Tank trekt vacuüm, waar zit de luchtslang?

seb86

Rookie
24 jul 2018
26
1
Breda
Beste MF'ers,

Sinds het loshalen en spuiten van mijn tank sta ik regelmatig stil, krijg ik vlammen uit de uitlaat, of slaat de motor af na het starten als ik gas geef.

Na heel lang zoeken weet ik inmiddels vrijwel zeker dat de tank vacuüm trekt maar moet ik nu nog zien uit te vogelen hoe deze normaal z'n lucht krijgt.
Wie o wie kan mij vertellen hoe de tank van een Yamaha dragstar 650 classic zijn lucht krijgt?

Bij het terugzetten van de benzine filter (die je onder aan de tank schroeft) viel het mij op dat er geen rubbertje tussen de tank en het benzine filter zat. Hoort deze er normaal wel te zitten?

Alvast mega bedankt!
 
Hi norwin, dat dacht ik dus ook maar vandaag langs een ANWB service punt geweest omdat mijn eigen garage het probleem ook niet kon vinden. Deze vriendelijke man heeft zelf ook het probleem gehad met zijn Honda jaren terug. Zat alleen net even anders bij zijn motor maar hij vertelde dat het niet in de dop kon zitten. Hij zei zelfs als ik met de dop open zou rijden het probleem zich alsnog voor kon doen. Heel gek allemaal. En als "newbie" geloof je alles wat je hoort. Alleen hoor ik iedere keer iets anders.
Geen idee dus of het wel of niet in de dop zit.
 
Zonder dop rijden, is dan in ieder geval geen vacuüm probleem.
(maar ik zou het eerst echt uitsluiten door het te testen bij je eigen motor of het ook echt zo is :-)

Probleem van afslaan na starten.. is dat bij een koude motor of warme motor (heb je uberhaupt verschil in warm en koude toestand)
Toevallig ook aan andere onderdelen / kabeltjes/ e.d. gezeten (ivm spuiten van de tank!!)
 
Weet niet hoe het bij jou zit maar meestal zit de beluchting in de benzinedop zelf.
Zie je nergens een gaatje zitten onder je dop, soms moet je de rubbere ring een beetje in of opzij duwen om het gaatje te kunnen zien.

wel raar dat de anwb dat zegd. een tank word gewoon belucht al je de dop eraf op open draait dus dan lijkt mij dat het beluchting/vacuum probleem gelijk opgelost moet zijn
 
Laatst bewerkt:
Hej mannen! Wat mega fijn om al zo snel reacties te hebben!
@ Norwin, ik ga eerst nog eens goed kijken naar de tankdop, daar moet het wel in zitten dan.
Het probleem van afslaan is wel echt bij een koude motor... gebeurd niet meer als hij warm is. Verklaart dat iets? Zover ik weet heb ik geen andere kabels los gehad behalve de km teller en lichtjes van de teller.

@ B07, ik vond het inderdaad ook een bijzonder vreemd verhaal maar hij wist het wel overtuigend te vertellen. Lijkt mij dat een open tank waar de benzine in gaat automatisch moet zorgen dat er lucht in en uit kan... anders zou 't ook moeilijk worden m te tanken lijkt mij :D

@ SP1R, benzine slang is helemaal nagelopen, geen knik of iets dergelijks.
Bij het loshalen van de tank na het probleem viel het ook op bij het opendraaien van het kraantje dat er in eerste instantie geen benzine uit kwam. Vandaar dat we bij het vacuüm probleem kwamen.
 
nog maar een keer dan @#$%

Beste motormuizen!

Ik ben ten einde raad, de ANWB en mijn garage weten beide het probleem niet te vinden!
waarschijnlijk zoeken ze op de verkeerde plek
Na het spuiten van mijn motor komt mijn dragstar vaker stil te staan, geeft vlammen uit de uitlaat en verliest soms vermogen tijdens het rijden.
wat is er allemaal gedemonteerd en hoe weet je 100% zeker dat daardoor het probleem is ontstaan?
Laatst zelfs op 1 cilinder gereden omdat de ander helemaal uit was gevallen.
Dat lijkt niet op een brandstof toevoer probleem.
Lijkt op een vacccum probleem!
geen idee hoe je daarbij komt.
Problemen zijn onstaan na het spuiten van de motor.
hoe lang heeft de motor toen niet gereden?
Tank los gehad, zorgvuldig afgeplakt en gespoten. Netjes teruggezet, alles zit op z'n plaats maar het lijkt alsof de motor af en toe geen benzine krijgt.
assumption is the mother of all fuckups
Weet iemand hoe je bij een dragstar kunt controleren of de tank wel lucht krijgt? Airhole zit volgens mij in de tankdop, daar is niks mee gebeurd.
tankdop eraf, maar ik denk dat de beluchting niet in de tankdop zit.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen.
ja hoor, maar wil je vertellen wat er exact gebeurd is, met tijdlijn zonder jouw ideeen en/of conclusies?
 
Hej mannen! Wat mega fijn om al zo snel reacties te hebben!
@ Norwin, ik ga eerst nog eens goed kijken naar de tankdop, daar moet het wel in zitten dan.
Het probleem van afslaan is wel echt bij een koude motor... gebeurd niet meer als hij warm is. Verklaart dat iets? Zover ik weet heb ik geen andere kabels los gehad behalve de km teller en lichtjes van de teller.

@ B07, ik vond het inderdaad ook een bijzonder vreemd verhaal maar hij wist het wel overtuigend te vertellen. Lijkt mij dat een open tank waar de benzine in gaat automatisch moet zorgen dat er lucht in en uit kan... anders zou 't ook moeilijk worden m te tanken lijkt mij :D

@ SP1R, benzine slang is helemaal nagelopen, geen knik of iets dergelijks.
Bij het loshalen van de tank na het probleem viel het ook op bij het opendraaien van het kraantje dat er in eerste instantie geen benzine uit kwam. Vandaar dat we bij het vacuüm probleem kwamen.


Ik gok dat je daar moet gaan zoeken.
Verder haal je, volgens mij, twee dingen door elkaar.
Vacuüm en tankbeluchting. Door sommigen ook wel tank ontluchting genoemd.
Ga daar maar een op Googlen.
Bij de way, is je brandstofkraan toevallig vacuüm bediend?
 
nog maar een keer dan @#$%waarschijnlijk zoeken ze op de verkeerde plekwat is er allemaal gedemonteerd en hoe weet je 100% zeker dat daardoor het probleem is ontstaan?Dat lijkt niet op een brandstof toevoer probleem.geen idee hoe je daarbij komt.hoe lang heeft de motor toen niet gereden?assumption is the mother of all fuckupstankdop eraf, maar ik denk dat de beluchting niet in de tankdop zit.ja hoor, maar wil je vertellen wat er exact gebeurd is, met tijdlijn zonder jouw ideeen en/of conclusies?


Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal antwoord geven op je vragen zonder ideeen/conclusies.

Heel simpel, de motor heeft een grote beurt gehad. de dag daarna heb ik probleemloos 150 km gereden naar Almelo. Daar hebben wij de spatborden, zijkappen en de tank losgemaakt. Verder geen technische onderdelen.
Tank kraantje verwijderd en direct netjes in een leeg bakje gestopt, tankdop verwijderd en netjes weg gelegd. Tank opening met schilder tape netjes afgeplakt zodat hier niks in kon komen tijdens het spuiten.

Na het spuiten tankkraantje weer vast geschroefd, tank geinstalleerd, tape verwijderd en tank dop teruggezet.
100 km gereden, op de snelweg begon de motor kracht te verliezen, (in te houden) paar minuten weer probleemloos gereden, daarna begon het weer, terug schakelen en extra gas geven leek even te helpen maar resulteerde al snel weer in kracht verlies. 5 min door gereden (deels op 1 cilinder) en toen op een "veilige" plek de vlucht strook op gereden. Bij het intrekken van de koppeling viel de motor helemaal uit (reed toen 100kmph)
Bij stilstand starte de motor helemaal niet meer. na 15 wachten op de ANWB weer geprobeerd te starten, zonder problemen gestart. Met ANWB gekeken, besloten stukje te rijden. Na 2 km weer zelfde probleem, stil gezet op vluchtstrook. Besloten proberen door te rijden naar tankstation, dit keer zonder problemen naar tankstation gereden.
Bij tankstation ontdekt dat er vlammen uit de uitlaat kwamen. na 20 min in overleg met ANWB besloten te proberen de laatste 30 km naar huis door te rijden met ANWB wagen achter mij aan. Werkte probleemloos en goed thuis gekomen.

Antwoord op je andere vragen:

- Ik weet niet 100% zeker dat de problemen zijn ontstaan na demonteren. Kans dat er dus ook iets met grote beurt fout is gegaan. Daarom heel erg lastig.
- vermoede dat het een vacuum probleem is, is vanwege de garage monteur die bij het los halen van de tank ontdekte dat er met een open kraan in eerste instantie geen benzine uit kwam. Zijn vermoede was dus een vacuum probleem.

De reden dat ik jullie om hulp vraag is omdat ik zelf compleet nieuw ben in de technische wereld, en je mij dus alles kunt wijsmaken. Ik heb inmiddels zoveel tegenstrijdige mogelijke problemen gehoord dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb geen idee of het een vaccuum gestuurde kraan is. Hoe kan ik daar achter komen? Zelfs in het gebruikershandleiding boekje kan ik het niet terugvinden. :N

nogmaals, allemaal ontzettend bedankt voor jullie tijd en hulp!
 
Bij een vacuüm gestuurde brandstofpomp zitten er vaak 3 slangen op je benzinepomp.

En bij een niet vacuüm gestuurde pomp zitten er meestal 2 slangen op.
1 slang van tank naar pomp en, 1 slang van pomp naar carburateur.

Heb je de tank er al weer afgehaald?
Je zou is kunnen kijken of er geen brandstof slang geknikt of geklemd zit.
Of misschien een beschadigde stoomkabel/stekker van je pomp
 
Bij een vacuüm gestuurde brandstofpomp zitten er vaak 3 slangen op je benzinepomp.

En bij een niet vacuüm gestuurde pomp zitten er meestal 2 slangen op.
1 slang van tank naar pomp en, 1 slang van pomp naar carburateur.

Heb je de tank er al weer afgehaald?
Je zou is kunnen kijken of er geen brandstof slang geknikt of geklemd zit.
Of misschien een beschadigde stoomkabel/stekker van je pomp

Hi!

100% zeker niks in de tank gevallen, want zelfs als complete newbie snap ik dat shit in de tank die er niet hoort voor problemen/verstopping kan zorgen. Hier dus ontzettend zorgvuldig mee omgegaan.

Bij het verwijderen van de tank heel goed gekeken of de slangen geknikt zaten/hadden gezeten. was niet het geval en zorgvuldig terug geplaatst door de garage. En als dit het geval was geweest denk ik ook niet dat hij eerst 100 km probleemloos rijdt, dan niet meer en dan weer wel... toch?
 
Vacuumbediening van de brandstofkraan slecht ? Als er behalve de benzineslang nog een andere slang aan zit die rechtstreeks naar de carburateur loopt dan zou dat zomaar je vacuumbediening van de kraan kunnen zijn. als die lekt gaat de kraan niet goed open.

benno
 
Vacuumbediening van de brandstofkraan slecht ? Als er behalve de benzineslang nog een andere slang aan zit die rechtstreeks naar de carburateur loopt dan zou dat zomaar je vacuumbediening van de kraan kunnen zijn. als die lekt gaat de kraan niet goed open.

benno

Hi Benno!

Eerdere vraag niet beantwoord idd! Er zit maar 1 slang aan de tank die naar de brandstofpomp loopt, en vanuit de brandstofpomp naar de carburateur. Dus als ik jullie verhaal goed begrijp betekend dit dat het niet een vacuum gestuurde pomp is.
 
Bij het verwijderen van de tank heel goed gekeken of de slangen geknikt zaten/hadden gezeten. was niet het geval en zorgvuldig terug geplaatst door de garage. En als dit het geval was geweest denk ik ook niet dat hij eerst 100 km probleemloos rijdt, dan niet meer en dan weer wel... toch?

Soms lijken dingen heel simpel te begrijpen maar, als het om motoren gaat is dat lang niet altijd het geval.

Om een voorbeeld te geven.
Ik heb ook wel eens een iets te lange brandstof slang erop gezet, waardoor die onder spanning zat in een bocht.
Daarmee ree die op het begin goed maar na een paar dagen ging die in houden en, als de motor echt warm was viel die zelf uit.
Door de warmte word het rubber zacht en knikt die langzaam dicht.
 
:o |( Lastig om daar achter te komen.
Het is zo'n mega lastige situatie. net weer bij een andere garage geweest omdat mijn garage 3 weken dicht is ivm vakantie (lekkere pech timming)
Enige wat die kon aanbieden was alle mogelijke onderdelen waar het aan zou kunnen liggen nakijken, kosten €300,- zonder garantie dat het probleem verholpen is natuurlijk... :r


Soms lijken dingen heel simpel te begrijpen maar, als het om motoren gaat is dat lang niet altijd het geval.

Om een voorbeeld te geven.
Ik heb ook wel eens een iets te lange brandstof slang erop gezet, waardoor die onder spanning zat in een bocht.
Daarmee ree die op het begin goed maar na een paar dagen ging die in houden en, als de motor echt warm was viel die zelf uit.
Door de warmte word het rubber zacht en knikt die langzaam dicht.
 
Hi!

100% zeker niks in de tank gevallen, want zelfs als complete newbie snap ik dat shit in de tank die er niet hoort voor problemen/verstopping kan zorgen. Hier dus ontzettend zorgvuldig mee omgegaan.

Bij het verwijderen van de tank heel goed gekeken of de slangen geknikt zaten/hadden gezeten. was niet het geval en zorgvuldig terug geplaatst door de garage. En als dit het geval was geweest denk ik ook niet dat hij eerst 100 km probleemloos rijdt, dan niet meer en dan weer wel... toch?

Pomp?
Heeft deze motorfiets wel een pomp?
Kan me vergissen maar het vacuüm voor de brandstof kraan wordt meestal via het inlaattraject gedaan.
Zodra de motor loopt gaat dan pas de kraan open.
TS, zit er een zeefje in de kraan die wellicht (bijna) verstopt zit?
 
Standaard heeft deze motor een brandstof pomp.

Ik las dat er ook een beurt gegeven was. Dezelfde monteur die het probleem niet kan vinden of degene die 300 euro (5 uur) nodig heeft diagnose te stellen?

Waar woon je? Want ik denk dat er betere motorzaken in de buurt zijn
 
Pomp?
Heeft deze motorfiets wel een pomp?
Kan me vergissen maar het vacuüm voor de brandstof kraan wordt meestal via het inlaattraject gedaan.
Zodra de motor loopt gaat dan pas de kraan open.
TS, zit er een zeefje in de kraan die wellicht (bijna) verstopt zit?

Hi Midlifecrisis,

Deze optie hoor ik voor het eerst... Nog nooit gehoord. Maar inmiddels zoveel verschillende dingen gehoord dat ik ook echt heeeel graag wil weten hoe deze tank(pomp) functioneert. Als Als iemand weet hoe ik hier achter kan komen hoor ik 't graag!

@paarse techneut,

Nee dit was een andere garage. Mijn garage heeft voor €240,- een grote beurt gegeven, eenmanszaak die al meer dan 16 jaar een eigen garage heeft en veel vak kennis heeft en daarvoor al jaren ervaring, dus vakkenis twijfel ik niet aan.

De garage waar ik vanmiddag was vraagt €500,- voor een grote beurt en ik betwijfel of deze beter is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan