Tandwiel verhouding wijzigen.

Kammetje

MF veteraan
13 apr 2019
2.274
2.474
Beste forummers,

Bij deze een vraag. Ik heb een Yamaha Fazer 600 (fzs600). kun je ongestraft een groter tandwiel achter plaatsen (bv, 2 tanden meer)?

Gedachte er achter is logischerwijs meer acceleratie en minder topsnelheid (vind ik niet zo belangrijk).

Wil natuurlijk niet de boel aan gort draaien, excessief brandstofverbruik of een kilometerteller die de weg kwijt is (noem maar wat zaken).

Bij voorbaat dank voor de inbreng.
 
Bij sommige motoren is die te lang gekozen om aan de geluidseisen te kunnen voldoen.
Bij sommige motoren is die juist te lang gekozen omdat ze met een versleten achterband een versnelling te kort komen. Die RD250 van mij is niet zo heel erg sterk (37PK) en met een nieuwe achterband moet ik hem regelmatig terug in zijn 5 trappen terwijl als de band op begint te geraken ik eigenlijk een 7 tekort kom...
 
Bij sommige motoren is die juist te lang gekozen omdat ze met een versleten achterband een versnelling te kort komen. Die RD250 van mij is niet zo heel erg sterk (37PK) en met een nieuwe achterband moet ik hem regelmatig terug in zijn 5 trappen terwijl als de band op begint te geraken ik eigenlijk een 7 tekort kom...
Gebruik je banden met 5 centimeter profieldiepte? :P
 
Ik zit daarentegen met een standaard tandwielverhouding iedere keer naar een 7de versnelling te zoeken.
Ik daartegen andersom, afgelopen zondag en al rijdend met een langzame groepje kwam ik erachter dat ik een versnelling over had toen ik eindelijk alleen reed...

Raak in de war omdat ik regelmatig wissel tussen naaimachine V4 en 2 cilinder tractor... toch een versnellingsindicator aanschaffen..... :?
 
Ik daartegen andersom, afgelopen zondag en al rijdend met een langzame groepje kwam ik erachter dat ik een versnelling over had toen ik eindelijk alleen reed...

Raak in de war omdat ik regelmatig wissel tussen naaimachine V4 en 2 cilinder tractor... toch een versnellingsindicator aanschaffen..... :?

doe er maar gelijk 2 dan ;)
 
Heerlijk een groter kettingwiel achter. Ben er 4 achter groter gegaan. Voor heb ik niets gewijzigd, daar zit de meeste slijtage bij kleiner voorkettingwiel. 6e versnelling doet nu veel meer mee. Speedohealer ertussen want het scheelt zo n 25kmpu aan topsnelheid wat ik kwijt ben. Wie rijd er nu harder dan 220kmpu op de openbare weg?

Edit, de eerste versnelling word dan ook een stuk korter
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat bij Rob zijn gewicht nogal schommeld. Ik heb vernomen dat hij een fervent bbq'er is. :+
Dat schommelt alleen maar omhoog. Bij dat RDtje heb je echt niet zo veel speelruimte. Als je alleen al de bakverhoudingem vergelijkt heb je al minimaal verschil en zitten 5 en 6 al heeel dicht bij elkaar... het is geen quatsch :N
 
Op mijn KTM SM ook voor 2 tanden minder en achter 3 bij. De kettingstelplaatjes moesten dan wel omgedraaid worden ivm de kortere ketting. Ook de topsnelheid was een stuk minder maar de acceleratie daarintegen })
 
Terug
Bovenaan Onderaan