Tango ?

TurboTeunis

MF veteraan
Donateur
26 mei 2001
4.000
17
Lunteren
Ze hebben hiero in de buurt een Tango tankstation geopent, ik heb er vandaag ff getankt, 1ltr super98 1 euro.
Maar ik vroeg me nou af, is de kwaliteit nou gewoon hetzelfde als bij een \"gewoon\" tankstation :?
Je heb ook wel van die \"wittepomp\" tankstations en daarvan zeggen ze dat de kwaliteit van de benzine minder is, is dat met die Tango ook zo, of niet?
Voor mijn GSX-R is natuurlijk alleen het beste goed genoeg. :)
 
Btw, wisten jullie dat diesels ook gewoon op zonnebloemolie rijden ?
Ik ken mensen die al enkele jaren zonnebloemolie in hun Tdi\'tjes flikkeren en geen enkel probleem hebben gehad.
Zonnebloemolie=75 pesetas(1 gld)/ltr :)
Diesel= 100 pesetas(1,34 gld)/ltr\ '(

Heb wel eens op een brommer gereden die liep op een mengsel van zonnebloemolie en wasbenzine ofzo.
Dachten allemaal dat er patat gebakken werd *D

Ruik je ook wat anders dan bij zo\'n diesel (lijkt me logisch) of wordt dat op de een of andere manier gefilterd?
(in nederland zal het wel héél errug illegaal zijn om daarop te rijden)
 
Heb wel eens op een brommer gereden die liep op een mengsel van zonnebloemolie en wasbenzine ofzo.
Dachten allemaal dat er patat gebakken werd *D

Ruik je ook wat anders dan bij zo\'n diesel (lijkt me logisch) of wordt dat op de een of andere manier gefilterd?
(in nederland zal het wel héél errug illegaal zijn om daarop te rijden)

Bij de auto\'s die op zonnebloemolie lopen ruiken de gassen ook inderdaad naar patat. :9
En nee, het wordt niet gefilterd, het is zonnebloemolie voor consumptie, ze kopen het danook gewoon in de supermarkt. 8-)
5 literflessen,karretje vol dus.
Hier is het dus ook errug illegaal, dat maakt het alleen maar leuker.\')
In het zuiden van spanje, waar de meeste zb olie vandaan komt, schijnen de tractoren er ook op te rijden, daar is het helemaal goedkoop natuurlijk.
Een dieselmonteur die ik ken, heeft eens een Golf Tdi motor opengemaakt die 30.000 km op zb olie had gelopen, en zei dat hij er niks van zag.
 
Laatst bewerkt:
kijk kerosine zit dicht tegen diesel aan het is alleen iets lichter
kero ligt tussen diesel en laten we zeggen het basis product om benzine te maken.

en het RON getal (octaan), ja je hebt ook MON.
Hoe hoger (RON) hoe stabieler d.w.z. hoe lager dit getal is hoe meer kans je hebt op detonatie(pingelen) dus een klote verbranding.
Je wilt namelijk pas een verbranding op het moment dat je bougie dat zegt en niet daarvoor want dat vinden je drijfstangen, zuigers, krukas en kleppen helemaal niet fijn.
Als de zuigers met een lekkere snelheid (hoge toeren let op dit loopt waarschijnlijk in de tientallen meters per seconde!!) de lucht comprimeren en dan opeens halverwege(errug overdreven)zegt ontsteekt!! dan worden de krachten opeens eerrrrug groot daar waar ze niet horen (zuigers hebben dan een nog te grote snelheid).
hoe hoger je compressie is hoe sneller je er last van krijgt.
want hoe meer druk des te sneller heb je een ongecontroleerde verbranding.
 
Laatst bewerkt:
hoe kom ik erbij octaangehalte :? :?

maarre dat zeg je nou wel geen ingredient, je krijgt dit getal door verschillende stoffen met verschillende octaangetallen te mengen totdat het gewenste RON of MON getal is bereikt.
maar nu lul ik mijn typefoutje goed (maar het is wel zo)
 
Laatst bewerkt:
hoe kom ik erbij octaangehalte :? :?

maarre dat zeg je nou wel geen ingredient, je krijgt dit getal door verschillende stoffen met verschillende octaangetallen te mengen totdat het gewenste RON of MON getal is bereikt.
maar nu lul ik mijn typefoutje goed (maar het is wel zo)

Waarschijnlijk omdat ik het ook fout gebruik een paar reacties hoger ;)
 
Zolang ik een tankpas heb en dus de benzine niet zelf hoef te betalen, ga ik niet naar zo\'n goedkope pomp. Dan zal het mij dus worst zijn dat je bij de Shell ed 10 eurocent meer moet betalen per liter
 
in princiepe MAG het NIKS uitmaken

ieder merk heeft zijn eigen procesvoering en daar liggen de verschillen, maar die zijn zo klein dat je dat eigenlijk niet kan merken.

hoewel ik zelf ook wel voorkeur heb hoor. zo is bp voor mij echt uitgesloten daar tank ik dus niet, tevens shell omdat dat de marktleider is. :r
 
Zolang ik een tankpas heb en dus de benzine niet zelf hoef te betalen, ga ik niet naar zo\'n goedkope pomp. Dan zal het mij dus worst zijn dat je bij de Shell ed 10 eurocent meer moet betalen per liter

Met de auto tank ik altijd Esso ivm de zegeltjes :P Met de motor tank ik gewoon daar waar ik een tankstation tegenkom. Leasepas kan ik helaas niet gebruiken voor de motor.
 
Volgens mij verkopen de goedkopere (witte) pompen in de zomer winter benzine en in de winter verkopen ze zomer bezine. Ze kopen dus de restanten in van de duurdere pompen en verkopen die dan dus weer aan de pomp. Met de auto heb ik hier nooit last mee gehad, maar toen ik met de motor drie tankbeurten achter elkaar bij een witte pomp had getankt kreeg ik ineens startproblemen. Daarna weer bij texaco getankt en sindsdien geen problemen meer gehad.
 
Met de auto tank ik altijd Esso ivm de zegeltjes :P Met de motor tank ik gewoon daar waar ik een tankstation tegenkom. Leasepas kan ik helaas niet gebruiken voor de motor.

Ik heb die tankpas dus ook alleen voor de auto. Met de motor tank ik meestal bij de Bim (ook stuk goedkoper) en onderweg mijdt ik dan ook de duurdere jongens. Moet die benzine wel zelf betalen, dus dan let ik wel op de kleintjes.
 
Omdat ik lid ben van een vereniging heb ik 13 cent korting per liter bij 1 merk pomp. Dáár tank ik dus. Is niet helemaal wittemerk pomp, maar wel 1 van de kleinere merken.

Ik heb helaas nog geen motor, maar voor mijn auto MOET ik Super98 tanken (Hoog vermogen 16-klepper blokje), dus dat doe ik ook braaf. Ik heb geen zin aan gepingel in de motor. Dan maar een paar cent meer de liter.
 
Ik tank overgens altijd super98, maar volgens het boekje zou ik ook best de goedkopere euro95 kunnen tanken.
Maar iemand heeft me eens wijs gemaakt dat 98 beter was voor de motor en de prestaties.
Is dat ook zo :?
Er zijn ook mensen met de zelfde motor die gewoon 95 tanken, en zeggen dat het net zo goed is en geen verschil merken.
Ben ik nu dus altijd te duur aan het tanken :?
Wat tanken jullie eigenlijk altijd in jullie supersportmachines :?

Ik heb gelijk maar even een poll aangemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij verkopen de goedkopere (witte) pompen in de zomer winter benzine en in de winter verkopen ze zomer bezine. Ze kopen dus de restanten in van de duurdere pompen en verkopen die dan dus weer aan de pomp.

VOlgens mij is dit onzin. Ze kopen wel restanten in maar geloof er niets van dat ze in de zomer winterbenzine verkopen.
 
Bij getunede motoren, en dan spreek ik wel vanaf je begint met gemodde cilinderkoppen ed., is het ten zeerste aangeraden om euro98 te gebruiken. Zal dan toch wel een verschil met euro95 zijn, denk ik ;)
Euro98 is gewoon klopvaster, motor gaat minder pingelen (=meerdere ontstekingshaarden in de cilinder die elkaar wat gaan tegenwerken) als daar reden toe zou zijn.
 
Bij getunede motoren, en dan spreek ik wel vanaf je begint met gemodde cilinderkoppen ed., is het ten zeerste aangeraden om euro98 te gebruiken. Zal dan toch wel een verschil met euro95 zijn, denk ik ;)
Euro98 is gewoon klopvaster, motor gaat minder pingelen (=meerdere ontstekingshaarden in de cilinder die elkaar wat gaan tegenwerken) als daar reden toe zou zijn.
Idd.
 
Kan het je ook niet garanderen maar het is wat ik van een wegenwachter heb gehoord. Zo, mijn naam is gezuiverd ;)

Ook nooit gehoord van zomer- en winterlucht in je banden??? Moet je wel doen hoor. Even je bandjes bij de pomp leeg laten lopen, en nieuwe lucht erin doen. Dan rijd je motor (of auto) veel beter, van de zomerlucht in je banden kan je eerder glijden over een stuk ijs ;) ;) ;) ;)
 
Ook nooit gehoord van zomer- en winterlucht in je banden??? Moet je wel doen hoor. Even je bandjes bij de pomp leeg laten lopen, en nieuwe lucht erin doen.

Dus als ik nu mijn bandjes leeg laat lopen, dan ruik ik de warme zomerlucht, de geur van zonnebrandcreme\'s en het gelach op de terrasjes?
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan