Tandwiel verhouding wijzigen.

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste forummers,

Bij deze een vraag. Ik heb een Yamaha Fazer 600 (fzs600). kun je ongestraft een groter tandwiel achter plaatsen (bv, 2 tanden meer)?

Gedachte er achter is logischerwijs meer acceleratie en minder topsnelheid (vind ik niet zo belangrijk).

Wil natuurlijk niet de boel aan gort draaien, excessief brandstofverbruik of een kilometerteller die de weg kwijt is (noem maar wat zaken).

Bij voorbaat dank voor de inbreng.
 
Brandstofverbruik zou amper merkbaar moeten zijn. Kilometer teller ook maar die kun je eventueel weer in orde maken, denk speedo healer.

Zelf rijd ik met 5 tandjes meer achter, komt de 6 ook nog eens aan de beurt. Met half gas vliegt ie al met het grootste gemak door de toeren.. rijdt echt zalig!
 
Brandstofverbruik zou amper merkbaar moeten zijn. Kilometer teller ook maar die kun je eventueel weer in orde maken, denk speedo healer.

Zelf rijd ik met 5 tandjes meer achter, komt de 6 ook nog eens aan de beurt. Met half gas vliegt ie al met het grootste gemak door de toeren.. rijdt echt zalig!

Vijf tandjes lijkt me veel. Wat voor motor?
 
Let goed op, tandwielverhoudingen zijn vaak zo gekozen dat de "herhaalfrequentie" minimaal is, zo is 17/41 heel populair, alhoewel niet altijd mogelijk... Als je bijvoorbeeld 15/45 hebt komt iedere 3 omwentelingen hetzelfde riedeltje achtertanden aan hetzelfde riedeltjevoortanden voorbij. Dat voel je niet meteen maar je hebt gewoon sneller resonanties. Als je ook nog eens105 schakels hebt komt binnen de kortste keren de ketting om je oren
Versnellingsbaktandwielen worden ook zo veel mogelijk met minimaal 1 priemgetal aan tanden gekozen. Dat is belangrijker dan de ideale overbreng verhouding...

Bedenk zelf de sommetjes maar :t
 
Zelf rijd ik met 5 tandjes meer achter, komt de 6 ook nog eens aan de beurt. Met half gas vliegt ie al met het grootste gemak door de toeren.. rijdt echt zalig!
Ik zit daarentegen met een standaard tandwielverhouding iedere keer naar een 7de versnelling te zoeken.
 
Beste forummers,

Bij deze een vraag. Ik heb een Yamaha Fazer 600 (fzs600). kun je ongestraft een groter tandwiel achter plaatsen (bv, 2 tanden meer)?

Gedachte er achter is logischerwijs meer acceleratie en minder topsnelheid (vind ik niet zo belangrijk).

Wil natuurlijk niet de boel aan gort draaien, excessief brandstofverbruik of een kilometerteller die de weg kwijt is (noem maar wat zaken).

Bij voorbaat dank voor de inbreng.

Zoek even naar het programma "Gear Commander", daar kun je naast je standaard verhouding ook divers andere invullen , met de resultaten daarvan.
In de meeste gevallen zul je van het brandstofverbruik niets merken, de teller gaat met een aansturing van de versnellingsbak wel afwijken.
Met de aansturing van een wiel weer niet.
In sommige gevallen kan de topsnelheid zelf omhoog gaan, bij motoren die in 6 bij lange na het rode gebied niet halen bijvoorbeeld.
Mijn oude fireblade en later de SP1 liepen met achter 2 tanden groter ook harder dan met stock.
 
Let goed op, tandwielverhoudingen zijn vaak zo gekozen dat de "herhaalfrequentie" minimaal is, zo is 17/41 heel populair, alhoewel niet altijd mogelijk... Als je bijvoorbeeld 15/45 hebt komt iedere 3 omwentelingen hetzelfde riedeltje achtertanden aan hetzelfde riedeltjevoortanden voorbij. Dat voel je niet meteen maar je hebt gewoon sneller resonanties. Als je ook nog eens105 schakels hebt komt binnen de kortste keren de ketting om je oren
Versnellingsbaktandwielen worden ook zo veel mogelijk met minimaal 1 priemgetal aan tanden gekozen. Dat is belangrijker dan de ideale overbreng verhouding...

Bedenk zelf de sommetjes maar :t

Ah, ik wist wel dat ik de klok al had horen luiden maar dat ik de klepel nie kon vinden ... ik dacht, er komt vast wel iemand die het wél weet ... ;) :t

Dat het kón wist ik wel ... O-) .. want ik heb lang rondgereden op mijn 93-er GSXR1100RW met een verhouding 13:53 maar de science erachter kende ik niet.
Topsnelheid van mijn GSXR was nog maar iets van 225 ... maar die bereikte je dan wel binnen een zeer beperkt aantal seconden! _O-

Origineel was volgens mij iets van 19:42 ofzo ...
 
twaalf over half acht
Zeven voor twee was echwel leuk hoor, ik heb ooit es een soort van wedstrijdje (op de openbare weg, oeioeioei, ik was jong en wous _O- ) gedaan met één of andere BMW viercilinder, zo'n K serie volgens mij. Hij kon me op de dijk van geen kanten bijhouden en toen we de snelweg opgingen sprintte ik direct naar mijn top ... hij begreep het volgens mij niet helemaal dat ik op 225 bleef steken terwijl hij rustig door kon draaien naar de 205 (edit:250 natuurlek) ... ah, mooie herinneringen ... :9
 
Laatst bewerkt:
Ah, ik wist wel dat ik de klok al had horen luiden maar dat ik de klepel nie kon vinden ... ik dacht, er komt vast wel iemand die het wél weet ... ;) :t

Dat het kón wist ik wel ... O-) .. want ik heb lang rondgereden op mijn 93-er GSXR1100RW met een verhouding 13:53 maar de science erachter kende ik niet.
Topsnelheid van mijn GSXR was nog maar iets van 225 ... maar die bereikte je dan wel binnen een zeer beperkt aantal seconden! _O-

Origineel was volgens mij iets van 19:42 ofzo ...

Ik heb vaker gelezen wat Rob zegt, ik zie alleen het probleem niet zo. Maar dat kan aan mij liggen :+
Wat me wel opvalt is dat 13 tands voortandwiel, dat is wel erg klein wat betreft de diameter.
Je moet je wel voorstellen met wat voor kleregang die ketting de hoek omgaat, en dan ook nog over zo'n kleine diameter.
 
Ik heb vaker gelezen wat Rob zegt, ik zie alleen het probleem niet zo. Maar dat kan aan mij liggen :+
Wat me wel opvalt is dat 13 tands voortandwiel, dat is wel erg klein wat betreft de diameter.
Je moet je wel voorstellen met wat voor kleregang die ketting de hoek omgaat, en dan ook nog over zo'n kleine diameter.

Ja, het sloeg ook nergens op eigenlijk, ik heb destijds gewoon het kleinste vóór- en het grootste achtertandwiel besteld dat ik kon kopen. Een miniwieltje voor en een pizzaschijf achter .... De eerste versnelling had je niet heel veel meer aan.

(Jajaja kettingwiel ipv van tandwiel ja ... B|)
 
Neejoh..
Eigenlijk maakt het voor de motor minder slecht, de krachten worden makkelijker overgebracht.

Alhoewel ik daar zelf aan twijfel :Y

Je maakt van zijn 6 zegmaar zijn 5
 
Fazer 600 loopt 6000 rpm bij 120. Ben benieuwd wat dat wordt met een paar tandjes meer achter. Wil dattie sterker acceleert.
Zal ook wel bar zijn voor de koppeling.

De GSXR heb ik een jaar of tien geleden aan mijn maatje verkocht, hij staat op dit moment in mijn garage voor onderhoud, volgens mij bijna 90K op de teller ... geen probleem, nog steeds dezelfde koppeling als toen ik hem kocht. Volgens mij stond er toen iets van tegen of rond de 30K op de teller, maar dat weet ik niet meer zeker. Ik weet wel zeker dat ik nooit koppelingsproblemen heb gehad en mijn maatje ook nie.

Ik heb ook een hele tijd zonder tellerkabel rondgereden trouwens, wat interesseerde mij het nou hoe hard ik ging.
 
Zoek even naar het programma "Gear Commander", daar kun je naast je standaard verhouding ook divers andere invullen , met de resultaten daarvan.
In de meeste gevallen zul je van het brandstofverbruik niets merken, de teller gaat met een aansturing van de versnellingsbak wel afwijken.
Met de aansturing van een wiel weer niet.
In sommige gevallen kan de topsnelheid zelf omhoog gaan, bij motoren die in 6 bij lange na het rode gebied niet halen bijvoorbeeld.
Mijn oude fireblade en later de SP1 liepen met achter 2 tanden groter ook harder dan met stock.

Gearing commander bekeken. De fzs600 staat er tussen maar wat Dan de beste verhouding is, vind ik nog lastig.
 
zat plekken waar je kettingwielen en kettingen los kan kopen, sets zijn doorgaans de standaard overbrenging's verhoudingen.
bedenk dat een nieuwe ketting wat korter zal zijn dan een versleten ketting, als een 2 tands groter kettingwiel 'net' past op je oude ketting kan het net te weinig zijn met een nieuwe.
 
zat plekken waar je kettingwielen en kettingen los kan kopen, sets zijn doorgaans de standaard overbrenging's verhoudingen.
bedenk dat een nieuwe ketting wat korter zal zijn dan een versleten ketting, als een 2 tands groter kettingwiel 'net' past op je oude ketting kan het net te weinig zijn met een nieuwe.

Dus even langere ketting kopen?
 
Vijf tandjes lijkt me veel. Wat voor motor?

Dat leek mij ook maar van het type tandwiel dat ik zocht werd het of 43 of iets dat me een te klein verschil zou geven. Kon altijd nog 18 steken in plaats van 17 voor.

Een TLS..

Zou het verschil in percentage berekenen en aan de hand daarvan beredeneren of het verschil: nét merkbaar is/duidelijk merkbaar is/te zenuwachtig is voor wat je wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan