Tankcure ontroester

mattrazz

MF'er
1 jul 2011
47
18
Hallo Allemaal,

Iemand wel eens tankcure ontroester gebruikt? Moet de inhoud van de fles nog verdunt worden met water of is de 500ml het enige wat nodig is?

Alvast bedankt! Mattijs
 
Wat er in zit is alles wat je nodig hebt. De handleiding zit tussen de twee blikjes van de tweecomponenten epoxy. Niet echt de eerste plek waar je gaat zoeken (been there)
 
Gewoon puur erin. Als de tank erg roestig is kan je er nog een handje bouten en moeren bij gooien en even schudden om alle rotzooi los te krijgen. Wel even tellen hoeveel je erin gooit, dan weet je achteraf ook of alles er weer uit is. En voorzichtig met dat spul, niet alleen met de ontroester maar ook met de coating zelf. Bij morsen gelijk verwijderen en schoonmaken.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon puur erin. Als de tank erg roestig is kan je er nog een handje bouten en moeren bij gooien en even schudden om alle rotzooi los te krijgen. Wel even tellen hoeveel je erin gooit, dan weet je achteraf ook of alles er weer uit is. En voorzichtig met dat spul, niet alleen met de ontroester maar ook met de coating zelf. Bij morsen gelijk verwijderen en schoonmaken.

Oke bedankt!
 
als je de tank gaat coaten spoel dan voor dat je de coating er in gooit de tank nog een keer met liter thinner. Ten eerste weet je dan zeker dat al het water echt weg is, en ten tweede weet je zeker dat ie vetvrij is.

En laat de coating lang genoeg uitharden. Je zal niet de eerste zijn die het hele coat proces niet serieus genoeg neemt en daar te laat achterkomt.
 
Gewoon puur erin. Als de tank erg roestig is kan je er nog een handje bouten en moeren bij gooien en even schudden om alle rotzooi los te krijgen. Wel even tellen hoeveel je erin gooit, dan weet je achteraf ook of alles er weer uit is. En voorzichtig met dat spul, niet alleen met de ontroester maar ook met de coating zelf. Bij morsen gelijk verwijderen en schoonmaken.
Spaanplaatschroeven.
Niet rvs.
Ev mt magneetje er uit vissen.

Tellen hoeft niet. Schroef in tank heb je snel door ;)
 
Tijdje terug nog gedaan bij mn VT500. Ik heb alles bijelkaar 2 weken over gedaan, inclusief uitharden.

Eerst ontvetter erin en die heb ik een dag laten inwerken (ja, eerst ontvetter)
Daarna goed spoelen met water en vervolgens ontroester erin. Met heule erge roest een zooi parkers/schroeven erbij in en rammelen maar! Dit heb ik ook een dag laten staan om lekker in te werken.
Daarna heb ik een magneetje gepakt en daarmee de parkers/schroeven ermee uit gehaalt (pro-tip!) en daarna flink spoelen met warm water.
Vervolgens met een haarfohn de tank droog gemaakt, je ziet dan wel weer wat vliegroest ontstaan maar dat maakt niks uit voor de coating.
De coating erin gegoten en een kwartier lang alle kanten op laten draaien. De vulopening heb ik met duct tape afgedicht. Daarna heb ik de tank een week lang weg gelegd om uit te harden. Pas op! De tank wordt erg warm door de reactie van de coating!

Resultaat is een mooi laagje coating!

Nog 1 pro-tip: Als de motor gestald wordt dan alle benzine eruit laten lopen, inclusief de carbs. Benzine van tegenwoordig is ethanol in verwerkt, daardoor trekt het vocht aan waardoor je binnen no time je tank en carbs weer vol met rotzooi hebt!

Pro-tip 2: Verwijder een eventuele benzinefilter, benzinemeter of benzinepomp die in de tank zit... :)

Resultaat:


Handig FAQ linkje
 
Laatst bewerkt:
Echt super spul! Die site van ze is echt k*t. Volgens mij is die 15 jaar geleden keer gemaakt door iemand die handig was in HTML en nooit bijgewerkt.

Als je flesje epoxy koopt zit er een handleiding tussen de 2 blikjes die bij elkaar worden gehouden door de kunstof ring. Deze vond ik pas nadat ik klaar was om te coaten. Ik had eerst cleaner gedaan en daarna ontroester. Dat moest andersom..
 
Echt super spul! Die site van ze is echt k*t. Volgens mij is die 15 jaar geleden keer gemaakt door iemand die handig was in HTML en nooit bijgewerkt.

Als je flesje epoxy koopt zit er een handleiding tussen de 2 blikjes die bij elkaar worden gehouden door de kunstof ring. Deze vond ik pas nadat ik klaar was om te coaten. Ik had eerst cleaner gedaan en daarna ontroester. Dat moest andersom..

Nee hoor, dat heb je goed gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan