Tank ontroest probleem; aanslag wil niet weg

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
Ik ben de tank aan het ontroesten van een GS500 voordat ik hem behandel met tankcure. De standaard procedure:

- Tankcure reiniger, goed schudden, paar uur laten staan en tussentijds schudden
- uitspoelen met water
- Tankcure ontroester, ook goed schudden, paar uur laten staan en tussentijds schudden
- uitspoelen met water
- droog blazen

De ontroester kwam er zwart uit, op zich een goed teken. Na het drogen zag ik nog wat goudkleurige plekken op de bodem, dat vertrouwde ik niet dus heb ik hem nog 20 uur laten staan met een paar liter schoonmaakazijn erin. Er kwamen nog heel veel roestvlokken tevoorschijn maar de tank was roestvrij (alsin: een keurig kale bodem). Vervolgens weer uitgespoeld met water en droog geblazen. Wat blijkt: De goudkleurige plekken zijn terug maar dan 4x zo erg. Ik denk niet dat het een goed idee is om hier de epoxy overheen te gooien want met een plastic breinaald kan ik het metaal schoonkrabben/vegen. Het lijkt me geen roest, tenminste het is residue/aanslag van het roest verwijderen.

Hoe krijg ik deze troep eruit zodat de epoxy erin kan?

roest.jpg


Ik heb jaren geleden de tank van mijn andere GS500 gedaan en daar heb ik dit probleem niet gehad. Daar was het met 20 minuten reiniger schudden en 20 minuten ontroester schudden gewoon klaar om te coaten.
 
Laatst bewerkt:
goedkleurige plekken zijn volgens mij gewoon vliegroest (oppervlakte roest). en dat kan inderdaad behoorlijk snel vormen bij metalen waar geen coating meer op zit. persoonlijk zo ik hem nog even ontroesten en dan na het naspoelen met water even spoelen met een beetje methanol. dan is het water er zo uit en de methanol damp heel snel uit (desnoods even helpen met droge perslucht) zodat je na een paar minuten meteen met de coating aan de slag kan.
 
Toch blijft het altijd wat vochtig lijkt mij zo. Ik ken de kit niet, maar is het niet zo dat de reiniger het gros er uit haalt en de epoxy het laatste restje omzet en een laag aanbrengt?

En anders idd direct spoelen met alcohol of methanol o.i.d.

Als ik inzoom vind ik het persoonlijk ook niet op (vlieg)roest lijken, maar als je het wegkrabt en het komt na het water weer terug zou dat op zijn minst vreemd zijn.
 
Laatst bewerkt:
Uit ervaring kan ik vertellen dat je tank echt kurkdroog moet zijn zonder enig spoor van vliegenroest.
Heb dezelfde stappen als jou gevolgd, maar eerst van tevoren met electrolyse nog de roest losgehaald.
Tank cure epoxy erin, weer alles ronddraaien en laten drogen....Blijkbaar toch nog ergens een verborgen stukje vliegenroest en na 10km rijden kon ik de tank weggooien omdat de epoxy in grote plakken en vlokken los liet, mn tankfilter sloopte en in de carburateurs terecht kwam...
 
Ik heb deze ervaring ook gehad met de tankcure en dagen frustratie eraan gehad.
Het gaat mis met het naspoelen met water daar slaat de beschrijving van tankcure de plank mis.naspoelen met thinner werkt wel en dan is je ondergrond gelijk goed ontvet voor een goede hechting.
Uiteindelijk uitgekomen bij rustyco roestoplosser.
Dit kan je blijven hergebuiken btw .daarna de stappen gevolgd om de 2 componenten coating van tankcure erin te doen en dit zit er nu 4 jaar in zonder problemen.

Even de zoekfunctie gebruiken en er staat genoeg over op het forum,heb er toen ook een topic over gestart .
Succes iig
 
Elektrolyse zelf ging goed, maar blijkbaar niet goed genoeg, waarschijnlijk dat de bovenkant net te weinig water had of tijdens 't naspoelen ergens een paar verdwaalde druppels die nieuwe roest veroorzaakte
 
Goed verpakken in een dikke deken, een paar schepjes kiezel erin en het hele pakket in de betonmolen, paar uurtjes draaien en moet jij eens zien hoe je tank weer is van binnen.
👌🏼
 
Het werd zojuist nog flink aanpoten om het in orde te krijgen. Gisteren heb ik een flinke pot citroenzuur poeder gekregen over de post en vanochtend heb ik het in de tank gestopt (400g toegevoegd met warm water).

tank0.jpg


Tank tot aan de rand gevuld en de lucht die achter de rand van het gat hing er met een rietje uit gezogen. De boel lucht en waterdicht gemaakt en af en toe geschud. Vanavond zag ik een paar piepkleine pareltjes tevoorschijn komen in het laagste punt van de tank als de motor op de jiffy zou staan. Ik dacht prima, de tank was nog niet merkbaar lek en dat zijn we mooi voor. Ik dacht toen: laat ik mijn mooi gefabriceerde deksel van het gat halen om te kijken hoe het erbij staat. Komt er een fucking fontein van een halve meter zuur uit zetten. :X Citroenzuur zorgt voor een behoorlijke gas ontwikkeling.

Ik met haast de oplossing uit de tank laten lopen, buitenkant tank afgespoeld, onderkant dicht gemaakt, 2 liter gedenatureerde alcohol erin gegooid en ook het gat weer dicht gemaakt. Flink schudden en weer leeg laten lopen. Een half uur droog geblazen met de bouwstofzuiger met een perfect resultaat. Foto is slecht want haast maar geen spoor meer van vliegroest:

tank1.jpg


Tank was brandschoon. Wederom de onderkant dicht gemaakt, bovenkant tank afgeplakt met plastic, tankcure erin, gat dicht en zwenken maar. Restant afgetapt en met de gaatjes op het laagste punt weggezet. De epoxy zit er prachtig in op een paar minieme plekjes na halverwege het buisje van de afwatering want daar stroomt het ook niet echt langs. Die roest doorgaans toch niet echt, iig niet vanuit de tank:

tank2.jpg


*O*


Het gaat mis met het naspoelen met water daar slaat de beschrijving van tankcure de plank mis.naspoelen met thinner werkt wel en dan is je ondergrond gelijk goed ontvet voor een goede hechting.

Dit bijna de juiste tip. Ik zou geen thinner gebruiken maar (2L) gedenatureerde alcohol omdat water hierin oplost en in thinner niet. Direct erin gooien nadat het zuur eruit is gelopen.
 
Ik ben de tank aan het ontroesten van een GS500 voordat ik hem behandel met tankcure. De standaard procedure:

- Tankcure reiniger, goed schudden, paar uur laten staan en tussentijds schudden
- uitspoelen met water
- Tankcure ontroester, ook goed schudden, paar uur laten staan en tussentijds schudden
- uitspoelen met water
- droog blazen

De ontroester kwam er zwart uit, op zich een goed teken. Na het drogen zag ik nog wat goudkleurige plekken op de bodem, dat vertrouwde ik niet dus heb ik hem nog 20 uur laten staan met een paar liter schoonmaakazijn erin. Er kwamen nog heel veel roestvlokken tevoorschijn maar de tank was roestvrij (alsin: een keurig kale bodem). Vervolgens weer uitgespoeld met water en droog geblazen. Wat blijkt: De goudkleurige plekken zijn terug maar dan 4x zo erg. Ik denk niet dat het een goed idee is om hier de epoxy overheen te gooien want met een plastic breinaald kan ik het metaal schoonkrabben/vegen. Het lijkt me geen roest, tenminste het is residue/aanslag van het roest verwijderen.

Hoe krijg ik deze troep eruit zodat de epoxy erin kan?

[afbeelding]

Ik heb jaren geleden de tank van mijn andere GS500 gedaan en daar heb ik dit probleem niet gehad. Daar was het met 20 minuten reiniger schudden en 20 minuten ontroester schudden gewoon klaar om te coaten.

Handvol knikkers / moeren in de tank en tijdje schudden / heen en weer halen.
 
dat het druk zou opbouwen met zuur had ik je wel kunnen vertellen dat hoort bij het chemisch proces wat plaatsvind als je roest gaat oplossen met zuur. dat gaat altijd bruisen. maar mooi dat het gelukt is. als je geluk hebt is het oppervlak van het staal meteen mooi geëtst en heb je daardoor een hele goede hechting want groter oppervlak.
 
Vervolgens weer uitgespoeld met water en droog geblazen. Wat blijkt: De goudkleurige plekken zijn terug maar dan 4x zo erg. Ik denk niet dat het een goed idee is om hier de epoxy overheen te gooien want met een plastic breinaald kan ik het metaal schoonkrabben/vegen. Het lijkt me geen roest, tenminste het is residue/aanslag van het roest verwijderen.

Kraanwater bevat afhankelijk van waar je woont allerlei mineralen (zouten) en andere zaken die direct nieuwe roestvorming in de hand wekken. Als je spoelt met gedemineraliseerd (demi)water dan scheelt dat aanzienlijk.
 
Laatst bewerkt:
citroen zuur laat een waas na op ijzer , het beste is na
bewerken met grind om de waas weg te krijgen ,
dat is mijn ervaring met citroen zuur poeder oplossing ,
mischien dat de alcohol de waas heeft opgelost?
ik ben benieuwt hoe het af loopt
 
Tankcure alleen als de tank lek is, niet bij voorbaat.

Waarom zou je er op wachten? Tank doorgerot, lakschade erbij. 2de hands tanks zijn nauwelijks te krijgen als het echt mis is want die zijn ook allemaal rot. Dat is de put dempen als het kalf verdronken is. In de GS500 topics zwerft altijd een foto van TestaRossa die uit wanhoop maar een andere tank op zijn GS knoopte met spanbandjes. In mijn andere gs zit de epoxy er 8 al jaar preventief in, geen spatje roest en dat houd ik graag zo.

full
 
Laatst bewerkt:
Zal een kwaaltje zijn van de gs500, icm stilstaan, goedkope benzine. Condens etc.

Als je een goede tank hebt, regelmatig tankt en eventueel voltankt met "echte" benzine voor de winterstalling zou het volgens mijn visie niet hoeven .

Ik wil geen overbodige rommel in mijn tank die mijn carbs doen verstoppen als het begint los te laten.

Maar nogmaals, dat is mijn idee erover :+
 
Er zit een grof filter in de tank en voor de carbs een extra papieren benzinefilter. Mocht het ooit loslaten dan gebeurt er weinig. Smerige epoxy oplosser in de tank en dan de behandeling herhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan