Tank aanpassen, hoe dicht lassen?

Bas_C

Rookie
1 jun 2019
6
3
Dag Forumers,
Voor mijn CX500 caféracer projectje probeer ik al heel lang mijn tank aan te passen, jammer genoeg zonder succes tot nu toe.
De tank komt achteraan hoger zodat die horizontaal komt te staan:
1399341


dus daarvoor zou de tunnel aangepast moeten worden, zoals hier gephotoshopped (enerzijds vooral esthetisch, anderzijds om te vermijden dat bij inpakt die rand ongewenst belangrijke lichaamsdelen afsnijdt):

1399342
1399345

en ook wat nu de vuldop is zou ik willen aanpassen dus ook daar een plaatje inlassen waar de monza vuldop komt.

Nu kan ik voor een hobbyist wel wat MIG en TIG lassen, maar dit is echt aartsmoeilijk, het plaatstaal is maar 0,6mm dun op sommige plaatsen. Ik denk dat ik er al zeker meer dan 100uur heb ingestoken door te oefenen met lassen en dingen uit te proberen zoals verschillende wolfraam elektroden, toevoeg materialen, brazeren, gasflow, puls instellingen, etc...
Het meeste succes behaal ik met de TIG met 25amp, 1,6mm wolfraam, 1mm toevoegmateriaal, 4L/min argon en 3-30-30puls setting, maar toch lukt het mij niet deftig.. kratertjes door slak aan de binnenkant, vervorming, doorbranden op heel dunne plaatsen, enz.. ik ben echt ten einde raad hoe ik ooit zo'n tank brandstof-dicht gelast kan krijgen.

Ik ben dus opzoek naar de gouden tip hoe ik dit gerealiseerd kan krijgen, wie mij de techniek kan leren of desnoods waar ik terecht kan om dit te laten uitvoeren.

groeten, Bas_C
 
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt alvast voor de tips, ik ga er morgen of maandag mee aan de slag, wat experimenteren met de Mig en ook met de Tig met Backinggas en jullie tips, plaatjes erachter enz...

Met de Mig had ik de indruk dat laspuntjes tegen elkaar opbouwen wel gaat, maar dat die niet goed in elkaar smelten.. ik zal me er mss moeten bij neerleggen dat een tanksealer onvermijdelijk wordt.. erg is dat natuurlijk niet.

Old school met acetyleen is dan weer een nieuwe techniek dat ik zou moeten leren, daar kijk ik wat tegen op, maar ik kan bij mijn pa zijn set wel is van onder het stof halen en proberen..
Wat ik wel al merkte als ik met de TIG en silicium-brons probeerde dat is dat de temperatuur om het toevoeg materiaal (1.6mm) te laten vloeien eigenlijk al te hoog is voor de dunne plaat.. Autogeen is natuurlijk niet helemaal het zelfde.

Ik zal sowieso foto's nemen en jullie op de hoogte houden!! Hopelijk minder bloemkolen. 🙂

@Boevie Bedankt voor de complimenten en de tips, dat motiveert. Ik ben 36 en woon in Brussel trouwens. 8-)
Er was 1 post bij wat achteraf gezien heel negatief klonk, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet zo bedoelde.
Degene waar Loeki de Leeuw een sad-smily bijgezet heeft.

Ik bedoelde te zeggen dat je in 100 uur tijd eigenlijk best wel héél ver gekomen bent, zonder hulp van iemand die naast je staat met ervaring.
Tips en truuks van vrienden en bekenden zijn zeker welkom, en dat blijkt ook uit jouw voortgang.
Maar het zou nog zoveel meer kunnen zijn met de uitleg naast je.
In 2 1/2 week aan werkdagen kan een beginneling redelijk leren lassen, maar dan wel met schoon RVS.
Op het bedrijf waar ik werk doet zo'n jongen er een half jaar over om een beetje op niveau te komen.
Dit komt ook door "onmogelijk" laswerk, wat wij toch waarmaken.
Ik kan alles wel opnoemen maar dat hoeft niet en heeft geen zin.
1 voorbeeld, wijk maken machines voor de voedingsindustrie/slachterijen en bij de meeste machines, tafels, enz moet alle plaatwerk van 2 kanten afgelast worden met TIG.
Nu kan dit met tafels wel. De buitenkant aflassen met toevoeging en de binnenkant afvloeien. Toch is dit niet eenvoudig. Zoals ik het al had over bloemkolen aan de andere kant, dit mag en kan dus niet als je even later aan die kant wilt vloeien.
Kleine ongeregeldheden wil nog wel, dan ga je bijstippen met toevoeging om de las weer aan het vloeien te krijgen. Dit is wel timing, of de draad bij de hand bij vloeien, of geen draad en gelijk stoppen en de draad erbij pakken.

Nu zijn we aangeland bij de machines. Bij de meeste machines is van 2 kanten aflassen geen probleem omdat je er van 2 kanten meestal redelijk bij kunt en vaak is het dikker materiaal dan de 2 mm waar ik het voorgaand over had.
2mm is ongeveer de standaard.
Maar als ik een kanon met een diameter van rond 450 moet hechten en aflassen heb ik een probleem, want dat apparaat is zo goed als gesloten. Dus de binnenkant is op een gegeven moment niet meer bereikbaar.


1399883



Dus eigenlijk moet het hele geval in elkaar gehecht worden, Backinggas erop en aflassen met doorlassing. Dit staat ook op tekening maar wij doen dit niet.
Ik kan dit niet en mij collega's ook niet. Op 1 of 2 na, van de 10.
Door diverse redenen maken wij heel weinig gebruik van doorlassen en Backinggas erop. Alle onderdelen worden dus zoveel als mogelijk aan elkaar gelast en afgelast, en daarna gevloeid van de binnenkant.
Alleen bij het laatste onderdeel word er wel Backinggas opgezet omdat het kanon/tank van de binnenkant niet meer bereikbaar is.

Eigenlijk doen we dus weer dingen wat niet kan en mag, omdat de laatste lassen niet 100% worden.
Als de inspectie die in slachthuizen controleren dit wisten?
Dan was er misschien nog geen man overboord. Maar de eisen worden wel steeds strenger.
 
Laatst bewerkt:
Oké, ik las ook nog iets over pulslassen en dat je daar de beste resultaten mee bereikt.
Op zich geloof ik dat wel maar ik vraag mij af of dit echt zin heeft?
Je last toch maar stukjes van maximaal 2cm, en de condities van het materiaal veranderen constant.
De puls heeft pas een functie nadat je 2 cm hebt gelast want dan gaat de las zakken, en een puls kan dit voorkomen.
En met stippen wil je juist direct de volle mep Amperages hebben, toch?
Volgens mij word puls alleen gebruikt bij lange lassen leggen bij dunne plaat, waarbij je de toevoegdraad in één lange toer weglast.

Bij ons in het bedrijf word standje puls bar weinig gebruikt. Waarschijnlijk omdat het concentratie eist.

Er zijn hier in dit topic trouwens nog een paar geweldige tips en truuks voorbij gekomen.
Sommige dingen was ik vergeten, met andere heb ik compleet geen ervaring. Zoals met hardsolderen bijvoorbeeld.
Waarvoor mijn dank voor het delen.

Ik heb ook nooit benzinetanks gedaan, ik heb voornamelijk ervaring met uitlaten van motoren.
Kats doormidden. Chips, de roest zoveel mogelijk wegslikken en borstelen, en het zaakje met MAG rondom afstippen. Om materiaal te kweken, zodat je erna nog 1 of 2 keer omheen kunt lassen voor een mooie forse las.

Ik ben een held in stippen met MAG en MIG, en ook ouderwets met de pin/beklede laselektrode gaat me goed af vind ik zelf.
Ik heb hiermee de meest onmogelijk dingen in elkaar gelast.
Vooral dat niet aansluitende schijt plaatwerk van 2 mm met de pin:r
Stip stip stipperdestip, en dan eindelijk kon je er nog een keer overheen lassen om het voor het oog mooi te laten lijken.
En door verf heen lassen en roest.
Zelfs onderwater lassen met de pin heb ik al eens gedaan tijdens een heftige regendag.
Dat was me toch een toestand als ik er nog aan terug denk:o🤭

Nou ja, ik combineer alles een beetje van de ervaring die ik heb opgedaan, zeg maar.
Dat komt mij nog steeds van pas. Ook tijdens het TIG lassen. En even later is het toch weer beter om te gaan Miggen.
Het ligt maar net aan de omstandigheden en de mogelijkheden die je hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch nog één vraag aan TS, als ik het mag vragen tenminste.

Wat is jouw dagelijkse werk?
Ik ben gewoon ontzettend benieuwd of je gewoon in de techniek zit, of bijv op kantoor, of weet ik wat.
 
Er was 1 post bij wat achteraf gezien heel negatief klonk, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet zo bedoelde.
Degene waar Loeki de Leeuw een sad-smily bijgezet heeft.

Ik bedoelde te zeggen dat je in 100 uur tijd eigenlijk best wel héél ver gekomen bent, zonder hulp van iemand die naast je staat met ervaring.
Tips en truuks van vrienden en bekenden zijn zeker welkom, en dat blijkt ook uit jouw voortgang.
Maar het zou nog zoveel meer kunnen zijn met de uitleg naast je.
In 2 1/2 week aan werkdagen kan een beginneling redelijk leren lassen, maar dan wel met schoon RVS.
Op het bedrijf waar ik werk doet zo'n jongen er een half jaar over om een beetje op niveau te komen.
Dit komt ook door "onmogelijk" laswerk, wat wij toch waarmaken.
Ik kan alles wel opnoemen maar dat hoeft niet en heeft geen zin.
1 voorbeeld, wijk maken machines voor de voedingsindustrie/slachterijen en bij de meeste machines, tafels, enz moet alle plaatwerk van 2 kanten afgelast worden met TIG.
Nu kan dit met tafels wel. De buitenkant aflassen met toevoeging en de binnenkant afvloeien. Toch is dit niet eenvoudig. Zoals ik het al had over bloemkolen aan de andere kant, dit mag en kan dus niet als je even later aan die kant wilt vloeien.
Kleine ongeregeldheden wil nog wel, dan ga je bijstippen met toevoeging om de las weer aan het vloeien te krijgen. Dit is wel timing, of de draad bij de hand bij vloeien, of geen draad en gelijk stoppen en de draad erbij pakken.

Nu zijn we aangeland bij de machines. Bij de meeste machines is van 2 kanten aflassen geen probleem omdat je er van 2 kanten meestal redelijk bij kunt en vaak is het dikker materiaal dan de 2 mm waar ik het voorgaand over had.
2mm is ongeveer de standaard.
Maar als ik een kanon met een diameter van rond 450 moet hechten en aflassen heb ik een probleem, want dat apparaat is zo goed als gesloten. Dus de binnenkant is op een gegeven moment niet meer bereikbaar.


Bekijk bijlage 1399883


Dus eigenlijk moet het hele geval in elkaar gehecht worden, Backinggas erop en aflassen met doorlassing. Dit staat ook op tekening maar wij doen dit niet.
Ik kan dit niet en mij collega's ook niet. Op 1 of 2 na, van de 10.
Door diverse redenen maken wij heel weinig gebruik van doorlassen en Backinggas erop. Alle onderdelen worden dus zoveel als mogelijk aan elkaar gelast en afgelast, en daarna gevloeid van de binnenkant.
Alleen bij het laatste onderdeel word er wel Backinggas opgezet omdat het kanon/tank van de binnenkant niet meer bereikbaar is.

