Tankdop zzr600 wil niet open

Jacobsieger

MF'er
13 apr 2013
124
55
Joure
Hallo graag tips voor het openen van de tankdop van een zzr600 van 2002.
Volgens de manual (ja soms lees ik die wel voor de RTFM opmerkingen komen) zou er een uni sleutel ofwel een universele sleutel moeten zijn voor alle sloten op de motor.
De sleutel gaat er wel in en draait ook iets los maar de vergrendeling lijkt vast te zitten.
De motor heeft ongeveer 9800 km gelopen en komt van de eerste eigenaar. Motor is vijf tot zes jaar niet gebruikt
Tot op heden al meerdere keren t slot voorzien van wd40
Wat is de oplossing?
Mvg jaap
 

Bijlagen

  • AEF617BA-3433-45B1-A8E7-C88D058F4DDB.jpeg
    AEF617BA-3433-45B1-A8E7-C88D058F4DDB.jpeg
    387,6 KB · Weergaven: 45
  • 079B82BD-3798-4E7A-B40F-F9A5FDA89F7E.jpeg
    079B82BD-3798-4E7A-B40F-F9A5FDA89F7E.jpeg
    350,5 KB · Weergaven: 40
Hallo graag tips voor het openen van de tankdop van een zzr600 van 2002.
Volgens de manual (ja soms lees ik die wel voor de RTFM opmerkingen komen) zou er een uni sleutel ofwel een universele sleutel moeten zijn voor alle sloten op de motor.
De sleutel gaat er wel in en draait ook iets los maar de vergrendeling lijkt vast te zitten.
De motor heeft ongeveer 9800 km gelopen en komt van de eerste eigenaar. Motor is vijf tot zes jaar niet gebruikt
Tot op heden al meerdere keren t slot voorzien van wd40
Wat is de oplossing?
Mvg jaap
WD40 moet je dus niet gebruiken voor een slot maar grafiet poeder.
Alternatieven zijn het slot uitboren en hopen dat hij dan wel los gaat,of misschien dat een sleutelhuis een oplossing weet.
 
Niet gaan boren!

Beginnen met wrikken met de sleutel. Kan zijn dat hij dan los komt. Geen kracht zetten maar wel heen en weer bewegen zover het kan.

Wd40 helpt in dit geval wel, net als remmenreiniger omdat het de zooi eronder losweekt.

Mocht het zijn dat je dan na een week niet verder bent. Dan pas boren.
 
Hallo graag tips voor het openen van de tankdop van een zzr600 van 2002.
Volgens de manual (ja soms lees ik die wel voor de RTFM opmerkingen komen) zou er een uni sleutel ofwel een universele sleutel moeten zijn voor alle sloten op de motor.
De sleutel gaat er wel in en draait ook iets los maar de vergrendeling lijkt vast te zitten.
De motor heeft ongeveer 9800 km gelopen en komt van de eerste eigenaar. Motor is vijf tot zes jaar niet gebruikt
Tot op heden al meerdere keren t slot voorzien van wd40
Wat is de oplossing?
Mvg jaap

Laat eerst even een reservesleutel maken, dan kan je daar mee klooien :+

Ik zou proberen met IMAL of een andere kruipolie, en heel veel voorzichting heen en weer draaien, en de sleutel in en uit het slot prikken, kijken of er steeds meer beweging in wil komen.

Wd-40 helpt denk ik ook wel, maar een betere kruipolie zal.. ja, beter werken :+
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het in dit geval niet zozeer de cilinder is, maar het mechanisme wat erachter ligt. Met grafiet oid ga je zover het slot niet inkomen verwacht ik? WD40 maakt denk ik wel een goeie kans, desnoods icm kruipolie. Je kunt het ook nog tussen de tankdop proberen te krijgen waar de vergrendeling zit. Alle beetjes helpen. Schoonmaken komt later wel weer en als die benzine al 6 jaar niet ververst is, moet dat sowieso al gebeuren. Succes!
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het in dit geval niet zozeer de cilinder is, maar het mechanisme wat erachter ligt.
het probleem is inderdaad het mechanisme en niet het slot.

je kan eens proberen om de gehele tankdop te verwijderen, lukt alleen als de anti-diefstal-bout onder de dop reeds verwijdert is, iets dat ik altijd doe.

anders tank er af, laten leeglopen, kraan verwijderen en via dat gat kruipolie richting dop spuiten
 
Ook gehad met cb500 uit 2002. Ik haalde de motor op uit Arnhem, ik kwam met de trein, toen de verkoper dat meedeelde. Benzinehoeveelheid gegokt en toch 100km naar huis gereden. Met heel veel wd40 en wrikken losgekregen. Toen gedemonteerd.
Daarna op mijn werk de hele tankdop ultrasoon gereinigd, dag laten staan.
Werkt nu al weer jaren perfect!
 
Het kan een of meerdere oorzaken hebben.
- Slot draait dus ik denk niet dat het de sleutel is.
- Het slot werkt door twee schuiven die onder der rand aan de binnenkant van de rand de tankdop op zijn plaatshouden. Het kan zijn dan die niet meekomen. Daar kom je echter lastig bij met olie oid.
- Het kan ook nog zijn dat je dop gewoon blijft plakken. Je kan een goedje dit dat oplost proberen daar te krijgen door de slang die naast de rand zit en als overloop functioneert te gebruiken. Dus opzoeken, hoger houden dan de tankdop en vullen tot het bij de rand van de tankdop er uit loopt en dan lekker een nacht laten weken.

Ander tips: klap met een rubberen hamer Dop koelen met koude spray.
 
Slot voorzien van Griffioen lock spray, wd-40 en de moeten aan de bovenkant gehaald met als doel om het slot in 1 geheel er uit te halen maar dat werkt ook niet helaas.wel geprobeerd om het met enige druk uit t tankgat te trekken maar dat heeft er alleen in geresulteerd dat er een spanningsdeukje in de tank is gekomen. Dus dag is ook geen optie.
Ja heb er de reservesleutel erbij.
Zal een slotenmaker vragen om het te proberen.
 
Slot voorzien van Griffioen lock spray, wd-40 en de moeten aan de bovenkant gehaald met als doel om het slot in 1 geheel er uit te halen maar dat werkt ook niet helaas.wel geprobeerd om het met enige druk uit t tankgat te trekken maar dat heeft er alleen in geresulteerd dat er een spanningsdeukje in de tank is gekomen. Dus dag is ook geen optie.
Ja heb er de reservesleutel erbij.
Zal een slotenmaker vragen om het te proberen.
Overigens lijkt het of de sleutel niet diep genoeg komt, of er is wel een aparte sleutel voor de tankdop die er dan niet bij is. Maar goed t boekje zegt dat het een unisleutel is voor alle sloten.
 
Slot voorzien van Griffioen lock spray, wd-40 en de moeten aan de bovenkant gehaald met als doel om het slot in 1 geheel er uit te halen maar dat werkt ook niet helaas.wel geprobeerd om het met enige druk uit t tankgat te trekken maar dat heeft er alleen in geresulteerd dat er een spanningsdeukje in de tank is gekomen. Dus dag is ook geen optie.
Ja heb er de reservesleutel erbij.
Zal een slotenmaker vragen om het te proberen.
Wat @Janbros al zei; er zit nog 1 anti diefstal schroef onder de tankdop, die moet ook los om het er in 1 geheel uit te halen.
En dat lukt niet want je kan er niet bij… omdat de dop niet losgaat…
5B25086C-339C-4A8B-A9EB-49DABF67131D.jpeg
 
Slot voorzien van Griffioen lock spray, wd-40 en de moeten aan de bovenkant gehaald met als doel om het slot in 1 geheel er uit te halen maar dat werkt ook niet helaas.wel geprobeerd om het met enige druk uit t tankgat te trekken maar dat heeft er alleen in geresulteerd dat er een spanningsdeukje in de tank is gekomen. Dus dag is ook geen optie.
Ja heb er de reservesleutel erbij.
Zal een slotenmaker vragen om het te proberen.
nogmaals : het is 99% zeker niet het slot zelf, maar het mechanisme onderin dat uiteindelijk achter de tank haakt dat moeilijk doet. Ken die tankdop maar al te goed, wordt (werd) op veel Kawa tanks gebruikt, ook op mijn KR1's.
 
nogmaals : het is 99% zeker niet het slot zelf, maar het mechanisme onderin dat uiteindelijk achter de tank haakt dat moeilijk doet. Ken die tankdop maar al te goed, wordt (werd) op veel Kawa tanks gebruikt, ook op mijn KR1's.
@Janbros Been there. Ik heb in dit geval de mazzel gehad dat ik via het pompgat waar je bijna een klein kind door kan douwen met een kruiskoppie de grendel met de houder van de onderkant los kon maken. De grendel zat zo vast in de houder dat ik dat ensemble heb moeten vervangen. En jongens, lekker verderkutviolen met olie en vooral wd40 :t
 
@Janbros misschien kan je de exacte maat van de plaats van het antidiefstalboutje onder de dop doorgeven zodat hij van buitenaf een gaatje door het dekseltje kan boren om een inbussleuteltje kruiskoppie door te steken om daarmee het antidiefstalboutje los te kunnen draaien... dan kan je het ensamble simpelweg verwijderen zonder poespas. Bij mij liggen er 15 antidiefstalboutjes in een glazen potje in het dressoir
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan