Tandwielen en ketting

Bike girl

MF'er
27 feb 2002
89
0
Utrecht
Als je ketting slap hangt en de tandwielen slijten af, wanneer weet je nou wanneer die tandwielen en ketting vervangen moeten worden? Wat gebeurt er als je met afgesleten tandjes (nog niet kaal natuurlijk) rondrijdt? Is dit schadelijk voor je motor?
 
Tja , ga ik me daar even wat gokken.
Ik denk dat als je ketting te slap hangt , en je je achterwiel niet meer kan verzetten , je wel toebent aan een nieuwe.
En als de ketting om het tandwiel heen kan bewegen zit je ook aan vervanging.
Ik denk dat anderen met nog wat (betere) meer adviezen komen. :}
 
Is niet schadelijk voor je motor, maar je ketting vliegt er wel vanaf, en dan kan het wel schadelijk voor je motor worden als ie tegen je blok aan slaat, of nog erger : tegen je benen ofzo. Kan goed zeer doen. Een ketting die te slap hangt is wat anders dan tandwielen die versleten zijn. Als de tandwielen naar een kant toe zijn uitgesleten/krom zijn kan het tijd worden voor nieuwe tandwielen en nieuwe ketting. MOcht ie alleen slap hangen dan kan je er een schakel uithalen of (makkelijker) het achterwiel naar achter zetten.

Heb zelf ooit met m'n 75cc brommertje een losse ketting gekregen, die sloeg dus een stuk van het blok af he !!!! Dus met de aandrijving van een 75cc blokje al zoveel schade. Ben blij dat ie niet tegen m'n poten aan kwam... heb m'n brommert verkocht zonder het afgeslagen stuk metaal :+

Je ketting kan trouwens ook vastlopen in je wiel en dan blokkeert je achterwiel. Leuk als je net lekker schuin door een bocht gaat...
 
Met je linker hand de ketting aan de onderzijde tegen het tandwiel drukken. Indien je dan met je rechter hand de ketting aan de achterzijde van het tandwiel kunt tillen dan is de ketting te ver uitgerekt en dus versleten. (behalve bij aprilia 2t: dan met rechter hand ketting tegen tandwiel drukken en met linker hand optillen :P )

Wanneer zijn de tandwielen versleten? Meestal is het voortandwiel als eerste aan vervanging toe. De tanden zijn dan 'korter' en scherper geworden (niet lager). Ook zijn de tanden vaak tot een soort haken gesleten, de ketting rolt dan niet mooi af, maar wordt telkens door de tanden omhoog getrokken (klapperen of slaan onder achterbrug).

Vooral bij hard afremmen op de motor en bij hard optrekken zal de ketting over de tanden gaan. Dit merk je alleen als de tandwielen erg ver versleten zijn of met een te los liggende ketting.

Edit: JK, indien een nieuwe ketting goed gemonteerd is dan hoef je er nooit een schakel tussenuit te halen. Alleen spannen is noodzakelijk. Moet er een schakel tussenuit dan is de ketting versleten.
 
Laatst bewerkt:
Edit: JK, indien een nieuwe ketting goed gemonteerd is dan hoef je er nooit een schakel tussenuit te halen. Alleen spannen is noodzakelijk. Moet er een schakel tussenuit dan is de ketting versleten.

Heb je gelijk in, normaal gooi je gewoon het wiel zo ver naar achter dat de ketting goed gespannen is. En tegen de tijd dat er een schakeltje uit moet mag inderdaad de boel wel vervangen worden ;)
 
Heb m'n instructieboekje opgezocht en daar vond ik in iedergeval de marge die een kettting qua speling mag hebben.
ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de antwoorden. Ben blijk dat ik in ieder geval weet dat zo'n ketting er af kan vliegen met alle gevolgen van dien. Dat had ik me nl. niet gerealiseerd. *D :}
 
Als je je motor regalmatig voor onderhoud wegbrengt zal je dealer ook wel aangeven als je ketting bijna aan vervanging toe is.

PS.Ik zou altijd ketting en tandwielen tegelijk laten vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan