tandwielenverhouding aanpassen

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik wil de tandwielverhouding veranderen van mijn R1 uit 98 om hem onderin wat sterker te maken.
Nou wil ik dus achter extra tandjes en voor 1 minder maar wie kan me vertellen hoeveel tandjes achter ik extra moet hebben om dezelfde ketting te behouden.
En ik weet dat ik het beste mijn ketting ook moet vervangen maar die is dus nog lang niet versleten en daar is het geld even niet voor.

Alvast bedankt
Ron

afstand tussen tandjes verandert niet bij meer of minder tandjes, de diameter verandert. dus het is nog niet eens nodig om beide tandwielen te vervangen. en al helemaal niet de ketting, of ik moet er wel ver naast zitten

haha waarvoor em 98 R1 veranderen
hij heeft onderin al veel trek kracht..
dat het wheelien niet wil zit in het koppie..
laat het wel een keer zien op je bike..
als je het toch perse wil begin dan met 1 tand kleiner voor
of 2 groter achter scheelt al een heel stuk

afstand tussen tandjes verandert niet bij meer of minder tandjes, de diameter verandert. dus het is nog niet eens nodig om beide tandwielen te vervangen. en al helemaal niet de ketting, of ik moet er wel ver naast zitten

als je een tand kleiner voor of 2 achter groter gaat kan je gewoon nog je orginele ketting behouden..
maar je tandwielen slijten wel sneller
als de ketting net nieuw is zou ik hem houden
anders gewoon complete set

Ik wil de tandwielverhouding veranderen van mijn R1 uit 98 om hem onderin wat sterker te maken.

Ik snap jou niet, eemn tijdje terug vertelde je dat je bang was om met de R1 hard te gaan. Je wilde niet vallen, vond kneedown te link etc...
En nu wil je meer trekkracht. Heb je die fiets wel eens vol opengetrokken bij het uitacceleren van een bocht. Zo van: 7000 rpm bochtje in, 8-9-10000 rpm bochtje uit. Volgens mij schrik je jezelf rot.
Leer ´m eerst eens goed continu boven de 7000rpm rijden.
Of is het voor het wheelieen. Nou daar hoeft het ook niet voor. Met een 600cc trek je al honderden meters wheelies.

Dus: ben heel benieuwd waarom je meer trekkracht wil hebben.

Maar goed dat terzijde. Gooi er voor 1 tandje kleiner op en achter 3 groter.
Schaf dan maar meteen een stuurdemper aan..........

ik zou het niet veranderen nog ronnie..

je jent je motor nog niet goed genoeg..

Als je hem vaak vol open gooit en dan trekkracht mist dan kan je gaan kijken naar andere tandwielen..

ik zou serieus nog niks veranderen..
or you will hurt yourself

Ik snap jou niet, eemn tijdje terug vertelde je dat je bang was om met de R1 hard te gaan. Je wilde niet vallen, vond kneedown te link etc...
En nu wil je meer trekkracht. Heb je die fiets wel eens vol opengetrokken bij het uitacceleren van een bocht. Zo van: 7000 rpm bochtje in, 8-9-10000 rpm bochtje uit. Volgens mij schrik je jezelf rot.
Leer ´m eerst eens goed continu boven de 7000rpm rijden.
Of is het voor het wheelieen. Nou daar hoeft het ook niet voor. Met een 600cc trek je al honderden meters wheelies.

Dus: ben heel benieuwd waarom je meer trekkracht wil hebben.

Maar goed dat terzijde. Gooi er voor 1 tandje kleiner op en achter 3 groter.
Schaf dan maar meteen een stuurdemper aan..........

Goed opgelet ;)
Alleen inmiddels heb ik de kneedown al achter de rug(kb apeldoorn) en ben ik voortdurend aan het oefenen op wheelys(erg kort en alleen in zijn 1).
Alhoewel ik het nog steeds erg zonde zou vinden neem ik wel al meer risico's, dit ook omdat ik bijna dagelijks op de fiets rij en er steeds behendiger mee om kan gaan.
Maar de reden eigenlijk is dat ik iedereen hoor dat je het beste wheelys kan maken in de 2e versnelling en dat krijg ik na veel oefenen nog steeds niet voor elkaar.

@bikefreak, even over jouw uitlaat combinatie want ik kan me herrineren dat je verschillende merken spruitstuk en einddemper eronder hebt zitten??
heb jij wat generkt onderin het toerengebied of is dat eigenlijk hetzelfde gebleven(i.v.m. het ontbreken van de exup!!!)

ik zou het niet veranderen nog ronnie..

je jent je motor nog niet goed genoeg..

Als je hem vaak vol open gooit en dan trekkracht mist dan kan je gaan kijken naar andere tandwielen..

ik zou serieus nog niks veranderen..
or you will hurt yourself
Kijk trekkracht mis ik absoluut niet hoor(met een R1 :? ) maar een fatsoenlijke wheely in zijn 2 wil ik graag leren, dus als je mij dit nou een keer leert op de tankbaan beloof ik dat ik hem voorlopig nog niet zal veranderen!!!o-)

@bikefreak, even over jouw uitlaat combinatie want ik kan me herrineren dat je verschillende merken spruitstuk en einddemper eronder hebt zitten??
heb jij wat generkt onderin het toerengebied of is dat eigenlijk hetzelfde gebleven(i.v.m. het ontbreken van de exup!!!)

Ron, die verschillen zijn verwaarloosbaar. In de praktijk merk je er geen zak van.
Ik kan je nog wat mooiers vertellen. Ik ben er sinds kort achter dat mijn motor maar op 3 cylinders loopt. Heb daar 1 weekje mee rondgereden. Zelfs op 3 potten trek je het ding in 1 gewoon op het achterwiel......
Dus maak je niet druk om die exup JIJ, IK en alle andere middenklasse bikers merken daar helemaal niets van.
Trouwens, wanneer rij je onder de 4000rpm, alleen bij wegrijden toch.......

Er zijn zelfs figuren die een 1000cc supersport invoeren uit Duitsland en tijdens de testrit niet eens in de gaten hebben dat ie begrenst is op 100pk......
Daar komen ze pas achter als je naast iemand optrekken die wel vol vermogen heeft.

Laatst bewerkt:
Kijk trekkracht mis ik absoluut niet hoor(met een R1 :? ) maar een fatsoenlijke wheely in zijn 2 wil ik graag leren, dus als je mij dit nou een keer leert op de tankbaan beloof ik dat ik hem voorlopig nog niet zal veranderen!!!o-)
Even goed lezen he jongen :0 :) :)

Mis absoluut geen trekkracht alleen omdat ik het voorwiel niet omhoog krijg in zijn 2 hoopte ik eigenlijk dat ik dit met andere tandwielen kon veranderen.
Maar ik volg wel wat lessen bij jackass en dan moet het toch gewoon goed komen :9~

ik zou idd de motor even op de testbank zetten, weet je meteen hoe/wat...

Verder is het van wezenlijk belang dat je je motor door en door kent voordat je gaat wheelien. Kunstjes doen is leuk, als je niet bang bent is dat meegenomen, maar weet wel wat te doen als je neerkomt en stuur slaat van aanslag tot aanslag...en weet ook wat je moet doen als je je balanspunt voorbij gaat...en niet schrikken van het balanspunt :X ...

en een r1 gaat in 2e versnelling op het gas omhoog...ervaarde ik 2 weken geleden met een proefritje... :} :} :}

by the way, mijne is wel ingevoerd dus dat is even iets om naar te kijken voor die 100 pk.

Hoe kom ik daar achter, alleen op een testbank of zijn er nog andere manieren????

Mij gewoon even laten proberen 2 meter kan ik het je zo vertellen..
is goed koper dan een testbank..

Maar je moet me wel vertrouwen..

Pabo heeft zelfs zijn 1000 mij toevertrouwd..
en future zijn fazer

Even goed lezen he jongen :0 :) :)

Mis absoluut geen trekkracht alleen omdat ik het voorwiel niet omhoog krijg in zijn 2 hoopte ik eigenlijk dat ik dit met andere tandwielen kon veranderen.
Maar ik volg wel wat lessen bij jackass en dan moet het toch gewoon goed komen :9~

Ik kan zelf ook nog geen wheely's maar als je hem in ze 2 niet omhoog krijgt met een R1 zou ik toch eerst aan je techniek werken... (een r6 is in ze 4 ook omhoog te krijgen vraag =MV=) Dus ik zal eerst ff les nemen bij jackass die tandwielen kunnen altijd nog. Gewoon rustig opbouwen... komt allemaal vanzelf wel ;) !!! See u @ hoevelaken.

Mij gewoon even laten proberen 2 meter kan ik het je zo vertellen..
is goed koper dan een testbank..

Maar je moet me wel vertrouwen..

Pabo heeft zelfs zijn 1000 mij toevertrouwd..
en future zijn fazer

Mijn gixxer mag je binnenkort ook onderhanden nemen. Pascal probeerde het op mijn motor met mij achterop.. en die zei dat me gixxer aardig wat kracht te kort kwam maaaaaaaaaaaar het voorwieltje kwam wel de lucht in *D

Er zit toch een ander ketting setje aan te komen dus meteen achter maar 2 tandjes erbij. (hoeveel scheelt dat trouwens op top snelheid) :?

@rubbere ronnie Gewoon je R1 even open trekken komt hij boven de 250 weet je zeker dat geen 100pk fiets is. Simpelste manier. A30 is een mooi stukje race baan })

Mijn gixxer mag je binnenkort ook onderhanden nemen. Pascal probeerde het op mijn motor met mij achterop.. en die zei dat me gixxer aardig wat kracht te kort kwam maaaaaaaaaaaar het voorwieltje kwam wel de lucht in *D

Er zit toch een ander ketting setje aan te komen dus meteen achter maar 2 tandjes erbij. (hoeveel scheelt dat trouwens op top snelheid) :?

@rubbere ronnie Gewoon je R1 even open trekken komt hij boven de 250 weet je zeker dat geen 100pk fiets is. Simpelste manier. A30 is een mooi stukje race baan })
Laatst op de A1 250 gereden en toen had ik nog over dus dat moet dan wel een goed teken zijn, laat ik over 4 weken maar even wat(veel) lessen nemen bij jackass dan zal het hopelijk wel goed komen.

Allemaal bedankt voor de reacties en laat ik maar naar de wat meer ervaren manne luisteren en nog even w8en met de tandwielen dan

Terug
Bovenaan Onderaan