Tandwiel verhouding wijzigen.

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.239
8.355
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Bij sommige motoren is die te lang gekozen om aan de geluidseisen te kunnen voldoen.
Bij sommige motoren is die juist te lang gekozen omdat ze met een versleten achterband een versnelling te kort komen. Die RD250 van mij is niet zo heel erg sterk (37PK) en met een nieuwe achterband moet ik hem regelmatig terug in zijn 5 trappen terwijl als de band op begint te geraken ik eigenlijk een 7 tekort kom...

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
15.598
1.368
57
Den Haag
Bij sommige motoren is die juist te lang gekozen omdat ze met een versleten achterband een versnelling te kort komen. Die RD250 van mij is niet zo heel erg sterk (37PK) en met een nieuwe achterband moet ik hem regelmatig terug in zijn 5 trappen terwijl als de band op begint te geraken ik eigenlijk een 7 tekort kom...
Gebruik je banden met 5 centimeter profieldiepte? :P

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
30.422
372
Enschede
Bezoek site
Ik zit daarentegen met een standaard tandwielverhouding iedere keer naar een 7de versnelling te zoeken.
Ik daartegen andersom, afgelopen zondag en al rijdend met een langzame groepje kwam ik erachter dat ik een versnelling over had toen ik eindelijk alleen reed...

Raak in de war omdat ik regelmatig wissel tussen naaimachine V4 en 2 cilinder tractor... toch een versnellingsindicator aanschaffen..... :?

65x45.2

NU 75x56.5
21 jul 2007
3.649
295
55
Malden
Ik daartegen andersom, afgelopen zondag en al rijdend met een langzame groepje kwam ik erachter dat ik een versnelling over had toen ik eindelijk alleen reed...

Raak in de war omdat ik regelmatig wissel tussen naaimachine V4 en 2 cilinder tractor... toch een versnellingsindicator aanschaffen..... :?
doe er maar gelijk 2 dan ;)

• Like
Waarderingen: swetty

basman180

MF veteraan
11 jul 2003
4.773
456
41
www.youtube.com
Heerlijk een groter kettingwiel achter. Ben er 4 achter groter gegaan. Voor heb ik niets gewijzigd, daar zit de meeste slijtage bij kleiner voorkettingwiel. 6e versnelling doet nu veel meer mee. Speedohealer ertussen want het scheelt zo n 25kmpu aan topsnelheid wat ik kwijt ben. Wie rijd er nu harder dan 220kmpu op de openbare weg?

Edit, de eerste versnelling word dan ook een stuk korter

Laatst bewerkt:

Rob RD

Dé Rose Olifant
Donateur
25 aug 2002
18.239
8.355
60
Rèswèk
www.rd350.nl
Ik denk dat bij Rob zijn gewicht nogal schommeld. Ik heb vernomen dat hij een fervent bbq'er is. :+
Dat schommelt alleen maar omhoog. Bij dat RDtje heb je echt niet zo veel speelruimte. Als je alleen al de bakverhoudingem vergelijkt heb je al minimaal verschil en zitten 5 en 6 al heeel dicht bij elkaar... het is geen quatsch :N

hans zx 10

MF veteraan
Donateur
19 jun 2005
6.696
195
rotterdam
Zx10R 2004/5 doet bijna 170 in zijn 1 op teller,wat moet je er mee.Heb voor ook 1 tand minder en achter 1 en soms 2 erbij.

B2

MF veteraan
4 jul 2001
1.811
20
Belgie (Gent)
Op mijn KTM SM ook voor 2 tanden minder en achter 3 bij. De kettingstelplaatjes moesten dan wel omgedraaid worden ivm de kortere ketting. Ook de topsnelheid was een stuk minder maar de acceleratie daarintegen })