Eigenlijk doen we dus weer dingen wat niet kan en mag, omdat de laatste lassen niet 100% worden.
Als de inspectie die in slachthuizen controleren dit wisten?
Dan was er misschien nog geen man overboord. Maar de eisen worden wel steeds strenger.
Ik ben werkzaam voor een wereldwijde marktleider in de voedingsmiddelen industrie. Als een van onze toeleveranciers dit flikt, is het zo goed als zeker klaar met dat bedrijf. Of je kunt het volgens opgave maken, of je maakt duidelijk waarom het volgens jullie niet volgens die opgave kan.

Dan kun je nog zo’n goede lasser zijn, dit is echt not done.
 
"lasmeester,
Hard solderen met zilver, oersterk en je kan schrijven met jou staafje.
Mildere temp als met lassen zodat er weinig koolstof verloren gaat aan de rand, lees toekomstige breuk.


(Hardsolderen heeft als het kan ook mijn voorkeur.
Liefst zilverhardsoldeeer 620-650 graden Celsius met potje fluxpasta.
Zeer vloeibaar en superstrak werk.)

Volgende is dan messinghardsoldeer
Gevolgd door nikkelbrons
En soms brons, CUSI3, aluminium brons,
Met deze laatste drie kun je ook Tichen al dan niet met flux.
Resultaat een super sterke verbinding.
En (met de nodige ventilatie) mooi werk.

Of toch autogeenlassen met staaldraad, Mig/mag of TIG?

Gasbrander
 
Laatst bewerkt:
"Janbros,
of gewoon lassen en je niet teveel aantrekken van eventuele lekken en dan een laagje ordinair soldeer er overheen, is het ook weer dicht.

of gewoon lassen?
Wat is gewoon lassen?
 
Meestal mig of elektrode, net wat er voorhanden is.
Zo zou ik het ook doen, degelijk dicht maken en met soldeer afwerken.

De lekken zou ik wel dicht lassen, niet solderen.
 
Nee, nee...

Stalen gelaste motorbenzinetank:
Netjes lassen zoals het hoort.
Denk aan de veiligheid, bij een aanrijding moet het ding opfrommelen en niet openscheuren.
Denk in zo'n zelfde geval eens aan een lekkage. De brand die dat veroorzaakt.
Ik wil dit niet mee maken.

Motorbenzinetank,
Absolute eerste keus, lassen of laten lassen.
Autogeen, TIG, Mig/Mag.

Zou de benzinetank hardgesoldeerd zijn, dan ga je ook zo verder bij reparatie of verbouwing.

Heb je in een bestaande benzinetank een klein lek dan als mogelijk reparatie messinghardsoldeer.

Denk aan de ontgassing van de tank.
Het staal werkt als een spons en neemt de benzine in zich op.
De opgenome benzine wasemt nog jaren als gas uit het staal.
Met het gevolg explosie en brandgevaar.


Gasbrander
 
Denk aan de ontgassing van de tank.
Het staal werkt als een spons en neemt de benzine in zich op.
De opgenome benzine wasemt nog jaren als gas uit het staal.
Met het gevolg explosie en brandgevaar.


Gasbrander
Pff, ik zou graag willen dat een tank zou werken als een spons , momenteel past er nog steeds maar 14L in mijn 14L tank, het zou handig zijn als ik er 18L in kreeg.
 
Denk aan de ontgassing van de tank.
Het staal werkt als een spons en neemt de benzine in zich op.
De opgenome benzine wasemt nog jaren als gas uit het staal.
Met het gevolg explosie en brandgevaar.


Gasbrander
[/QUOTE] als metaal benzine opnam als een spons had ik al lang niet meer geleefd. Ik heb tanks gelast van brommers, motoren autos landbouwmachines en vrachtwagens,
tank leegmaken , vol water doen, even laten staan, leeg gieten en lassen. vroeger autogeen met de vlam later migmag , weer later tig.
 
Denk aan de ontgassing van de tank.
Het staal werkt als een spons en neemt de benzine in zich op.
De opgenome benzine wasemt nog jaren als gas uit het staal.
Met het gevolg explosie en brandgevaar.


Gasbrander
als metaal benzine opnam als een spons had ik al lang niet meer geleefd. Ik heb tanks gelast van brommers, motoren autos landbouwmachines en vrachtwagens,
tank leegmaken , vol water doen, even laten staan, leeg gieten en lassen. vroeger autogeen met de vlam later migmag , weer later tig.
[/QUOTE]
Oohooo, jij bent echt erg.

Vind de arbo niet goed:N
 
als metaal benzine opnam als een spons had ik al lang niet meer geleefd. Ik heb tanks gelast van brommers, motoren autos landbouwmachines en vrachtwagens,
tank leegmaken , vol water doen, even laten staan, leeg gieten en lassen. vroeger autogeen met de vlam later migmag , weer later tig.
Oohooo, jij bent echt erg.

Vind de arbo niet goed:N
[/QUOTE]


en wat denk je van t milieu.....


🤔


😂🤣😂🤣😂
 
Wil je aan een benzinetank lassen of solderen;

Tank leegmaken
Tank spoelen
Tank met lucht doorblazen
Backinggas tijdens lassen of hardsolderen, kan zijn lasgas, argon/koolzuur, argon, koolzuur, stikstof
Dan lassen of hardsolderen. Dit om ontploffing en brandgevaar te voorkomen.

Denk aan je veiligheid en die van je omgeving.
 
Meestal mig of elektrode, net wat er voorhanden is.
Zo zou ik het ook doen, degelijk dicht maken en met soldeer afwerken.

De lekken zou ik wel dicht lassen, niet solderen.
even verduidelijk wat ik zei : je moet geen zichtbare gaten laten, maar het kan altijd zijn dat de lassen niet perfect dicht zijn. we zijn niet allemaal professionals.

als je ze toch effectief volledig dicht last, zie ik het nut niet meer in van met soldeer af te werken.

met een electrode zou ik ver weg blijven van een tank, net zoals gevulde draad : die slakken kruipen waar ze niet hoeven te kruipen en veroorzaken lekage, en om die slakken er weer uit te krijgen...
autogeen, TIG of halfautomaat (wat jullie MIG/MAG noemen, en waarom jullie daar een onderscheid in blijven maken blijft mij een raadsel want het is identiek hetzelfde , enkel het gas verandert).
 
even verduidelijk wat ik zei : je moet geen zichtbare gaten laten, maar het kan altijd zijn dat de lassen niet perfect dicht zijn. we zijn niet allemaal professionals.

als je ze toch effectief volledig dicht last, zie ik het nut niet meer in van met soldeer af te werken.

met een electrode zou ik ver weg blijven van een tank, net zoals gevulde draad : die slakken kruipen waar ze niet hoeven te kruipen en veroorzaken lekage, en om die slakken er weer uit te krijgen...
autogeen, TIG of halfautomaat (wat jullie MIG/MAG noemen, en waarom jullie daar een onderscheid in blijven maken blijft mij een raadsel want het is identiek hetzelfde , enkel het gas verandert).



We bedoelen hetzelfde ;)

Waarom het mig mag word genoemd weet ik niet, in de praktijk noemt men het ook vaak CO2.
 
Op het werk is de spuitafdeling een groot filter met afzuiging, in de hoek.
Frits zei dat hij er al 12 jaar werkt en nooit geen arbo gezien 🤷‍♂️

Ik gok dat de arbo bestaat uit 1 man voor heel Nederland.
En natuurlijk die gast van de smaakpolitie.
 
Nja, de ARBO hef geen harses.
Simpele dingen daar word wat van gezegd en waar ze wat van moeten zeggen, niet.

En je ziet ze toch al nooit, dus 🤷‍♂️

Net zoals VCA, da's Amerikaans gezever. Als de ARBO wat beter ze'n best doet heb je dat helemöl niet neudig.
Maarja, da's weer geld, dus belastinginkomsten voor de overheid.
Dienstverlening met een mooi woord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan