tandwiel verhouding

schampie

MF veteraan
2 jun 2001
1.274
1
warnsveld
eehhjj
vraagje ik zit er overte denken om de tandwielverhouding op mijn cbr 600 te veranderen.
want top rijd je bijna nooit en het is wel leuk om nog wat harder weg te blaazen bij stoplicht.
wie heeft hier wat ervaring mee of kan er het 1 en ander over vertellen.
 
Knal je \'m bij een stoplichtsprint door tot de 6 dan?
Ik vind het bij de 3 wel welletjes, dan hebben ze alweer genoeg kans gehad om m\'n rijbewijs en de hele zooi af te pakken..
 
nee hoor dat zeker niet maar een leuk voorbeeld is.
een maat van mij heeft een oude fzr100 uit 92 of zo.
hij heeft ook wat met de tandwielen geknooit en als er nu een r1 naast hem komt staan voor stoplicht dan zeikt hij die vervolgens helemaal af met z,n 9 jaar oude fzr.
dat is natuurlijk wel erg leuk.
nu zal ik geen r1 naar huis rijden op me cbr van 9 jaar oud maar er moet toch wel iets mee te doen zijn hehe
 
Ik heb om precies dezelfde reden ook de tvh van m\'n Bandit veranderd. Bij mij stond het garant voor veel fun, makelijker wheelies te maken en feller optrekken. :}

Nadeel, doordat ik hem ook verhoogd heb van achter, vreet de ketting dat zwarte blokje op dat op de achterbrug ligt... \ '(

Verder goed opletten of de lengte van de ketting nog klopt.
 
1 tand minder voor staat ongeveer gelijk aan 2 tanden groter achter.
Hoe kleiner het voor tandwiel, hoe sneller je ketting slijt door kleinere diameter van het tandwiel.
Achter 2 tanden groter gaat precies op een R1, wordt je wielbasis ook een stukkie minder en dat is weer goed voor het sturen.

Ik zelf heb het niet, wheelies lukt toch wel met een R1, en met andere tandwielen wordt het alleen maar oeilijker o het voorwiel aan de grond te houden bij snelle ritten, dus ik vindt origineel wel best.
 
1 tand minder voor staat ongeveer gelijk aan 2 tanden groter achter.
Hoe kleiner het voor tandwiel, hoe sneller je ketting slijt door kleinere diameter van het tandwiel.
Achter 2 tanden groter gaat precies op een R1, wordt je wielbasis ook een stukkie minder en dat is weer goed voor het sturen.
Da\'s niet helemaal waar Gizz, dat hangt namelijk helemaal af van de verhouding die je er op hebt zitten.
Bij mijn brommertje ( DT 50.) was het zo dat voor 1 tandje minder, 3 tandjes scheelde met achter. ( 16:47 geloof ik was de verhouding voor:achter.) En ik neem aan dat een crosser nog meer verschil heeft. Maar gemiddeld gezien heb je wel gelijk...
 
Op Woensdag 10 oktober 2001 08:24 schreef HELLdesker het volgende:Bij mijn brommertje ( DT 50.) was ...

DT 50 Rulezzz!!! Heb ik zelf ook gehad. Vond het een schitterend ding. Fuck scooters, zundapps, cb-tjes, soesjes etc. Flink aan lopen knutselen en sleutelen en ook aan de tandwielen. Wheelies waren te simpel op dit ding. Gewichtspunt vinden en gaan.

Offtopic, maar o zoooo leuk om over dit oude kreng te praten!!
 
dan zal ik ook maar zeggen dat ik bijna 3 jaar op een DT heb gereden, alleen de meeste tijdt met een 70cc pollini en een 20mm Mikuni (alleen jammer dat die contactpunten om de 3 maanden versleten waren, orgineele ook nog. maar de rest viel wel mee als je 60 km per dag rijdt)
 
Terug
Bovenaan Onderaan