Tandwielen versnellingsbak afdraaien?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Wie kan me zeggen of het mogelijk is om versnellingsbaktandwielen na te bewerken (afdraaien / frezen)? Ik wil in het hart van een van de tandwielen een verdiept gedeelte frezen zodat ie wat verder over de as valt, vandaar.

Materiaal: gehard Russisch staal 8-) .

Alvast bedankt voor alle info :) .
 
En dat vraag je op 1 april? (maar dit zal wel onder gewoon onderhoud vallen neem ik aan O-) )
Ik heb wel eens gehoord dat ze tandwielen van BMW's afschuinen om van dat schakelgeweld af te komen, misschien eens in die hoek kijken.
 
Tandwieln zijn meestal alleen aan het opp. gehard. en inwendig taai. als het goed is.
Het is wat het draaien betreft een kwestie van proberen. Je merkt wel of het mat.gehard is op die plaats.

Ikzelf zoek de tandwielen van een ural/dnepr van de 4de versnelling. Als voorbeeld. deze hebben een overbrengsverhouding van 1:1,3
Ik wil zelf of bij een bedrijf nieuwe tandwielen (laten)maken met een andere overbrengsverhouding. Voor een eigen project zelfbouwmotor. De basis is een uralframe met versnel.bak.


Gr,
Henk
 
Tandwieln zijn meestal alleen aan het opp. gehard. en inwendig taai. als het goed is.
Het is wat het draaien betreft een kwestie van proberen. Je merkt wel of het mat.gehard is op die plaats.

Ikzelf zoek de tandwielen van een ural/dnepr van de 4de versnelling. Als voorbeeld. deze hebben een overbrengsverhouding van 1:1,3
Ik wil zelf of bij een bedrijf nieuwe tandwielen (laten)maken met een andere overbrengsverhouding. Voor een eigen project zelfbouwmotor. De basis is een uralframe met versnel.bak.


Gr,
Henk

Ik heb nog wel een set tandwielen liggen, zijn mijn ouwe. Mag je wel gebruiken als studieobject. Moet je er wel bij zeggen dat ze de beschadigingen in de tandflanken niet na moeten maken :P .

Heb trouwens ook kopieën van de originele bouwtekeningen, staat ook alles wel op. Catweazle hier van het forum heeft ze op zijn homepage staan. Zie http://www.xs4all.nl/~catwesel/ :)
 
Is wel te doen,maar zoals gezegd; rustig met de frees.
Laat hem met veel koeling en met een minimale aanzet in het tandwiel lopen,die oppervlaktehardingslaag (kannonne,drie keer woordwaarde!) kan wel tot 70 RC zijn,da vin een freesj nie zo vein...
 
Ralfie.
Ik zou graag de copieen willen copieeren. Ook de tandwielen neem ik graag aan.
Weet jij ook welke hartafstand de twee assen in de versnel.bak hebben ?

Het is voor mijn dieselproject.
Ik wil een dieselmotor in en frame bouwen.
Diesels lopen het beste bij 2400 toerenen hebben een max toerental van 3600. Dan is het koppel het hoogst en het verbruik het laagst. Volgens de koppelkromme.
Als ik de originele tandwielen zou toepassen rij ik ongeveer 55 km/uur.
Als ik andere tandwieln in de bak zet dan kan ik bij dat toerental ongeveer 80 km/uur rijden bij 2400 omw/min. Dat is nog te doen.
De motor leverd afhankelijk van het merk tussen de 25 en 27 Pk.
Van het verbruik verwacht ik dat het spectaculair laag zal zijn.

Onlangs een DVD gezien met dieselmotoren motor dus met dieselmotor. Ja , daar gaat je hart echt sneller van kloppen.



Gr,
Henk
 
Is wel te doen,maar zoals gezegd; rustig met de frees.
Laat hem met veel koeling en met een minimale aanzet in het tandwiel lopen,die oppervlaktehardingslaag (kannonne,drie keer woordwaarde!) kan wel tot 70 RC zijn,da vin een freesj nie zo vein...


Jij werkt toch bij zo'n bedrijffie met allemaal van dat soort mooie spullekes O-)
 
Ralfie.
Ik zou graag de copieen willen copieeren. Ook de tandwielen neem ik graag aan.
Weet jij ook welke hartafstand de twee assen in de versnel.bak hebben ?

Het is voor mijn dieselproject.
Ik wil een dieselmotor in en frame bouwen.
Diesels lopen het beste bij 2400 toerenen hebben een max toerental van 3600. Dan is het koppel het hoogst en het verbruik het laagst. Volgens de koppelkromme.
Als ik de originele tandwielen zou toepassen rij ik ongeveer 55 km/uur.
Als ik andere tandwieln in de bak zet dan kan ik bij dat toerental ongeveer 80 km/uur rijden bij 2400 omw/min. Dat is nog te doen.
De motor leverd afhankelijk van het merk tussen de 25 en 27 Pk.
Van het verbruik verwacht ik dat het spectaculair laag zal zijn.

Onlangs een DVD gezien met dieselmotoren motor dus met dieselmotor. Ja , daar gaat je hart echt sneller van kloppen.



Gr,
Henk

Ha Henk, op de site van Catweazle staan alle tekeningen die ik ook heb. Kun je ze zo vanaf plukken (A3-formaat).

Dieselproject klinkt goed!

En die tandwielen kan ik je wel opsturen per post ofzo, laat maar weten. Ik kan ook een paar dingen voor je opmeten. Afstand zal ik morgen even kijken OK?
 
Denk niet dat je dat gaat redden die tandwielen zijn door en door hard.
Ik ga er maar vanuit dat er ook splains in zitten (een soort profiel in de boring)
die tandwielen kun je beter slijpen.
 
Tandwielen worden als het goed is alleen aan de opp. gehard.
Als het gehele tandwiel gehard is is de kans op breuk groter.

Het staal wordt aan de opp. van een verhoogd koolstof gehalte voorzien door cementeren. Het gloeien bij hoge temp in een bed van kool.
Dit staal is nog ongehard als het afgekoeld is.
Delen die niet gehard mogen worden kunnen dan nog afgedraaid of gefreest worden.
Na deze behandeling kan het stalen onderdeel worden gehard, en eventueel geslepen.

Gr.
Henk
 
Denk niet dat je dat gaat redden die tandwielen zijn door en door hard.
Ik ga er maar vanuit dat er ook splains in zitten (een soort profiel in de boring)
die tandwielen kun je beter slijpen.

Splines zitten er niet in, is gewoon een rond gat in het hart.

Ik zal straks even een foto maken, kun je het zien :) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan