Tank zuigt vacuüm

p0ske

MF veteraan
16 mei 2004
1.470
5
Ulft
Ik zit met een kleine uitdaging:X De tank van mijn Moto Morini Corsaro Veloce 1200 zuigt zichzelf vacuüm. Ik weet dat een klein beetje normaal is, maar het gaat niet om een klein beetje. Ik heb er al een tijdje last van, maar met korte ritten had ik me gewoon aangewend om dan maar zelf vaker even de tankdop te openen.

Afgelopen weekend weg geweest naar het zwarte woud, en toen werd het wel echt irritant.

Ik hoop dat er iemand hier is die me uit kan leggen hoe het zou moeten werken. De gebruikte tankdop is een universele van Zadi die ook op veel andere motoren gebruikt is (Ducati, Aprilia, Moto Guzzi, etc).

Vaak is dit een probleem van een beknelde/dichte slang, maar dat is bij mij niet het geval.

De tankdop heeft een aansluiting voor de overloop die prima werkt. De slang die aan zou moeten sluiten voor de overdruk/onderdruk zit niet verstopt, en zou aan moeten sluiten op het ventiel in de tankdop (denk ik). Maar dat lijkt helemaal niet zo te zijn. Sterker nog, dat ventiel lijkt helemaal geen verbinding te hebben met de tank.:o

Ik heb het idee dat er eigenlijk een extra gat in de tank zou moeten zitten die aansluit op het ventiel in de tankdop. Maar dan had dat gat er toch al moeten zitten?8)7

Foto 1 is de tank zonder dop.
Foto 2 is de tank met alleen de rubber pakking
Foto 3 is het huis van de tankdop
Foto 4 is de tankdop met ventiel
 

Bijlagen

  • tempImageXbcRgv.png
    tempImageXbcRgv.png
    882,4 KB · Weergaven: 75
  • tempImageeHOvCn.png
    tempImageeHOvCn.png
    816,6 KB · Weergaven: 73
  • tempImage6RdKhw.png
    tempImage6RdKhw.png
    381,2 KB · Weergaven: 75
  • tempImageGoNzhD.png
    tempImageGoNzhD.png
    397,2 KB · Weergaven: 75
Kan je de pakking niet een stukje draaien zodat het gat rechtsonder beter uit komt?
Anders het gat rechts in het midden groter uit snijden.
En als een na laatste optie de gaten in de tank opzij dremelen.


Te snel getypt 🙈

Nieuw gat boren.
Of een andere tankdop set kopen.
 
Vooropgesteld dat ik er géén verstand van heb valt het mij op dat op Foto 2 het middelste gat (van de 3 op rij) ontbreekt. Op Foto 4 zie ik in het rode gedeelte idd 3 gaten. Zou dus kunnen zijn dat er één gat (ontluchting??) ontbreekt??

Hoe lang heb je dit probleem al?

vacuüm.png
 
Ik zie dat onderstaande gat er naast zit.
Je ziet de aftekening van het rode tuutje zitten.
EC687F9F-F419-49AA-A3D4-A96608B944CF.jpeg



Het gat in de sleutel vormige opening van het rubber zie ik niet in de tank.
De vraag is dat ook of je ze beide nodig hebt.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er eentje voor de afwatering is, opletten dus!

Het lijkt er op dat het gat links in de tank de afwatering verzorgd.
Nu blijft de vraag over wat de functie van de 2 rechter gaatjes in de dophouder zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat onderstaande gat er naast zit.
Je ziet de aftekening van het rode tuutje zitten.
Bekijk bijlage 1764849


Het gat in de sleutel vormige opening van het rubber zie ik niet in de tank.
De vraag is dat ook of je ze beide nodig hebt.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er eentje voor de afwatering is, opletten dus!

Het lijkt er op dat het gat links in de tank de afwatering verzorgd.
Nu blijft de vraag over wat de functie van de 2 rechter gaatjes in de dophouder zijn.

Kan ook dat de ontluchting in de dop zit en er alleen een afwatering in de tankring zit
(zo te zien: komt er 1 of 2 leidingen onder uit de tank)
 
Het lijkt erop dat de universele dop en pakking nèt niet helemaal toereikend zijn voor jouw Morini.
Wat anderen al voorstellen; ik zou op genoemde plek een klein gaatje boren (2,5-3mm) in de rand.
Of...op zoek gaan naar de juiste dop..
 
ja man, wat een voorstellen weer .....
je hebt afwatering van de vulopening en je hebt tankontluchting. beide hebben niets te maken met mekaar. post van Nightbat is het enigste zinnige antwoord in dit topic : de ontluchting zit altijd in de dop zelf.
 
ja man, wat een voorstellen weer .....
je hebt afwatering van de vulopening en je hebt tankontluchting. beide hebben niets te maken met mekaar. post van Nightbat is het enigste zinnige antwoord in dit topic : de ontluchting zit altijd in de dop zelf.
Dit wil ik toch wel even graag weerleggen.
Als je een beetje motor ontworpen door boomknuffelaars hebt, gaan de tankdampen keurig via een slangetje naar een koolstoffilter.
En veel hedendaagse motoren hebben gewoon de opening via een slang richting de grond.

Maar we weten nog steeds niet hoe de ontluchting nou precies werkt bij deze dop.
@p0ske hoe zit het?
 
ja man, wat een voorstellen weer .....
je hebt afwatering van de vulopening en je hebt tankontluchting. beide hebben niets te maken met mekaar. post van Nightbat is het enigste zinnige antwoord in dit topic : de ontluchting zit altijd in de dop zelf.

Ho, niet te snel conclusies trekken, bij mijn soes zit er zowel afvoer als ontluchting in de tankrand
 
Net zoals bij Ducati's.
Maar dan is de dop nog altijd deel van de ontluchting.

Ingang lucht slang onderzijde tank (vaak met T-stuk samen met overloop) -> opening vulring -> sluit aan op tankdop -> tankdop -> vulopening

Er dient dus wel degelijk connectie te zien op vulring en opening onderaan tankdop.
Rechtstreeks of via kanaal in het rubber.
 
Bedankt voor de reacties. Ik zal het wat verduidelijken:

  • Het gaat om een “universele” tankdop gebruikt voor meerdere motoren. Het is echter wel de originele tankdop die hoort bij de Morini, inclusief passende sleutel etc.
  • Als de tankdop dicht is lijkt er geen verbinding te zijn tussen de tank en het ventiel. Het lijkt er op dat het ventiel een eigen aansluiting naar de tank moet hebben.
  • Het rubber is niet te draaien, deze kan maar op een manier geplaatst worden.
  • Het linker gat is voor de afwatering.
  • Het rechter gaat lijkt voor de ont/beluchting te zijn.
  • Beide slangen komen onder de tank uit op een t-stuk, en lopen zo verder naar onder.
  • Beide slangen zitten niet verstopt.
  • De onderstaande foto is van het huis van de tankdop. Als de klep dicht sluit een rubber ring aan op de zilver gekleurde ring. Enige mogelijke verbinding tussen ventiel en tank zou dan dat kleine gat zijn aan de bovenkant binnen de zilverkleurige ring, maar die komt nergens op uit. Aan de onderkant zit inderdaad het gat voor de afwatering.
  • 1537565A-D83A-488C-AB16-3F7547BA2712.jpeg
 
Als de opening van het rubber overeenkomt met die in de tankdop, zou ik zelf het rubber uitsnijden tot aan het ontluchtingsgat in de vulring.
Op deze manier behoudt je de originele werking zoals ik hierboven heb beschreven.
 
Als de opening van het rubber overeenkomt met die in de tankdop, zou ik zelf het rubber uitsnijden tot aan het ontluchtingsgat in de vulring.
Op deze manier behoudt je de originele werking zoals ik hierboven heb beschreven.
Opening van het rubber komt inderdaad overeen met de tankdop. Maar hoe komt de tank dan in verbinding met het ventiel Van de ontluchting?
 
Ingang lucht slang onderzijde tank (vaak met T-stuk samen met overloop) -> opening vulring -> sluit aan op tankdop -> tankdop -> vulopening

Bij jou is nu dus de aansluiting
opening vulring -> sluit aan op tankdop
Onderbroken. Het stuk rubber er tussen uit halen zou dat oplossen

Normaal loopt er een kanaal van de opening onderaan de vuldop naar de center. (Intern in vuldop)
 
Dit is een afbeelding van een Morini tank die ik op ebay heb gevonden. Foto is niet heel duidelijk, maar er lijkt op deze tank toch echt een extra gat te zitten….
86654052-3C30-4BCF-B499-EEE1B109B197.png
 
Als we het idee achter het systeem doorgronden kunnen we vast een verbetering bedenken..
Het systeem is duidelijk.
Ikzelf heb overloop / ontluchting aan elkaar gesloten dmv een darmpje in de tank.
Openingen in de flens afgesloten.
Risico bestaat bij het originele systeem dat een slangenklem loslaat in de tank waardoor de hele tank leeg loopt.

Overloop gebruik ik niet meer.
Ontluchting gebeurd via tankdop.
Dus... Stukje van de rubber wegnemen.

Het overige van de setup zou ik bij de TS ongemoeid laten.
Enkel het ontluchtingsgat in de tank verbinden met de opening onderaan de tankdop.
Dus nogmaals... Stukje rubber wegnemen zodra er een kanaaltje tussen zit.
 
Als ik je goed begrijp.. Dat zou het omloopje overbruggen toch? Lijkt me meer kans op benzine die eruit komt en bijbehorende stank.

Kan me niet voorstellen dat de fout in de afdichting zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan