Tankschade

Burner

Rookie
21 jun 2001
13
0
eindhoven
Helaas heb ik een week geleden mijn eerste crash meegemaakt ;( . Dit ging gelukkig niet hard en zelf heb ik geen verwondingen, maar mijn stuur is geknikt en verdraaid en heeft een deuk in mijn tank achtergelaten. De vraag is dus: is deze tank nog op te lappen (hoe en wat kost dat) of wat is een goed adres om naar een tweedehands tank te informeren
 
Als je tank lekt waar de deuk zit kun je beginnen met dat deel blank te schuren (lamellenschijf) en de scheur dicht te lassen.
Vervolgens (hier begin je als hij niet lekt) laat je hem stralen en primeren. Nooit alleen laten stralen, blank staal heeft maar een half uur nodig om te gaan roesten.
Dan vul je het gat op met polyesterplamuur (halfords) en ga je schuren tot alles er weer mooi strak uitziet.
Tenslotte spuit je hem, of laat je dat doen.

De hele grap heeft mij zo\'n 100 piek gekost (zelf gespoten).

Tom
 
Ik heb destijds mijn motor laten oplappen bij Selling Motorschade in A\'dam. Voor mijn tank kon ik kiezen uit a) een nieuwe à 1400 piek of b) uitdeuken en opnieuw spuiten à 850 piek. Ik heb gekozen voor optie b. Let wel: het is vrij lastig om een tank uit te deuken, dus dat is niet altijd mogelijk...
 
Als je tank lekt waar de deuk zit kun je beginnen met dat deel blank te schuren (lamellenschijf) en de scheur dicht te lassen.

Hmmmm.....een tank lassen??
En hoort daar dan geen advies bij zoals: zorg dat\'ie leeg en gespoeld is, laat hem goed luchten, zet hem onder vacuum????
Anders kunnen ze ook meteen de scheur in de garage laten metselen en een nieuw dak laten plaatsen })
 
Hmmmm.....een tank lassen??
En hoort daar dan geen advies bij zoals: zorg dat\'ie leeg en gespoeld is, laat hem goed luchten, zet hem onder vacuum????
Anders kunnen ze ook meteen de scheur in de garage laten metselen en een nieuw dak laten plaatsen })

De standaart manier is om hem vol te gooien met water (water? ja water)
water is zwaarder dan benziene, dus alle benziene drijft er uit. Het grootste voordeel is dat alle (explosieve) dampen er uit worden geduwd (waar water zit, zit geen gas)
 
Dan moet de scheur niet te groot zijn natuurlijk, anders kun je er niet bij?
En wat voor effect heeft het water op de warmteontwikkeling in het materiaal? Krijg je daardoor niet teveel temp.verschillen in het materiaal, waardoor de bewerking veel moeilijker wordt? :?
 
Dan moet de scheur niet te groot zijn natuurlijk, anders kun je er niet bij?

Je last het aan de buitenkant, No Way dat je het via de tank opening kan doen

En wat voor effect heeft het water op de warmteontwikkeling in het materiaal? Krijg je daardoor niet teveel temp.verschillen

Normaal gooi je het water er natuurlijk uit voor je gaan beginnen, het heeft zijn werk dan al gedaan, alle benziene en gassen zijn er uit
 
Aaaahhhh.....i get the picture.
De info die ik tot nut toe hierover gelezen heb, gaf aan dat er ook ná het spoelen met water altijd dampen blijven bestaan, en dat je het beter kunt solderen. :?
Vandaar dat ik het vreemd vond dat je met water erin een scheur zou gaan lassen...... gezien de warnmteontwikkeling en materiaalspanningen.
Thnx for the info :} , ik zet mijn lasapp alvast aan *D
 
De info die ik tot nut toe hierover gelezen heb, gaf aan dat er ook ná het spoelen met water altijd dampen blijven bestaan,
Nee hoor, als de benziene en damp er eenmaal uit is kan er geen nieuwe ontstaan. (daar voor moet immers benziene in de tank zitten)
en dat je het beter kunt solderen. :?
Dat zal meer met het dunne materiaal te maken hebben dan met de dampen, hardsolderen doe je met een open vlam! Wel kan je met hardsoldeer beter dunne materiaalen lassen en opvullen (in vergelijking met autogeen ed)
Vandaar dat ik het vreemd vond dat je met water erin een scheur zou gaan lassen......
Als je ff wacht zal het water altijd onder de scheur zitten :)
 
hoe is het gekomen burner??

Na een motorweekend in Luxemburg, ben ik alleen s\'avonds teruggereden richting Eindhoven. Door een combinatie van nat weer, weinig verlichting en waarschijnlijk een kromme remschijf (stuur trilt bij het doorremmen), heb ik de motor op de verkeerde manier geparkeerd (dit gebeurde nog in Luxemburg en was gewoon een dom ongelukje). Gelukkig had ik zelf niets, zelfs niet mijn motorkleding, maar het stuur is gebogen en heeft aan een zijde de tank gedeukt waarbij de lak is gebarsten. Verder wat kleine dingetjes zoals de kapotte knipperlichtjes ed

Ik ben na de crash toch doorgereden naar Eindhoven en ben nu de motor weer aan het opknappen. De voorvorken zijn half losgeweest omdat deze enigzins verdraaid waren door de klap en het wiel daardoor niet meer recht onder mijn stuur stond. Dit is volgens mij verholpen, maar laat ik nog even naar kijken, verder ga ik morgen een nieuw stuur monteren zodat ik weer kan rijden. Het enige probleem is dus nog de tank (wat ik er het beste mee kan doen)
 
Tip:
als je een deuk hebt\ '( kun je het er ook uit laten \"trekken/stoten of wrijven\"
gebeurt als volgt:
Wrijven:
doet men met lange stalen stangen waarmee ze van binnenuit de deuk eruit drukken/wrijven (klink raar maar dat doen ze ook bij auto\'s met bijv hagelschade)
trekken/stoten:
plakken ze met een soort hars een plastic dopje op je deuk vervolgens wachten ze even tot de hars en het dopje aan de tank vast zitten,daarna bevestigen ze een soort stang en trekken ze met een harde ruk aan deze stang, de hars en het plastic dopje trekken ze ermee af en de deuk is weg (of een heel stuk minder geworden)

De optie van het wrijven kon bij mijn vorige motor niet, aangezien de tank dubbelwandig was en ze er dus niet bij konden
De deuk is er door de trek/stoot techniek uitgehaald.

grapje koste me 100,- *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan