Tank demonteren en laten poedercoaten, waar op letten

Sander78

Die hard MF'er
15 nov 2011
504
0
Alkmaar
Goedemorgen,

Zoals de titel al zegt wil ik mijn tank laten poedercoaten. Zijn er met betrekking tot het demonteren en laten poedercoaten nog bijzonderheden waar ik op moet letten?

Oftewel, wat kan er fout gaan..?

PS. gaat om een CBR600f uit 93 (PC25)
 
Laatst bewerkt:
Niet heel veel, als het bij een goed bedrijf gebeurt. Houdt er voornamelijk rekening mee dat poeder uitgestookt wordt, dus dat er nergens een rubber ringetje of nylon busje meer in/aan de tank mag zitten.

En, zorg ervoor dat er over de kleurlaag een blanke poederlaag komt. Glimt veel mooier en is sterker.
 
Weet niet of de temperatuur hoog genoeg is in de ovenstraat, om de tank af te laten gaan als ie niet goed schoongemaakt is van binnen.

Weet niet of coating tegen de temperatuur kan, als ie eventueel van binnen gecoat is.
 
Weet niet of de temperatuur hoog genoeg is in de ovenstraat, om de tank af te laten gaan als ie niet goed schoongemaakt is van binnen.

Weet niet of coating tegen de temperatuur kan, als ie eventueel van binnen gecoat is.


Tank schoonmaken van binnen, hoe kan ik dat het beste doen? is daar een speciaal goedje voor om hem uit te spoelen ofzo?
 
Meestal laten ze een klein gaatje open, damp gaat er normaliter gewoon uit en klapt niet, maar als een tank goed naar benzine stinkt dat gaat de straler hem niet stralen.

Tank cure achtige producten overleven de hitte niet.
 
Je kan natuurlijk ook even contact opnemen met het beoogde bedrijf, die kan je haar fijn vertellen hoe zij graag zien dat jij het product aan hen aanlevert, waarop te letten en wat je kan verwachten.
 
Tank schoonmaken van binnen, hoe kan ik dat het beste doen? is daar een speciaal goedje voor om hem uit te spoelen ofzo?


Als het mijn tank was, zou ik niet willen dat ie uit elkaar klapt, want dan is mijn tank aan snot. En alle tramalant eromheen, als het zou gebeuren.

Nu lijkt me de kans heel klein dat benzinedampen ontbranden op een oventemperatuur.
Maar nu is wel het geval dat ze metaal statisch maken d.m.v. electriciteit. 1vonkje kan boem zijn. Geld ook voor stralen.

Als de motor altijd regelmatig gelopen heeft zal er niet veel aanslag inzitten. (Wat er misschien toch weer uit komt lopen via de tankdop, als het 200 graden? word, in de oven).

Ik zou in elk geval geen risico nemen, en de tank een paar keer goed spoelen met water. En een paar weken laten luchten.
Als er een hoop roest en andere troep meekomt tijdens het spoelen, zou ik overwegen om de tank chemisch te ontroesten, zuur waar ze de tank mee spoelen, voor het coaten.

Als de tank al eens gecoat is van binnen, kun je poedercoaten volgens mij wel afschrijven.
 
Als je een tank gewoon laat liggen, zeker als de omgevingstempereatuur stabiel is, gebeurt er qua stroming maar bar weinig.
Dus dat luchten voor een paar weken, is wel redelijk veel te versnellen met een simpele PC-koeler fan. Eentje met een diameter ongeveer gelijk aan de brandstofvul opening. Gewoon erop leggen met de stroomrichting uit de tank (hij zuigt dus de tank leeg) en door de kraan en eventueel vlotter openingen zuigt hij dan verse lucht aan.

Of, als je liever wilt blazen, de lucht IN de tank brengen met een slang, zodat het door alle opening naar buiten kan stromen.
 
:^

Ik gebruik een oude tankdop (werk toch meestal aan oude Hondatjes met dezelfde dop), met een oude luchtkoppeling erin gekit. Compressor op 1 bar, tank buiten op een opvangbak leggen (uitgang op het laagste punt) en een paar uur wat anders doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu de tank eraf liggen en bijna alle brandstof over geheveld. Ik merk echter dat er een hele kleine hoeveelheid brandstof in de tank achterblijft wat ik er niet uit krijg. ( noch via de opening van de tankdop noch via de onderzijde waar de benzinekraan gemonteerd zit). Iemand hier ideeen over? hij ligt nu gewoon open in de hoop dat het wat verdampt maar ik denk niet dat dat snel zal gaan met deze temperaturen buiten...
 
Ik moet je zeggen dat ik het vroeger in m'n brommer tijd gewoon met water heb gedaan..
Toen nooit aan roest gedacht. Ook geen roest gehad.

Zou er zo snel al roestvorming komen als je de tank 1 keer met water spoelt?
 
Laatst bewerkt:
ik weet het niet, maar ach hij wordt binnenkort gepoedercoat en kan hem dan altijd nog behandelen met tank cure voordat hij weer op de motor gaat... dus misschien maar met water dan als ik niets anders kan verzinnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toen ik mijn tank ging coaten met tankcure een computerventilator op het gat gezet en die een paar uurtjes laten blazen. Het laatste beetje benzine dat er in zat was er toen wel uit en daarna heb ik hem ontroest waarna ik de tank heb gespoeld met water.
De benzinelucht was behoorlijk weggetrokken na die ontroester, net als het huidvet op mn handen omdat ik te eigenwijs was om handschoenen aan te trekken. Je voelt het vreten :')
 
Volgende probleem... Als ik die tank laat poedercoaten gaat hij in een oven van zon 200 graden, alle delen die hier niet tegen kunnen moeten er dus uit.....

Er zit een brandstoffilter in de tank, boven de benzinekraan zeg maar.. Nu zit hier ook een klein rubber ringetje om. Dat ringetje heb ik eraf gehaald maar ik krijg het filter niet uit de tank...
overzichtstekening
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan