Tank aanpassen, hoe dicht lassen?

Bas_C

Rookie
1 jun 2019
6
3
Dag Forumers,
Voor mijn CX500 caféracer projectje probeer ik al heel lang mijn tank aan te passen, jammer genoeg zonder succes tot nu toe.
De tank komt achteraan hoger zodat die horizontaal komt te staan:
1399341


dus daarvoor zou de tunnel aangepast moeten worden, zoals hier gephotoshopped (enerzijds vooral esthetisch, anderzijds om te vermijden dat bij inpakt die rand ongewenst belangrijke lichaamsdelen afsnijdt):

1399342
1399345

en ook wat nu de vuldop is zou ik willen aanpassen dus ook daar een plaatje inlassen waar de monza vuldop komt.

Nu kan ik voor een hobbyist wel wat MIG en TIG lassen, maar dit is echt aartsmoeilijk, het plaatstaal is maar 0,6mm dun op sommige plaatsen. Ik denk dat ik er al zeker meer dan 100uur heb ingestoken door te oefenen met lassen en dingen uit te proberen zoals verschillende wolfraam elektroden, toevoeg materialen, brazeren, gasflow, puls instellingen, etc...
Het meeste succes behaal ik met de TIG met 25amp, 1,6mm wolfraam, 1mm toevoegmateriaal, 4L/min argon en 3-30-30puls setting, maar toch lukt het mij niet deftig.. kratertjes door slak aan de binnenkant, vervorming, doorbranden op heel dunne plaatsen, enz.. ik ben echt ten einde raad hoe ik ooit zo'n tank brandstof-dicht gelast kan krijgen.

Ik ben dus opzoek naar de gouden tip hoe ik dit gerealiseerd kan krijgen, wie mij de techniek kan leren of desnoods waar ik terecht kan om dit te laten uitvoeren.

groeten, Bas_C
 
Laatst bewerkt:
voor een carrosserie is dat geen probleem, voor een tank wel omdat ze effectief nooit volledig in mekaar vloeien en je dus lekken krijgt. vandaar een laagje soldeer erover heen ;)


Las koekblik benzinetanks die zeker niet dikker zijn als 0,6mm gewoon met proplasjes volledig benzinedicht. No problemo zolang je maar echt goed lassen kan ipv min of meer vast bakken.
Moet er wel bij zeggen dat ik met een dusdanig hoge instelling las dat als ik wel in 1x door zou lassen ik er een mega gat in las.
 
Gebruik de speedglas alleen als ik 2 handen nodig heb of als ik weinig ruimte heb.
Werkt in mijn beleving verder net zo goed als een ouderwetse.
Heb wel zo'n lashelm met een klapruitje zodat ik er en blank glas voor slijpen in heb en een lasglaasje.
Dus toorts in positie. Klapglaasje dicht en proplas maken. Daarna glaasje open. Toorts klein stukje opzij en volgende proplas tegen de vorige aan leggen. Door de hoge spanning en voltage vloeit dat prima in elkaar over.
Tis ff een handigheidje. En de tijd nemen

Las veel dun koekblik plaatwerk. Iets met oldtimers en de eeuwige roestduivel bestrijden :X_O-
Net weer een Peugeot 403 camionette van bouwjaar 1962 gekocht en die is na 57 jaartjes niet helemaal hard meer.
 
MAG doet net hetzelfde als MIG : het smeltbad beschermen, anders had je het gas niet nodig. dus die uitleg alleen volstaat echt niet.

Dat klopt, alleen met als verschil dat bij MAG er verbindingen worden aangegaan tijdens het lassen (vandaar ook Actief) en dit bij MIG juist niet gebeurt.

EDIT: Ik zie dat @Boevie dit ook al gezegd had.
 
Brossie heeft wel gelijk.
Het slaat eigenlijk nergens op.

Vroegüh heette het gewoon Co2-lassen, omdat men voornamelijk ijzer laste met Co2 gas, en geen RVS.


Elektrisch lassen vs met de pin lassen.
 
Laatst bewerkt:
Hey, nu kom ik zelf met de oplossing van dit vraagstuk?!

Vroegüh en nu.
RVS heeft staal ingehaald als belangrijkste/meest voorkomende metaal in ons leven.
Vandaar dat er meer duidelijkheid moest komen.
Een scheiding tussen staal en RVS. :o :o :o
 
Ouwe rotten in hey vak snappen dit allemaal al en het lijkt voor hun alleen maar verwarrend.
Dat is ook zo maar voor de noobs is alles verwarrend, dus MIG/Mag is wel duidelijker.

De I van inert(bescherm)>RVS
De A van Actief(gaat juist een reactie aan)>staal

Persoonlijk vind ik MIG/MAG inderdaad duidelijker.
Het roept gelijk een vraag op bij noobs, je legt het uit en oohhh , ze vergeten het nooit weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Dieseltank

Opengezaagde dieseltank/brandstoftank.
Leuk om te zien hoe een tank van de plank afgeleverd word.
Maar goed dat dit alleen het brandstofschot is tegen het klotsen.
20190720_103423.jpg


Leuk laswerk. Maar? Kan altijd mooier.

Gasbrander
 
Lekker inhoudelijke reactie hoor :t

Dat de uitleg misschien voor jou niet een bevredigend antwoord gegeven heeft is jammer, maar zo is het nou eenmaal.

het is geen uitleg, je blijft gewoon de engelse benaming vertalen. ik weet wat de vertaling is, ik weet wat het gas doet, maar ik blijf erbij : dat is geen "ander proces"

zoals ik al zei : als je niet verder komt dan de benaming, laat dan maar.
 
het is geen uitleg, je blijft gewoon de engelse benaming vertalen. ik weet wat de vertaling is, ik weet wat het gas doet, maar ik blijf erbij : dat is geen "ander proces"

zoals ik al zei : als je niet verder komt dan de benaming, laat dan maar.

Zelfde proces inderdaad, echter wordt het gas wel gezien als 'Essential Variable' door zo'n beetje alle normen. Dit alleen zegt dus eigenlijk al genoeg over de invloed die gas heeft op de (eigenschappen van) de las. Hieronder een tabelletje die eea duidelijk maakt.

Bekijk media item 1349495
Overigens is het niet zo heel moeilijk: Google gewoon je lastoevoegmateriaal en kijk in het datasheet van de fabrikant. Die geeft keurig aan welk gas er gebruikt dient te worden (en nog veel meer...).
 
het is geen uitleg, je blijft gewoon de engelse benaming vertalen. ik weet wat de vertaling is, ik weet wat het gas doet, maar ik blijf erbij : dat is geen "ander proces"

zoals ik al zei : als je niet verder komt dan de benaming, laat dan maar.

Het heeft niks te maken met alleen maar het vertalen van de Engelse benaming, het verschil zit hem nou eenmaal in het gebruikte gas.

Met jouw stelling zou er ook geen verschil zitten tussen diesel en benzine, beiden zijn brandstoffen en worden in een verbrandingsmotor gebruikt :Z

Ik vind het jammer dat juist jij zo’n reactie geeft van “laat maar“. Jij bent één van de forumgebruikers die veel nuttige bijdragen levert in het technische gedeelte en ik heb mijn best gedaan om het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten vwb deze discussie want of ik heb het niet duidelijk genoeg uitgelegd of jij snapt het niet of het is een combinatie van beiden ;)
 
Laatst bewerkt:
het is geen uitleg, je blijft gewoon de engelse benaming vertalen. ik weet wat de vertaling is, ik weet wat het gas doet, maar ik blijf erbij : dat is geen "ander proces"

zoals ik al zei : als je niet verder komt dan de benaming, laat dan maar.
Krijg ik een klacht van een hobbyist die zijn lasapparaat niet goed afgesteld krijgt. Dus vóór mijnheertje zijn hele las apparaat terug slingert, toch even doorgevraagd welke draad en welk gas hij gebruikt. Ik ben aan het MIG/MAG lassen! (o.k, dat vroeg ik niet, maar dan moet het aan de instellingen liggen). Na 6 mailtjes maar even opgebeld... Blijkt dat hij fluxdraad tegen zijn dorpeltje aan staat te spetteren zonder de machine om te polen.

Best handig om de variaties in lasproces met dezelfde machine correct te benoemen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Krijg ik een klacht van een hobbyist die zijn lasapparaat niet goed afgesteld krijgt. Dus vóór mijnheertje zijn hele las apparaat terug slingert, toch even doorgevraagd welke draad en welk gas hij gebruikt. Ik ben aan het MIG/MAG lassen! (o.k, dat vroeg ik niet, maar dan moet het aan de instellingen liggen). Na 6 mailtjes maar even opgebeld... Blijkt dat hij fluxdraad tegen zijn dorpeltje aan staat te spetteren zonder de machine om te polen.

Best handig om de variaties in lasproces met dezelfde machine correct te benoemen ;)
Ja, weet je hoeveel instellingen er tegenwoordig in een Co2 apparaat zitten?

Doe dat klepje los waar de draadtoevoer zit en je valt van verbazing achterover, en het klepje valt weer dicht.
Draaddiameters, soorten gas. Meer dan de gasleverancier kan leveren.

Dan gaan we verder met de display.
Da's net de Everglades in Florida, waar het stikt van de krokodillen, giftige slangen en drijfzand.
 
Krijg ik een klacht van een hobbyist die zijn lasapparaat niet goed afgesteld krijgt. Dus vóór mijnheertje zijn hele las apparaat terug slingert, toch even doorgevraagd welke draad en welk gas hij gebruikt. Ik ben aan het MIG/MAG lassen! (o.k, dat vroeg ik niet, maar dan moet het aan de instellingen liggen). Na 6 mailtjes maar even opgebeld... Blijkt dat hij fluxdraad tegen zijn dorpeltje aan staat te spetteren zonder de machine om te polen.

Best handig om de variaties in lasproces met dezelfde machine correct te benoemen ;)


Met flux draad lassen is sowieso niks met dun autoplaatwerk.
Dat doe je met 0,6mm draad en menggas. En dan nog. Oud blik en nieuw blik aan elkaar lassen geeft wel vaker problemen. Vooral door vuil in het blik
 
Met jouw stelling zou er ook geen verschil zitten tussen diesel en benzine, beiden zijn brandstoffen en worden in een verbrandingsmotor gebruikt :Z

je apparaat verschilt in je vergelijking, er is geen motor waar je beide zomaar kan inkappen zonder iets te veranderen waarbij hij in beide gevallen perfect zijn werk zou doen ;)

neem nu een metaaldraaibank : je kan daar kwasi alles mee draaien : naast bijna alle metalen ook hout, plastiek, rubber, .....
je hebt al eens andere beitels nodig, de draaisnelheid hangt af van het te draaien materiaal en soms moet je koelen en soms niet : kortom je gebruikt de juiste materialen/instelling maar niemand spreekt over verschillende draai-processen, het is gewoon draaien.

bij een half-automaat gebruikje al eens verschillende materialen (draad/gas) en instellingen

The only difference between MIG and MAG is the type of shielding gas used.
The make-up of the shielding gas is important as it has a significant effect on the stability of the arc, the metal transfer and the degree of spatter. The shielding gas also impacts the behaviour of the weld pool, with particular regard to the penetration and mechanical properties of the welded joint.

ik zie nog steeds geen reden om dat een ander proces te noemen.
 

 
The only difference between MIG and MAG is the type of shielding gas used.


ik zie nog steeds geen reden om dat een ander proces te noemen.

Hoe vaak wil je het antwoord nog horen?

Zoals al diverse keren vernoemd is, is het verschil van het lasproces gekenmerkt door het type beschermgas wat er gebruikt is.

Dat jij dat geen reden vindt om het een ander proces te noemen is jouw gebrek, maar het lijkt me niet voor niets dat men bedacht heeft om het ene proces MIG en het andere MAG te noemen.

Maar zoals ik al zei:

Ik denk dat we het hier maar bij moeten laten vwb deze discussie want of ik heb het niet duidelijk genoeg uitgelegd of jij snapt het niet of het is een combinatie van beiden ;)

Verder heeft @Zot gelijk, we zijn inmiddels te ver off-topic geraakt. Misschien kan je nog een keer een balletje opgooien in het las-topic dat Zot geplaatst had, wellicht zijn daar nog andere gebruikers die het anders kunnen verwoorden maar ik denk dat het op hetzelfde neerkomt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan