Tandwiel versleten of kan het nog wel even mee?

MrDobby

Rookie
30 nov 2018
7
0
Goedemorgen allen,

Eerste post hier, wil even checken of mijn tandwiel nog een beetje oké is.
Heb namelijk heel veel slack op de ketting al (kan hem aan de onderkant tegen mn brug aan duwen als ik wil), maar volgens mij ziet het tandwiel er nog wel oké uit?
IMG_1806.JPG


Zou ik er dan eventueel gewoon een aantal schakels tussenuit moeten halen of moet ik wel mn hele set vervangen?
HIj zit met de "stelschroef" bij de achteras ook al wel redelijk op zn eind lijkt het namelijk.

Hoor 't graag van jullie!

Groet,
 
Als je de kettingspeling meet, dan moet je het meetlint op dezelfde plek houden. Deze ketting heeft maar 0,5 cm speling. Veel te weinig. Niet mee rijden.
 
Als ik de foto's bekijk dan is er echt wel meer dan 1 cm speling; op de laatste foto zit de ketting tegen het geleideblad aan.
TS moet even nauwkeurig meten. Plak met wat ductape een meetlatje tegen de achtervork in het midden tussen de tandwielen en je hebt beide handen vrij om te controleren.
 
Haynes is gemaakt voor de minder ervaren sleutelaar. Voor de mensen die het veel te vaak doen danwel hun boterham ermee verdienen is het officiele boek veel geschikter. Voor de hobbyisten is haynes weer een stuk handiger.

Kettingspray slechter dan olie of vet? Dat dacht ik niet. Vet uit een pot is per definitie slechter dan een spray. Enig verstand van viscositeit en de manier waarom het verpakt is en wat er gebeurt zodra de inhoud van de spuitbus blootgesteld wordt aan de buitenlucht lijkt me ruim voldoende info om meteen tot het besef te komen waarom vet uit een pot nooit zo goed overal kan komen of net zo lang kan blijven zitten (kies een van de twee eigenschappen) dan smeermiddel uit een spuitbus.
 
Haynes is gemaakt voor de minder ervaren sleutelaar. Voor de mensen die het veel te vaak doen danwel hun boterham ermee verdienen is het officiele boek veel geschikter. Voor de hobbyisten is haynes weer een stuk handiger.

Kettingspray slechter dan olie of vet? Dat dacht ik niet. Vet uit een pot is per definitie slechter dan een spray. Enig verstand van viscositeit en de manier waarom het verpakt is en wat er gebeurt zodra de inhoud van de spuitbus blootgesteld wordt aan de buitenlucht lijkt me ruim voldoende info om meteen tot het besef te komen waarom vet uit een pot nooit zo goed overal kan komen of net zo lang kan blijven zitten (kies een van de twee eigenschappen) dan smeermiddel uit een spuitbus.
In de jaren '90 had ik een Ducati 750 SS. Voor onderhoud en reparatie kocht ik een origineel werkplaatshandboek. In een woord: waardeloos. Een opsomming van nummers van originele gereedschappen die voor de simpelste klusjes gebruikt zouden moeten worden, meer was het niet.
 
MrDobby, prima dat je veel leest.

Maar als je op 1 en dezelfde dag denkt dat je ketting te slap staat en vervolgens dat ie te strak staat dan heb je het verkeerde gelezen.
Als je het rijden mist dan haal je m uit de winterstalling en rij je de winter gewoon door. Als je dat niet wil omdat het weer niet meezit, dan mis je het rijden niet genoeg ;)





Haynes staat alles in. Enig basis technisch inzicht is wel makkelijk als je eea wilt interpreteren. Hoe je je ketting spant zal er ongetwijfeld in staan.
Het is dan ook een dik boek ipv het foldertje dat handleiding heet.

Lees anders ook even How-to: Herken een versleten kettingset en/of How To: Ketting en tandwielen vervangen

Haha, ja je hebt ook gelijk.
Ik denk dan iets en dan trek ik mn conclusie gelijk daaruit, terwijl als ik even daadwerkelijk ga meten, zie ik dat het heel wat anders is :').

Ik ga 't Haynes werkplaatshandboek kopen en dan moet t helemaal goed komen.

Hartelijk dank voor de hulp!
 
Terug
Bovenaan Onderaan