Tankslappen??? Wat is dat ???

philip

Rookie
4 mrt 2006
14
0
textel
Ben zelf ook bezig om een 1997 TLS te kopen maar ik lees meer verontrustende berichten dan leuke berichten. Is het echt zo'n lastige motor. Ik bedoel als ik lees dat als je 1 keer niet oplet je al op je bek gaat vind ik niet echt een motiverend bericht. Hoe zit het nu wel of niet doen. Ben een voorzichtere rijder in de bochten maar op het rechte ga ik als de brandweer. Hier kan je uit opmaken dat ik nog bochten "kneedown" moet leren en nog niet eens in de buurt kom van zo'n kneedown. Op een of andere manier bang dat ik omdonder. Daarintegen ben ik wel een beetje verliefd geworden op de looks en de sound van de TLS.

Kan iemand mij informeren!!!!!!

Oja foto van de TLS die ik wil gaan kopen zit in 't attachment

Bijlage: tl1000s.jpg
 
Een tankslapper is een serie plotselinge, wilde bewegingen in het stuur van een motorfiets.

Dit ontstaat meestal onder invloed van flinke acceleratie op slecht wegdek. Hoewel de oorzaak moet worden gezocht in het rijwielgedeelte, is de oplossing soms te vinden in de montage van een stuurdemper. Tankslappers zijn vergelijkbaar met het verschijnsel shimmyen, maar treden soms veel plotselinger op, waardoor het gevaar groter is.
 
hier 2 onduidelijke piccie's
full

full
 
filmpje

en dit is het filmpje, gaat ook gigantisch hard, maar dit is dus wat er gebeurt, bij de tl-s is er dus een stuurdemper op gekomen, en ik heb het verder nog nooit gehad, bochtenwerk met een tl-s is goed te doen, ik vind de verhalen wat overdreven, het is niet zo dat de motor mij verrast, dat ze zeggen dat je er op moet werken, daar hebben ze wel gelijk in, ik heb ook moeite om mijn knie aan de grond te krijgen, maar andere doen het weer met het grootste gemak, en ach over elke motor is wel iets slechts te vertellen, maar wat betreft de looks en the sound, heb je helemaal gelijk, kippevel :Y :Y :} :}
 
Ben zelf ook bezig om een 1997 TLS te kopen maar ik lees meer verontrustende berichten dan leuke berichten. Is het echt zo'n lastige motor. Ik bedoel als ik lees dat als je 1 keer niet oplet je al op je bek gaat vind ik niet echt een motiverend bericht. Hoe zit het nu wel of niet doen. Ben een voorzichtere rijder in de bochten maar op het rechte ga ik als de brandweer. Hier kan je uit opmaken dat ik nog bochten "kneedown" moet leren en nog niet eens in de buurt kom van zo'n kneedown. Op een of andere manier bang dat ik omdonder. Daarintegen ben ik wel een beetje verliefd geworden op de looks en de sound van de TLS.

Kan iemand mij informeren!!!!!!

Oja foto van de TLS die ik wil gaan kopen zit in 't attachment

de 97 TLs is inderdaad een handenbindertje. wat rij je nu?
tis toch wel vereist dat je enige rijervaring hebt, anders rijd de TL met jou en niet andersom. :+

voor de rest is het een super fijne bike met een berg koppel waar je u tegen zegt. :)
 
Gewoon kopen als je m mooi vindt.... zorgen dat je stuurdemper goed functioneert , en beetje kalm aan op slecht wegdek , maar goed dat merk je vanzelf wel t is echt niet dat je er zomaar afdondert.... rustig opbouwen dan leer je die TL wel kennen. Vette koppelfiets !


Mooie motor , als ik zo eens die foto bekijk !!!

Succes !
 
Ik heb dat ooit wel eens gehad...en gered...wonder boven wonder direct na het uitkomen van een bocht met een beetje veel gas erop.

dat zet je wel aan het denken..

Ik rij niet meer zonder demper
 
Je krijgt zelfs een cbr 600f aan het tankslappen (as je maar hard genoeg probeert een nieuwe r1 bij te houden in lange bochten... O-) )
 
Ook wel eens gehad idd. Combinatie van versleten voorwiel en glad wegdek. Doortrekken bij een net groen wordend stoplicht.

Kon net optijd me benen op de grond zetten (als zijgeleiders) en gas erbij. Toen kwam hij gelukkig weer in z'n baan terecht en kon ik gewoon doorrijden.
Maatje die achter me reed vond het er wel stoer uitzien, maar schrok toch even dat het fout zou gaan.
Verder nooit meer meegemaakt. Als dat gebeurt ook niet stijf je stuur vast houden (als je dat uberhaupt al lukt), maar begeleiden om rustig weer in een rustpositie te komen.
 
TL-S is een hele leuke fiets om te rijden. Over het makkelijk en moeilijk rijden van een fiets valt te discussieren. Punt blijft dat het ook gewoon motoren zijn die doen wat de berijder aangeeft. Als je een beetje met verstand rijdt komt het allemaal wel goed. Voor elke fiets geld, behandel hem met respect, of hij nou veel of weinig vermogen heeft.
De tankslappers zou ik me niet druk om maken, zolang je de stuurdemper er maar op laat zitten. Het beste is als je eens gaat rijden op een TL. Het zijn wel fietsen met "karakter", niet iedereen vind het rijden op een twin prettig. Maak eens een proefrit en beslis dan of het wat voor je is.
 
CAPS LOCK...??? wat is dat ????
staat tussen Tab & Shift op toetenbord.
Dit is een knopje waar je op kunt drukken en dan verschijnen er alleen maar hoofdletter.
Had je hier geen eigen topic voor kunnen openen, ik zie het verbandt ook niet helemaal O-)
 
Met 140 km/h een slapper gehad, remmen terwijl er een behoorlijke bult in het asfalt zat (matrixborden gaven ook netjes 70 aan) binnen een seconde (voor mijn gevoel) lag ik al het asfalt te kussen.

Wel een rare gewaarwording remmen, stuur slaat, vreemd kijken naar je stuur, en je ligt al.
 
niet aan te raden zo'n tankslapper. heb dr ook een gehad. (zijn weinig mensen die een echte tankslapper gehad hebben en ik ben dr dus een van :P )
En dan bedoel ik niet van die gevallen waarbij je stuur een beetje gaat slaan maar echt zoals op dat filmpje.
Had een racer gekocht (GSXR 750 uit 92) bedoeld voor het circuit. Was aan het testrijden omdat ik net wat nieuwe onderdelen dr op had gedaan.
Ik reed dus lekker in mn Nikes/spijkerbroek/nikezomerjasje. Wel leren handschoen aan en goede helm op.
Trok op in 1 tot ong 90 km/u dorschakelen naar 2 tot 130 en opschakelen naar 3 echter (op de ring van Alkmaar) echter mn voorwiel kwam omhoo (was/ben ik wel gewend) echter bij het neerkomen kreeg ik onbalans in de voorzijde.
Gevolg was hevige maar kort opmekaar volgende slaande bewegingen van het stuur/clip ons en dat ging heel geleidelijk over in hele "langzame" slaande bewegingen waar bij het stuur van stuuruitslag links tot rechts ging. Daar kwam bij dat de achterband loskwam van het wegdek en op een gegeven moment wordt je er gewoon afgegooid. Doe je niks tegen. Gevolg voor mij was. Paar x over de kop, met de blote knieen slaan op het asfalt, motor boven op mn scheen en niet out gewesst (bedoel ik niet bwusteloos). Ik herinner me dus nog alles van het ongeluk.
En believe me...het is niet fijn om met 130 km/u met je knieen tege nhet asfalt te slaan (doet echt pijn).
Dokter dr bij en naar het ziekenhuis. Fotos gemaakt maar nisk gebroken. Wel kneuzingen en brandwonden omdat ik over het asfalt schuurde met mn linkeronderarm (jas kroop omhoog). Als ik nu onder de douche sta wordne de litteksn nog licht paars en in de zomer wanneer ik bruin ben zijn de litekens wit. Ook omdat ik de motor(stepje) in mn scheen kreeg zit er een gat/kuil in mn scheen.
En ze hebben in het ziekenhuis mn spijkerbroek uit mn knieen proberen te pulken maar omdat het noga lpijn deed liet ik dat maar zitten. dat groeide er wel uit samen met de korst. heb dus ong een maand lang een stuk jeans in mn knie gehad.(linker).
Kom ik op de kamer waar ik die nacht moet overnachten hoor ik iedereen :"daar heb je weer zo'n voetbalrelschopper". Ik denk :"huh". wat bleek...AZ speelde die dag thuis en verloor en daarom waren dr rellen. Ik zei dus nog:" nee hoor heb het asfalt gekust met 130 km/u.
Een stuurdemper is zeker aan te raden maar dat wil soms ook niet helpen. Heb foto's gezien van racers met 2(!) stuurdempers maar zelfs dat wil nog wel eens niet helpen. Maar dat zal 99% van ons niet overkomen. Heb zelf ook eens een stuurdmeper (WP) gehad die was lekgeslagen (na de vele wheelies en soms scheef terecht komen).
 
Had een tijd terug een kantje-boord ervaring. Vanwege de omvang van mijn 400tje in combinatie met mijn 1.92m lengte, strekte ik op een gegeven moment even mij rug. Had 2 handen van het stuur (moet geen probleem zijn) reed ook 30km/h op dat moment ofzo.
Zie ik toch ineens me stuur beginnen te tankslappen :o

Ik was echt ff 1 seconden verstijfd van verbazing, waarna ik heel snel het stuur heb gegrepen en erger heb weten te verkomen.

Waarschijnlijk staat me voorvering niet ideaal ingesteld, maar ook de korte wielbasis en argessieve stuurgeometrie werken niet echt mee.

Tijd voor een stuurdemper.

Fishtailen is trouwens ook een hele rare gewaarwording. Ook 1 keer gehad (niet op mijn motor) en ook op wonderbaarlijke wijze niks gebeurt.

EDIT: typefouten door haastig typen verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
thanks voor de info. Ik ga er woensdag mee proef rijden dus ik ben benieuwd. Heb ook nog een motor in de aanbieding een FZR 600 1992 E 1950,- maar de topic daarover vind je in Te koop aangeboden.
 
Als je er een hebt is de beste reactie negeren en gas bijgeven.
En geloof me...Het werkt :Y en ik spreek uit veelvuldige ervaring.
Meestal versterk je hem zelf door het gas dicht te draaien en het stuur krampachtig vast te pakken waardoor je de beweging overcompenseert.
 
En als je nou de koppeling in trekt? Dan is er geen versnellende kracht meer van de motor en zie ik ook geen reden meer voor het stuur om heen en weer te slaan. Of zie ik dat nu fout?
 
Ik heb er ook wel een aantal mee gemaakt.
Kleine tip, als de motor weer kalm is, knijp dan ff een paar keer zachtjes in je voorrem.
Met een zware tankslap wil het nl wel voorkomen dat je remblokken van de schijven gaan en je dus even geen remmen hebt..... Kan behoorlijk schrikken zijn.

Dit geintje heb ik een keer gehad op assen. Uitkomen GT ging de mijn 98 gsx-r 750 in een tankslap. Hij begon met het omzetten van rechts naar links al wat te slaan. Werd toen weer kalm en begon toen weer. De motor wierp me ff uit het zadel. Ik lande met de kroonjuwelen op de tank ;( . Affijn stug doorrijden en aangekomen bij nationale was de remreactie dus niet zoals ik verwachte.
 
En als je nou de koppeling in trekt? Dan is er geen versnellende kracht meer van de motor en zie ik ook geen reden meer voor het stuur om heen en weer te slaan. Of zie ik dat nu fout?
Met een tankslapper gaat alles zo snel en heftig, dat je alleen maar bezig bent met overleven.
 
Met een zware tankslap wil het nl wel voorkomen dat je remblokken van de schijven gaan en je dus even geen remmen hebt..... Kan behoorlijk schrikken zijn.
:Y , klopt heb ik ook meegemaakt. Na die tankslapper had ik "veeg" sporen (dwars op de rijrichting) tot aan de zijkanten van mijn banden, voetsteun ophanging was gescheurd en remdruk voor was weg. :(

Een engeltje heeft mij iig bijgehouden want ik ben niet gevallen *O*
 
Mijn ervaring is dat spoorvorming en vol acceleren een goed recept is voor slapping. Je hoort veel verhalen erover maar elke keer dat ik het gehad heb heb ik het overleefd door 100% geluk.

Nu de motoren steeds krachtiger worden, het wegdek steeds slechter zullen we het wel vaker gaan zien gebeuren denk ik. Asfalt wordt steeds slechter van kwaliteit, meer vrachtverkeer (één vrachtwagen maakt net zoveel schade aan het asfalt als meer dan 30.000 auto's). Snelwegen in de buurt van Rotterdam en in de buurt van Duitsland (LKW's die de MAUT omzeilen EN goedkopere diesel tanken) zoals de A73, A50 en A2, zul je moeten gaan oppassen met fietsen die goed accelereren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan