- Onderwerp starter
- #51
Even een technisch vraagstuk. Het gaat weer over de tuimelaars.
Toen ik nieuwe ringetjes haalde bij Motortoer vroeg Ted of ik ook nieuwe veertjes wilde... Nieuwe veertjes? Die dingen had ik niet zien zitten. Geef maar mee dan.
Nou ja, die veertjes passen er dus niet tussen. Wat heb ik nu geleerd vandaag: de tuimelaars van mijn Guzzi zijn geshimd zoals bij een BMW boxer. Ze draaien ook op een naaldlager en niet op een bus. En dat kan kloppen, de SP is namelijk in onderhoud geweest bij een BMW boer. Alleen hebben de tuimelaars nog wel wat axiale speling zo, vandaar het invreten denk ik.
Nu zijn ze bij BMW ook niet gek en denk ik dat die naaldlagertjes best ok zijn. Alleen dat shimmen vind ik maar niks, veertjes zijn simpeler en kosten ook wat minder onderhoud. En naar het schijnt wordt de zaak minder rumoerig met die veertjes ertussen (ik laat me ook maar iets vertellen).
Alleen dat naaldlagertje wordt opgesloten door de opstaande randjes van de dikke vulringen:
Doe ik die er niet tussen dan schuift het lagertje heen en weer in de tuimelaars, dat gaat snel slijten denk ik.
Hoe los ik dit op? Verkoopt de BMW dealer plattere ringen? Of gewoon weer Guzzi busjes erin? En als ik dat doe, hoeveel van die platte ringetjes gaan er dan tussen? (Gokje: 2 om de veer op te sluiten en 1 aan de onderkant)
Toen ik nieuwe ringetjes haalde bij Motortoer vroeg Ted of ik ook nieuwe veertjes wilde... Nieuwe veertjes? Die dingen had ik niet zien zitten. Geef maar mee dan.
Nou ja, die veertjes passen er dus niet tussen. Wat heb ik nu geleerd vandaag: de tuimelaars van mijn Guzzi zijn geshimd zoals bij een BMW boxer. Ze draaien ook op een naaldlager en niet op een bus. En dat kan kloppen, de SP is namelijk in onderhoud geweest bij een BMW boer. Alleen hebben de tuimelaars nog wel wat axiale speling zo, vandaar het invreten denk ik.
Nu zijn ze bij BMW ook niet gek en denk ik dat die naaldlagertjes best ok zijn. Alleen dat shimmen vind ik maar niks, veertjes zijn simpeler en kosten ook wat minder onderhoud. En naar het schijnt wordt de zaak minder rumoerig met die veertjes ertussen (ik laat me ook maar iets vertellen).
Alleen dat naaldlagertje wordt opgesloten door de opstaande randjes van de dikke vulringen:
Doe ik die er niet tussen dan schuift het lagertje heen en weer in de tuimelaars, dat gaat snel slijten denk ik.
Hoe los ik dit op? Verkoopt de BMW dealer plattere ringen? Of gewoon weer Guzzi busjes erin? En als ik dat doe, hoeveel van die platte ringetjes gaan er dan tussen? (Gokje: 2 om de veer op te sluiten en 1 aan de onderkant)