Tanken ???

Tik

Rookie
13 apr 2019
26
2
Goede morgen. De grote vraag is dan ook! Welke benzine MOET ik strakjes tanken bij TEXACO in Bergambacht.
Gaat om de SUZUKI RF600R bouwjaar 1993. Ik weet het is een oudje maar rijd voor mijn woon-werk verkeer nog perfect.
En gezien dat ik mijn werkplicht er bijna heb opzitten, blijf ik er mee rijden.
Dus als 1 van u mij de juiste info kan geven:} mijn dank zal groot zijn.
Ben er al een tijdje mee bezig om de juiste brandstof voor de brommer te vinden op internet, maar zie door alle info die ik toe gespeeld krijg het bekende bos niet meer.
Met vriendelijke groet.
Willem.
 
ANTWOORD !!!

Goedemorgen. Was nog NIET simpel. Maar na wat speurwerk, denk ik dat je straks MOET tanken: Superplus (ongelode benzine, 98 octaan). Pas vanaf bouwjaar '95 zijn de RF600's geschikt voor E10.
 
Onzin gewoon de goedkoopste pomp pakken en als je de motor wat langer dan een paar weken stil zet alles aftappen ( of leeg rijden ) en de tank vullen met een superplus benzine .
E10 tast op de lange duur de rubbers en pakkingen aan, die gewoon vermijden met tanken is de beste oplossing
 

De nieuwe sticker E5 suggereert dat in de betreffende benzine altijd 5 procent ethanol zit. De premiumbenzines Shell V-Power, BP Ultimate (beide octaan 98) en Competition 102 (inderdaad, octaan 102) hebben die E5-sticker echter eveneens, terwijl er in werkelijkheid geen ethanol in zit. Hier moeten we de E5-aanduiding lezen als een maximum van 5 procent ethanol; een lagere aanduiding is er domweg niet.
 
Als ik mijn oude FZ voor langere tijd stil zet, bijv winterperiode, dan gooi ik er Firezone Competition 102 in.
Geen ethanol-bagger! Dat doe ik al jaren zo, en dat alles naar tevredenheid.

Echter onlangs vernomen dat deze benzine binnenkort niet meer geleverd zal gaan worden.
Weer een grap van de milieu-idioten................. :X Contact gehad met Firezone, wordt idd binnenkort vervangen door 'Premium 98' .
Ook in deze benzine (gelukkig) geen ehanol te bekennen zo is mij verzekerd! Alleen het RON-getal is iets lager.
 
Goede morgen. De grote vraag is dan ook! Welke benzine MOET ik strakjes tanken bij TEXACO in Bergambacht.
Gaat om de SUZUKI RF600R bouwjaar 1993. Ik weet het is een oudje maar rijd voor mijn woon-werk verkeer nog perfect.
En gezien dat ik mijn werkplicht er bijna heb opzitten, blijf ik er mee rijden.
Dus als 1 van u mij de juiste info kan geven:} mijn dank zal groot zijn.
Ben er al een tijdje mee bezig om de juiste brandstof voor de brommer te vinden op internet, maar zie door alle info die ik toe gespeeld krijg het bekende bos niet meer.
Met vriendelijke groet.
Willem.

Volgens de checks die ik heb gedaan zijn alle Suzuki's vanaf 1990 geschikt voor E10. Dus gewoon Euro95 erin gooien.
 
Mijn motoren staan ook voor een lange tijd stil, ik tank gewoon superplus of v-power...98.....nog nooit startproblemen gehad.

Volgend voorjaar gaan we het lezen, of niet, startproblemen vanwege e5/10.

En 102, nergens voor nodig, ik zou niet weten welke std motorfiets geconstrueerd is op min. 102.....

Mijn vfr gebruikt momenteel E10, geen verschil....ding loopt vanouds dus geen paniek.
 
Volgend voorjaar gaan we het lezen, of niet, startproblemen vanwege e5/10.
Het is/ was nu al zo dat wanneer ik in het voorjaar bij mijn plaatselijke motor-dealer kom dat de ultrasoon overuren maakt.
De vervuilde carbs hebben dan een wachtrij voor behandeling. Je kan verwachten dat het straks met E10 nog veel erger zal gaan worden.
Het aantal (oude) motoren met verteerde rubbers zal zeker ook gaan toenemen. E10 zal de rubbers harder wegvreten dan de E5 van nu.
 
E10 zul je ook niet zo snel merken dat het iets doet met de motorfiets rubber delen, maar is een "sluipmoordenaar" op den duur voor afdichtingen en rubbers en in mijn geval ook de tank voor fietsen die er niet voor gemaakt zijn .
Opmerkingen als je de motor lang wegzet kan het kwaad , dat klopt , (de weekmakers doen hun werk) maar ook dus als je e10 blijft tanken terwijl in de e10 - check het wordt afgeraden bij diverse motoren . Ook Aprilia Nederland raadde het voor mijn injectie fiets af. Honda Nederland gaf aan dat het erin kan maar had enige twijfel bij de carburateur fietsen of dat wel helemaal goed zou gaan . Het echte gevaar is dat je tijdens het rijden een ongemerkte benzine lekkage kan krijgen doordat er een afdichting het begeeft, waardoor eventuele brand kan gaan uitbreken. Dat vind ik nogal een dingetje. Voor wie wel e10 erin pleurt terwijl de motor eigenlijk niet geschikt is bevonden be my gast .:) Shell Nederland blijft Vpower geven en daar zijn veel pompen van. Of dit 0% ethanol bevat in ieder geval onder de 5 % .
 
Terug
Bovenaan Onderaan