Tank leeggereden Honda Shadow vt750 2000

Mike1993

Rookie
21 sep 2022
9
2
Hoihoi,

Ik heb zondag mijn eerste motor opgehaald. Een Honda shadow VT750 uit 2000. Nu was ik onderweg naar huis en bleek net voor het tankstation mijn tank leeg te zijn.

Nu lijkt hij minder goed te starten en valt hij soms uit als ik stik sta. Daarnaast lijkt de motor niet helemaal stabiel te lopen.

Iemand enig idee of de problemen bij het leeg rijden van de tank past? En wat zou ik er aan kunnen doen. Ik ben nog totaal niet thuis in de technische wereld, maar wil het graag leren!
E
 
Mijn motor uit 1988 liep goed op 95 nadat ik had getankt bij een station die geen 98 had. Maar thuis heb ik dat afgetapt en in een auto geflikkerd en 98 in de motor gedaan.

Het kan best zijn dat jouw motor geen 95 lust, want het is troep.
 
Het kan zeker met de lege tank te maken hebben. Met het laatste restje benzine kan ook eventueel vuil en roest uit de tank meegekomen zijn en het brandstoffilter vervuild of zelfs verstopt hebben. Dan loopt de motor inderdaad niet meer zo lekker. De oplossing (als dit inderdaad het euvel is) is om de tank af te tappen en het benzinefilter (mogelijk zijn het er meerdere: die in de benzinekraan en eventueel een extern filter in de leiding) na te kijken en schoon te maken of te vervangen.
 
Het kan zeker met de lege tank te maken hebben. Met het laatste restje benzine kan ook eventueel vuil en roest uit de tank meegekomen zijn en het brandstoffilter vervuild of zelfs verstopt hebben. Dan loopt de motor inderdaad niet meer zo lekker. De oplossing (als dit inderdaad het euvel is) is om de tank af te tappen en het benzinefilter (mogelijk zijn het er meerdere: die in de benzinekraan en eventueel een extern filter in de leiding) na te kijken en schoon te maken of te vervangen.
Daar had hij al last van moeten hebben na het switchen naar de reservestand.

95 eruit en E5 super benzine erin.
 
Dank jullie wel. Om eerlijk te zijn had de persoon van wie ik hem kocht de brandstofkraan verkeerd om uitgelegd. Dus hij stond al op reserve 😅.

Hoe kan ik de benzine aftappen? Ik zal het filter vervangen en de benzine aftappen. Zekerheid voorop!
 
Dank jullie wel. Om eerlijk te zijn had de persoon van wie ik hem kocht de brandstofkraan verkeerd om uitgelegd. Dus hij stond al op reserve 😅.

Als hij op reserve staat, dan haalt hij de benzine onder uit de tank. Dat je hem helemaal leeg rijdt maakt geen verschil met hoe diep hij de benzine uit de tank haalt. Op reserve is sowieso van de bodem.
Op reserve is dus altijd grotere kans op roest, vuil en water.
 
Nr 3. is een brandstofpomp. Ik heb wel eens horen zeggen dat sommige brandstofpompen niet tegen drooglopen kunnen.
A2659D8B-8F29-4D27-8B39-B9BCA5C4DBD2.png
 
Bedankt voor alle reacties. Ik kan niet goed vinden hoe ik de tank leeg moet tappen. Kunnen jullie hierbij helpen?
Er is geen tankleegtap kraantje.
Waarschijnlijk kun je zo niet met je handen bij de benzine leiding.
Ik zou de tank van de motor halen en het benzinekraantje boven een jerrycan openen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mike, misschien is het makkelijker om een flesje E10 fuelfighter te kopen. Gooi de juiste dosering erbij en klaar is Kees. BTW; ik heb een VT 500 C uit 86 staan waar ik wel eens een keer 95e10 in heb getankt. Hij rijdt nog steeds als een tierelier hoor. Als je t mij vraagt kan een keertje 95 e10 niet zoveel kwaad. Als je m er maar niet voor langere tijd mee stil laat staan.
 
Hoi Mike, misschien is het makkelijker om een flesje E10 fuelfighter te kopen. Gooi de juiste dosering erbij en klaar is Kees. BTW; ik heb een VT 500 C uit 86 staan waar ik wel eens een keer 95e10 in heb getankt. Hij rijdt nog steeds als een tierelier hoor. Als je t mij vraagt kan een keertje 95 e10 niet zoveel kwaad. Als je m er maar niet voor langere tijd mee stil laat staan.
Dit, rij die tank dit weekend leeg, klaar. Dan verder op 98
 
Nr 3. is een brandstofpomp. Ik heb wel eens horen zeggen dat sommige brandstofpompen niet tegen drooglopen kunnen.
Bekijk bijlage 1805998
Dat is inderdaad de bewuste brandstofpomp die niet tegen drooglopen kan. Motoren met een waarschuwingslampje hebben geen probleem, bij motoren zonder waarschuwingslampje gaan hij 40-50.000 kilometer mee, naarna zijn de contactpunten versleten. Deze zijn los te vervangen en als je het aandurft kun je een diode meesolderen om de vonkvorming te verminderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan