Tandwiel verhouding veranderen voor lange rit?

mijnfz1

Die hard MF'er
8 jun 2009
495
0
Brielle
Hallo

Wie weet of het raadzaam is de tanwiel verhouding te veranderen voor een lange rit?
Dit om minder toeren te maken in de hooste vernelling, en zo brandstof te besparen!

Is het dan verstandiger het voor tandwiel met 1 tand te vergroten , of achter met 2 tanden te verkleinen??

Ik ga met mn FZ1 Fazer 2007
 
Wij, mijn vrouw en ik , hebben 2 dezelfde motoren ,CB750F, beide uit 1981 en beide met een kmstand van rond de 90.000. Bij die van mijn vrouw ligt er de standaard overbrenging op 18/46, ik heb er 17/39 op liggen zodat deze wat rustiger loopt. "Haar" verbruik is 1:16 , "mijn" verbruik is 1:17. Het toerental van mijn motor is ,bij 80km/h, ongeveer 500rpm lager. Als we van motor wisselen blijft het verbruik per motor hetzelfde. Het verbruik van de motor van mijn vrouw was in het begin 1:14/15, met een overbrenging van 17/46.
Of het scheelt? Ja ,+/- 30euro bij 13000km, ga je daarvoor .........?
 
|( mwha...@jullie reacties te merken doe ik er denk ik niets aan |(

En ja cruise control heb ik ook overwogen.....
Onze rit is tussen de 12 en 15000 km! :] Afhankelijk van tijd ;)
Je zal hopelijk niet die afstand afleggen op snelwegen met 120 km/u?

Oftewel: op welk moment heb je dan echt volledig 'nut' van een andere verhouding?
 
@ martel

Voor een idee, als je op de franse of spaanse N wegen rijd heb je stukken ellendig lang bijna recht om naar een mooi gebied te komen.
Als je dan tussen 90 en 110 sukkelt dacht ik dat dat wel eens een"hoop" zou kunnen schelen.
 
@ martel

Voor een idee, als je op de franse of spaanse N wegen rijd heb je stukken ellendig lang bijna recht om naar een mooi gebied te komen.
Als je dan tussen 90 en 110 sukkelt dacht ik dat dat wel eens een"hoop" zou kunnen schelen.

Ik denk dat het marginaal is :)

Er zijn meer manier om te besparen; zorg dat je motor tip top is, zeker de banden (spanning!).

Let op bepakking.

Consequent rustig optrekken, en bij toeren contant tempo houden.

Ruitje monteren?
 
@ martel

Voor een idee, als je op de franse of spaanse N wegen rijd heb je stukken ellendig lang bijna recht om naar een mooi gebied te komen.
Als je dan tussen 90 en 110 sukkelt dacht ik dat dat wel eens een"hoop" zou kunnen schelen.
Daar kan je ook gewoon 200 op, is een stuk minder saai :Y
 
Voor één rit je tandwielverhouding aanpassen gaat weinig schelen qua verbruik, maar je kan wel makkelijk de karakteristiek van je motor aanpassen. Met korte ritjes rijd je misschien wat sportiever, dan zou je er voor kunnen kiezen de motor wat rustiger te laten draaien d.m.v. een zwaardere eindvertanding. Wil je met zo'n grote reis juist af en toe even wat harder optrekken, dan kies je voor een lichtere eindvertanding. Voor hoe je de motor wil ervaren kan het dus nuttig zijn om naar de eindvertanding te kijken, maar een setje tandwielen en een ketting gaan al meer kosten dan je maximaal aan brandstof gaat besparen.
 
Ik ben er helemaal uit :? :? :?

Voortandwiel verkleinen met 1 tand(voor de snel optrekkende rijders)= 15 tot 20 % meer brandtstof verbruik!!! :Y :Y

Voortandwiel vergroten Resultaat nihil :? :?

Dus ik hou hem helemaal orgineel!!

Bedankt voor alle response ;)
 
hoeveel km zit je ketting erop?
13.000 erbij kan krap worden
een nieuwe ketting heeft minder wrijving tevens dus en maar.


Een goed onderhouden ketting zou met normaal gebruik rond de 40000 km mee moeten kunnen gaan!!
Op mn Blackbird heb ik hem met 55000 pas vervangen

Wheeli 's zijn de pest voor je ketting!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan