Tanende Moto Guzzi 1000 SP weer fris voor de dag brengen

Even een technisch vraagstuk. Het gaat weer over de tuimelaars.

Toen ik nieuwe ringetjes haalde bij Motortoer vroeg Ted of ik ook nieuwe veertjes wilde... Nieuwe veertjes? Die dingen had ik niet zien zitten. Geef maar mee dan.

Nou ja, die veertjes passen er dus niet tussen. Wat heb ik nu geleerd vandaag: de tuimelaars van mijn Guzzi zijn geshimd zoals bij een BMW boxer. Ze draaien ook op een naaldlager en niet op een bus. En dat kan kloppen, de SP is namelijk in onderhoud geweest bij een BMW boer. Alleen hebben de tuimelaars nog wel wat axiale speling zo, vandaar het invreten denk ik.

Nu zijn ze bij BMW ook niet gek en denk ik dat die naaldlagertjes best ok zijn. Alleen dat shimmen vind ik maar niks, veertjes zijn simpeler en kosten ook wat minder onderhoud. En naar het schijnt wordt de zaak minder rumoerig met die veertjes ertussen (ik laat me ook maar iets vertellen).

Alleen dat naaldlagertje wordt opgesloten door de opstaande randjes van de dikke vulringen:
DSC00031.jpg

Doe ik die er niet tussen dan schuift het lagertje heen en weer in de tuimelaars, dat gaat snel slijten denk ik.

Hoe los ik dit op? Verkoopt de BMW dealer plattere ringen? Of gewoon weer Guzzi busjes erin? En als ik dat doe, hoeveel van die platte ringetjes gaan er dan tussen? (Gokje: 2 om de veer op te sluiten en 1 aan de onderkant)
 
Is best een mooie constructie, in een BMW tenminste. Axiale speling wordt bij elke keer kleppen stellen even gecontroleerd, maar verloopt amper. Moet tussen de .05 en .10 zijn. Goeie BMW dealer moet die shims wel hebben. Standaard zit er .30 + .35 aan de boven en onderkant.

Maar als ik die ingelopen busjes zo zie geen oplossing voor de Guzzi, brons is blijkbaar geen handig spul om lagers mee op te sluiten. Ben ook wel benieuwd of die naaldlagers er zomaar in pasten, zou een mooi toeval zijn.


BTW, wat mijn ooit T3 betreft, vind t nog steeds erg jammer dat ik daar mn goeie zit nooit op heb kunnen vinden. Ben een paar omzwervingen verder uitgekomen bij een BMW R80GS, erg leuke motor, maar ben nog steeds half en half van plan om es te kijken of ik daar een guzzi blok in kan lepelen :-)
 
En, hoe ziet het er nu uit met dat nieuwe spatbord? (En laadt je accu alweer bij?)

Ik blijf wat rommelen met de bedrading en analyseer zo gaandeweg steeds meer kleine probleempjes. En natuurlijk ben ik druk doende met het bedenken van hoe het eruit zal gaan zien, druk zoekende op Marktplaats en Ebay e.d.

Eerst ging ik klepspeling controleren. Eitje denk je, bij een Guzzi. Helaas brak de banjobout van de ontluchtingsslang op het kleppendeksel af bij het losdraaien. Vastgeroest. Deze is het, maar dan de andere zijde:[afbeelding]
Beetje vreemde maat ook, eentje van een rem paste er niet in. Maargoed, eenmaal open kwam ik dit tegen: [afbeelding]
Dus ook maar een nieuw klepstelboutje op het verlanglijstje gezet. Losdraaien gaat nog wel, maar fatsoenlijk vastzetten is een crime zo.

Om de krukas te draaien moet het dynamodeksel er ook af, wat daaronder zit ziet er ook niet zo fris meer uit. Zal dit nog lang blijven werken? [afbeelding]
De kleppen stonden overigens nog goed, behalve dan die met het afgebroken boutje...

Zoals gezegd heb ik punten op de Guz gemonteerd gehad, om te kijken hoe dat werkt (puntjesontsteking is van vóór mijn tijd ;) ) Bij het timen mag je dan leuk door het timing gat kijken. Daar zag ik een ingeslagen vertanding, 2 slordige handgeschilderde timingstreepjes en wat boorgaatjes. De streepjes zijn niet te zien, de boorgaatjes wel vaag. [afbeelding]
Misschien weet iemand me te vertellen waar die aangevreten tanden door komen? En of het nog erg is? Ik denk zelf: het ding reed en gaat weer rijden, het dient zijn tijd wel uit voorlopig :z En als we dan toch bezig zijn: waarom zitten er her en der gaatjes geboord op het deel voor de vertanding? Is dit gedaan om te balanceren??

Het was me trouwens ook al opgevallen dat het blok onderom wat vuil was van de olie, ik dacht eerst aan zwetende pakkingen ofzo. Maar bij het gepruts met de puntjes wilde ik de ontstekingstoren "even" loshalen (dat dit zo'n pokkewerk is is het best bewaarde Guzzi geheim) en zo kwam ik een roestige ontluchtingspot tegen waaronder verdacht veel olie lag. Het rare is, de pot zelf was droog en schoon, en ook rondom de ontluchting op het carter viel het mee. De ontluchtingslang (waarom komt dat ding uit vóór het achterwiel :? ) was ook schoon. Impressie van olie op het carter: [afbeelding]
Carterontluchting en retourpijpje: [afbeelding]
Nu weet ik even niet waar die troep vandaan komt. Opknappen van het ontluchtingssyteem kan sowieso geen kwaad, en naar het zich laat aanzien wordt er voor de winter toch niet meer gereden op de SP. Dus overweeg ik sterk om de hele boel maar zo snel mogelijk uit elkaar te trekken, als er dan later ook nieuwe voetpakkingen in zitten zal het wel opgelost zijn :)

Dan kan ik ook mooi wat schroefdraden opknappen (o.a. gare bougiedraad en een dolgedraaide en dus lekkende carterbout) en stralen, schuren, lakken en poetsen. En als de boel toch open ligt, is het nooit verkeerd om op zoek te gaan naar een licht vliegwiel enzo *D

Verder ben ik op zoek naar 2 nieuwe carburateurs, er zitten nu twee 30mm Dell Orto VHB op. 2 linkse! Verder niet erg, maar je kan zo lastig bij de luchtstelschroef en de choke aan de rechterkant. En ze lekken. En zitten vol met troep, omdat de nep K&N's vergaan zijn. Bovendien lijkt 30 mm me wat klein voor 2 x 500 cc. Heeft iemand toevallig nog 36 mm liggen???


Ik heb nog een setje (L/R) vhb30 carburateur huizen liggen. Weet niet of je ze inmiddels al gevonden hebt?
 
@ AufDerAxe:
Dank voor de verheldering. De naaldlagertjes passen er precies in, ik vermoed dat BMW en Guzzi voor dit soort spullen eenzelfde leverancier deelden, net als bv. electronica. Of dat brons geschikt is of niet weet ik niet, het is onbekend hoe lang dat spul erin heeft gezeten. Ik ga denk ik maar van die busjes bestellen en de boel weer ombouwen naar origineel Guzzi.

BTW, nooit gedacht aan een Quota? ;)

@cyriel12,

Dankjewel man, maar een andere vinden was geen probleem. Ben dus al voorzien :) Heb je toevallig nog een paar knappe remschijven liggen? :p
 
Laatst bewerkt:
@ AufDerAxe:
Dank voor de verheldering. De naaldlagertjes passen er precies in, ik vermoed dat BMW en Guzzi voor dit soort spullen eenzelfde leverancier deelden, net als bv. electronica. Of dat brons geschikt is of niet weet ik niet, het is onbekend hoe lang dat spul erin heeft gezeten. Ik ga denk ik maar van die busjes bestellen en de boel weer ombouwen naar origineel Guzzi.

BTW, nooit gedacht aan een Quota? ;)

@cyriel12,

Dankjewel man, maar een andere vinden was geen probleem. Ben dus al voorzien :) Heb je toevallig nog een paar knappe remschijven liggen? :p


Nope helaas.
 
Quota : ooit es met Ted over gehad toen er daar eentje stond, maar ik wilde op zn minst een proefrondje Groningen doen om te zien of ik er echt lekker op zou kunnen zitten, vond ie geen goed plan. Daarna een beetje vergeten, kom ze ook niet vaak tegen voor weinagh, mijn standaard budget.
 
Laatst bewerkt:
oma.jpg

:o Oma op een Guzzi!

Na 3 maanden het "winterproject" maar weer onder het stof vandaan gehaald... Je project 150 km verderop stallen in de winter is geen goed idee als je enige vervoer een motor is. De komende weken wil ik er wat vaart achter zetten omdat ie toch moet rijden, daar is ie voor gemaakt :)

Dit weekend heb ik het blok + bak onder handen genomen. Alle viezigheid en vettigheid eraf (bijna, ik haat poetsen :( ) en geconstateerd dat er hier en daar wel overmatig veel olie uit zweet. Met de slijtage valt het mee, geen raar uitgelubberde vertandingen in de koppeling, in de bak en in de cardan :) en geen spelingen geconstateerd.

Wel was het koppelingshuis van binnen vet
IMAG0054.jpg

Dus ga ik alle dichtingen maar uit voorzorg vervangen. In een van de vinnen van dat deksel waar de krukas in draait zit een scheur, vermoedelijk is dat gekomen door een blokkeermaneuvre van iemand. Kan dat kwaad? Ik denk van niet:
IMAG0053.jpg


Verder nog de dynamo schoongemaakt, en toen ik het distributiedeksel eraf haalde om de ketting te controleren kwam ik een leuke verrassing tegen :) :
IMAG0050.jpg


Alleen de oliepomp nog controleren en een doorgedraaide carterbout fixen, nieuwe seals plaatsen en de boel kan weer in elkaar! Dan nog de wielen en het frame in de lak en de wederopbouw kan beginnen. Ijs en weder dienende ;)
 
[afbeelding]
:o Oma op een Guzzi!

Na 3 maanden het "winterproject" maar weer onder het stof vandaan gehaald... Je project 150 km verderop stallen in de winter is geen goed idee als je enige vervoer een motor is. De komende weken wil ik er wat vaart achter zetten omdat ie toch moet rijden, daar is ie voor gemaakt :)

Dit weekend heb ik het blok + bak onder handen genomen. Alle viezigheid en vettigheid eraf (bijna, ik haat poetsen :( ) en geconstateerd dat er hier en daar wel overmatig veel olie uit zweet. Met de slijtage valt het mee, geen raar uitgelubberde vertandingen in de koppeling, in de bak en in de cardan :) en geen spelingen geconstateerd.

Wel was het koppelingshuis van binnen vet
[afbeelding]
Dus ga ik alle dichtingen maar uit voorzorg vervangen. In een van de vinnen van dat deksel waar de krukas in draait zit een scheur, vermoedelijk is dat gekomen door een blokkeermaneuvre van iemand. Kan dat kwaad? Ik denk van niet:
[afbeelding]

Verder nog de dynamo schoongemaakt, en toen ik het distributiedeksel eraf haalde om de ketting te controleren kwam ik een leuke verrassing tegen :) :
[afbeelding]

Alleen de oliepomp nog controleren en een doorgedraaide carterbout fixen, nieuwe seals plaatsen en de boel kan weer in elkaar! Dan nog de wielen en het frame in de lak en de wederopbouw kan beginnen. Ijs en weder dienende ;)


Dat van die krukaskeering naar je koppelingshuis is een bekend "probleem" die keering staat droog, dus als ie lang stil staat droogt ie op. als je um dan weer es start krijgt ie op zijn flikker en gaat ie langzaam lekken. doet die van mij helaas ook.
 
Het is niet de krukaskeerring die lekt; de vettigheid op de foto is snij olie van het schoontappen van de schroefdraden (je ziet het tapje ook zitten). Er zweten wat afdichtingen van de versnellingsbak en er is olie via het ontluchtingspijpje naar binnen gelopen (van de verrotte ontluchting).

Maar t is wel een goeie; ik weet niet hoe oud die keerring al is. Doe ik er verstandig aan die meteen te vervangen nu het blok toch open ligt?
 
Ja, zo duur is het niet en als ie lekt nadat je de boel weer in elkaar gezet hebt kan je je wel voor je kop slaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan