.
 
Ik heb op 1 tandje kleiner voor, vindt ik fijner op de dijkjes en voor wheely's
De top snelheid vindt ik niet zo belangrijk :P die gebruik je toch nooit of nauwelijks |( . Ik draai wel +/- 1000 toeren meer ,maar dan gilt de pijp lekker zullen we maar zeggen :)
 
Kheb op mijn FZR ook een paar tandjes meer er achterop zitten. Voor wat meer trekkracht en wat minder topsnelheid... de 270 haalde ik toch al nooit. :P Wat ik begreep is dat je beter achter wat tandjes meer kunt pakken dan voor wat minder ( vanwege dat de uitgaande as op een andere manier belast wordt.)... Je moet zoiezo kijken naar de verhouding, bijv. 17 voor en 42 achter... Als je voor 1 minder neemt, heeft dat veel meer invloed dan achter 1 meer....
 
Ik heb op 1 tandje kleiner voor, vindt ik fijner op de dijkjes en voor wheely's
De top snelheid vindt ik niet zo belangrijk :P die gebruik je toch nooit of nauwelijks |( . Ik draai wel +/- 1000 toeren meer ,maar dan gilt de pijp lekker zullen we maar zeggen :)

1 tandje voor minder merk je enorm.
Normaal heb ik 17:38, net iets te lang.
Even 16:38 geprobeerd, maar dan jengelt ie zo snel door zijn toeren heen, da's niet leuk meer. (en de cracks rijden soms met 15:40 !...)

Na lang zoeken een 39 achtertandwiel kunnen vinden, en rij nu perfect met 17:38.
Dealers kijken dan vertwijfeld of je dat verschil wel voelt, maar dat doe je wel degelijk. En als ik verander ga ik liever over naar meer tanden. Bij kleinere tandwielen is de slijtage hoger.
 

Ik heb op de RF achter een groter tandwiel laten monteren. Dit scheelt best wel. Het is geen Wheelie fiets geworden of zo hoor. Ze loop alleen veel makkelijker door haar toeren heen. En de topsnelheid die je in leverd.. mwoohaa, dat is niet boeiend.
:+
 
HaHa, dat icoontje van Frits Bolkestein is echt grappig...
Dan lees ik z'n stukje terwijl ik af en toe naar die foto kijk en dan heb ik in m'n achterhoofd: "wat kan die "ouwe saaie" er nu van weten?" :)

misschien een oplossing voor mijn wheelie probleem, maareh...
idd bolk, die fabrikanten zijn echt niet gek en hebben die verhoudingen zorgvuldig op de gearing afgesteld.

Ook als je kilometerteller op je versnellingsbak zit gaat hij gekke dingen aanwijzen.

[ Dit Bericht is bewerkt door: BertV op 2001-06-08 10:33 ]
 
Het geluid van de motor wordt gemeten met een bepaald toerental, niet snelheid. Het wordt gemeten op de helft van het toerental waar het topvermogen zit. Dus als je fiets 34 pk levert bij 9500 rpm ;) wordt de meting gedaan bij 4750 rpm. De meter moet geeikt zijn en op een afstand van 1 meter achter én boven de uitlaat gehouden worden tijdens de meting. De meting moet plaatsvinden in een open ruimte, er mogen geen gebouwen dichtbij staan (ik weet niet wat ze onder dichtbij verstaan, maar dit staat vast ergens in de regels).

Sorry, dit was wel saai ja... :)
 
Kheb op mijn FZR ook een paar tandjes meer er achterop zitten. Voor wat meer trekkracht en wat minder topsnelheid... de 270 haalde ik toch al nooit. :P Wat ik begreep is dat je beter achter wat tandjes meer kunt pakken dan voor wat minder ( vanwege dat de uitgaande as op een andere manier belast wordt.)... Je moet zoiezo kijken naar de verhouding, bijv. 17 voor en 42 achter... Als je voor 1 minder neemt, heeft dat veel meer invloed dan achter 1 meer....
+

ik was eerst ook van plan om achter 2 tanden groter te plaatsen maar m'n ketting was hiervoor niet lang genoeg. En het bevalt prima zo zolang je maar niet te veel snelweg KM maakt. *D
Een tandje kleiner kan bijna altijd, een wat oudere ketting kan eventueel wel ingekort/maar maar niet verlengt worden '( .ivm uitrekking.
 
Het geluid van de motor wordt gemeten met een bepaald toerental, niet snelheid. Het wordt gemeten op de helft van het toerental waar het topvermogen zit. Dus als je fiets 34 pk levert bij 9500 rpm ;) wordt de meting gedaan bij 4750 rpm. De meter moet geeikt zijn en op een afstand van 1 meter achter én boven de uitlaat gehouden worden tijdens de meting. De meting moet plaatsvinden in een open ruimte, er mogen geen gebouwen dichtbij staan (ik weet niet wat ze onder dichtbij verstaan, maar dit staat vast ergens in de regels).

Sorry, dit was wel saai ja... :)
geluid wordt ook WEL bij een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling gemeten.

maar ja, wat weet ik ervan
 
Het geluid van de motor wordt gemeten met een bepaald toerental, niet snelheid. Het wordt gemeten op de helft van het toerental waar het topvermogen zit. Dus als je fiets 34 pk levert bij 9500 rpm ;) wordt de meting gedaan bij 4750 rpm. De meter moet geeikt zijn en op een afstand van 1 meter achter én boven de uitlaat gehouden worden tijdens de meting. De meting moet plaatsvinden in een open ruimte, er mogen geen gebouwen dichtbij staan (ik weet niet wat ze onder dichtbij verstaan, maar dit staat vast ergens in de regels).

Sorry, dit was wel saai ja... :)

Dit is natuurlijk in NL zo, maar denk je niet dat een fabrikant niet gewoon kiest voor bijvoorbeeld HEEL de europese markt :? Of de amerikaanse :? Elk land heeft zijn eigen regeltjes e.d.
 
Op 2001-06-08 18:17, schreef Frits Bolkestein:
Het geluid van de motor wordt gemeten met een bepaald toerental, niet snelheid. Het wordt gemeten op de helft van het toerental waar het topvermogen zit. Dus als je fiets 34 pk levert bij 9500 rpm ;) wordt de meting gedaan bij 4750 rpm. De meter moet geeikt zijn en op een afstand van 1 meter achter én boven de uitlaat gehouden worden tijdens de meting. De meting moet plaatsvinden in een open ruimte, er mogen geen gebouwen dichtbij staan (ik weet niet wat ze onder dichtbij verstaan, maar dit staat vast ergens in de regels).

Sorry, dit was wel saai ja... :)

Dit is natuurlijk in NL zo, maar denk je niet dat een fabrikant niet gewoon kiest voor bijvoorbeeld HEEL de europese markt :? Of de amerikaanse :? Elk land heeft zijn eigen regeltjes e.d.

Is waar. Ik denk ook dat de buitenlandse wetgeving niet al te veel verschilt met de Nederlandse, wat geluid betreft. Men zal echter niet uitgaan van de amerikaanse regels, daar de europese markt groot genoeg is en de regels toch redelijk van elkaar zullen verschillen (denk maar aan de knipperlichten).
Ook worden er voor landen afzonderlijk aanpassingen aangebracht aan diverse motoren, om ze te kunnen importeren. Denk maar eens aan de 100 pk regel in Duitsland.
 
even wat van het net geplukt wat betreft geluidsmetingen....

(van http://home.planet.nl/~andre.geke/meting.html, maar dat is dankzij subtiel achtergrond gebruik aldaar onleesbaar)


Twee meetmethodes
Er zijn echte twee meetmethodes. De eerste methode die gehanteerd wordt is de zogenaamde dynamische methode. Deze methode wordt gebruikt als een motorfiets voor een type goedkeuring wordt aangeboden bij de Dienst Wegverkeer (RDW) Tijdens zo’n meting wordt een motorfiets in de voorgeschreven versnelling tussen twee meetmicrofoons doorgereden die op een voorgeschreven afstand staan. Dit gebeurt minstens twee maal zodat aan beide zijde van de motorfiets gemeten kan worden. De hoogste waarde die dan gemeten wordt is bepalend voor het wel of niet verkrijgen van een typegoedkeuring, althans voor fabrieksnieuwe motorfietsen. Met deze methode wordt het totale geluid dat een motorfiets produceert en dus niet alleen het uitlaatgeluid, gemeten. Sinds 1 oktober 1995 is deze norm dus gesteld op 80 dB(A) Tot 1 oktober 1995 was de norm 82 dB(A) en voor 1982 was de norm weer anders. De nieuwe normen kennen gelukkig geen terugwerkende kracht zodat het mede van het bouwjaar afhankelijk is hoeveel geluid je motor mag produceren. Deze testen worden uitgevoerd bij de RDW in Lelystad. Een bekend terrein bij de bouwers van Streetfighters omdat ook de eigenbouw motorfiets wordt op een zelfde manier als hierboven getest alvorens hij een kentekenregistratie krijgt.
-----------------

bij een KTM kun je heel simpel een stekkertje lostrekken die voorkomt dat je gaschuif geheel open gaat (cv carb). Ook is de airbox zo dicht dat bij vol gas er haast geen geluid door komt.

allemaal voor de dynamische test...

Ik heb bergrepen van de importeur dat er ook vol pot wordt gegeven bij de dynamische test. Dan helpt een te groot achtertandwiel zeker tegen geluidsoverschrijdingen


stekker los, grotere sproeier, deksel open en je hebt 5pk (10%) erbij...

itsa simpel...


Ook worden buell's met een "te" grote achter poelie geleverd. dan trekt ie minder voor die test. Standaard pleurt iedere verstandige buell piloot er meteen een kleinere achterpoulie op.
 
Hallo sicko,
Even deze topic noggus naar voor halen.
Misschien heb je je tandwielen en ketting al veranderd, maar even
het volgende:
Hou er wel even rekening mee, dat bij de zx-6 de snelheidsmeter op
de uitgaande as van de versnellingsbak zit!
Als je dus met de tandwielverhouding gaat expirimenteren, klopt er
van je km.-teller geen hout meer!
Geeft ie wel lekker veel aan! maar kom je toch bedrogen uit.
Bij een kleiner tandwiel van voor, gaat dan waarschijnlijk de ketting
over het scharnierpunt van je achterbrug lopen, hetgeen de levensduur van je ketting ook weer niet bevordert.
Beter is dus om het achtertandwiel groter te kiezen, dan is het verschil
niet al te groot.
groetjes,
 
Terug
Bovenaan Onderaan