Tank & kraan zelf schoonmaken

willem1940

MF veteraan
In memoriam
7 apr 2003
11.392
11
Sittard
Er blijkt wat vraag naar te zijn dus zet ik het even in een topic apart omdat ik het zo altijd voor elkaar kreeg vroeger met brommers:

Tank èn benzine-kraan reinigen/ spoelen:

Werk met z'n 2-en bij droog weer in buitenlucht. Kraan-pakkinkje(s) (mogen van waterleiding-fiber zijn) en een panty of nylonkous, schone&droge metalen bak of emmer, flinke trechter gereed houden.

Bak moet ruim groot genoeg zijn om geschatte rest-benzine op te vangen maar ook klein/laag genoeg om gemakkelijk te manipuleren onder de benzinekraan.

Dop van tank. 1 man pakt stuur om fiets een beetje te kunnen schudden/kantelen voor beter spoelwerk terwijl de ander (na verwijderen kraanslang) de gesloten kraan demonteert en mèt de restbenzine in de bak laat donderen.

Kraan opvissen, schoonplukken en in iedere open-stand tegenstrooms doorblazen met fietspompje of persluchtslang.

Kraan terugmonteren, dicht zetten, slang er weeer aan. Trechter in vulgat van tank steken, iets door-hangend afgedekt met nylonkous. Benzine door dat nylon als "zeef", via de trechter terug in tank.

Klaar.
 
Ik had meestal "dikke" brommers zoals NSU-Cavallino, Batavus, Zündapp en ik heb er nog nooit een tank hoeven afhalen.

Maar ook met kleine brommertjes ging het, met een kleiner emmertje of zo want daar zat toch nooit veel benzine in zo'n klein tankje.

Je kunt ook met 2 emmers of bakken werken om een paar keer meer te filteren en te spoelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan