Tankslappen??? Wat is dat ???

Over de TL lees je vaker dat de rotatiedemper achter wordt vervangen door een conventionele demper. De rotatiedemper kan vast komen te zitten door oververhitting (moet je natuurlijk wel je best voor doen). Als ie achter niks meer doet kun je er af gespuugd worden. Als je een TL koopt is het mooi als de rotatiedemper is vervangen.
(de meningen hierover zijn verdeeld, ik heb het uit een vrij grondige analyse van Performance Bikes)
 
ooohh :Y :Y :Y :Y :Y :Y jaaaaaa Diep Fries weet wel wat dat is.

Tankslapen. Dat is wanneer je even moe bent tijdens het motorrijden. Je legt dan je hoofd op de tank en gaat ff slapen. erg lekker en verkwikkend.. Wel optijd weer wakker worden voor het geval er een bocht aankomt oid *D O-)
 
En als je nou de koppeling in trekt? Dan is er geen versnellende kracht meer van de motor en zie ik ook geen reden meer voor het stuur om heen en weer te slaan. Of zie ik dat nu fout?

Een tankslapper ontstaat meestal bij hard accelereren uit een bocht, je voorwiel komt door een hobbeltje even los en wanneer hij weer neerkomt is de rijrichting niet de zelfde als de richting waarin het voorwiel staat.
Het wiel wil echt graag in de rijrichting terugkomen maar door de heftigheid waarmee dat gebeurd slaat deze door. Een natuurlijke reactie is je gas dicht doen en met het stuur compenseren. Door het gas dicht te doen of je koppeling in te knijpen vergroot je de druk op het voorwiel met als gevolg dat de voorband alleen maar meer grip krijgt terwijl deze niet in de rijrichting staat.
Het zelf corrigeren met je stuur heeft als gevolg dat je overcompenseert en dus de tankslapper alleen maar versterkt.
De beste remedie is dus gas geven, dan is de druk en daarmee de krachten van het slappen op het voorwiel zo klein mogelijk en kun je hem eruit krijgen.
 
Ben zelf ook bezig om een 1997 TLS te kopen maar ik lees meer verontrustende berichten dan leuke berichten. Is het echt zo'n lastige motor. Ik bedoel als ik lees dat als je 1 keer niet oplet je al op je bek gaat vind ik niet echt een motiverend bericht. Hoe zit het nu wel of niet doen. Ben een voorzichtere rijder in de bochten maar op het rechte ga ik als de brandweer. Hier kan je uit opmaken dat ik nog bochten "kneedown" moet leren en nog niet eens in de buurt kom van zo'n kneedown. Op een of andere manier bang dat ik omdonder. Daarintegen ben ik wel een beetje verliefd geworden op de looks en de sound van de TLS.

Kan iemand mij informeren!!!!!!

Oja foto van de TLS die ik wil gaan kopen zit in 't attachment


Zolang jij bang ben om om te donderen(zoals ik :z ) hoef je je geen zorgen te maken :N
 
ennuhh.. als we het dan toch over dit soort begrippen hebben..

wat is een high-sider?

is er dan ook een low-sider?

[EDIT] mijn gevoel zegt me iets van ineens overgegooid worden (in een bocht o.i.d.) van de ene naar de andere kant en daardoor gelanceerd word?

[EDIT2] daarvoor moet je natuurlijk eerst wegglijden (halve schuiver maken)

dus als in: glij-grip-gooi

en is een low-sider (als dat bestaat, heb het volgens mij wel eens ergens gelezen) dan een 'normale' schuiver?
 
Laatst bewerkt:
ennuhh.. als we het dan toch over dit soort begrippen hebben..

wat is een high-sider?

is er dan ook een low-sider?

[EDIT] mijn gevoel zegt me iets van ineens overgegooid worden (in een bocht o.i.d.) van de ene naar de andere kant en daardoor gelanceerd word?

[EDIT2] daarvoor moet je natuurlijk eerst wegglijden (halve schuiver maken)

dus als in: glij-grip-gooi

en is een low-sider (als dat bestaat, heb het volgens mij wel eens ergens gelezen) dan een 'normale' schuiver?

:^


En over het tankslappen; beste remedie is dus gas erop? (MotorXtra verhaal)
Lijkt me dat je het stuur juist extra stevig moet vasthouden om beweging tegen te gaan maar dit is dus juist fout?
 
Lowsider is een "normale" val van de motor, aan de binnezijde, door bijv. een voorwiel wat wegglijd. je lowside van de fiets.

Bij een highsider wordt je omhoog gelanceert door een hele heftige, abrupte beweging, zoals te denken bij een tankslapper, alleen dan niet het stuur, maar juist de rest v.d. motor.

Vaak (al dan niet altijd) is het een achterwiel wat gripverliest en naar een kant wegglijdt en deze vervolgens weer volle grip krijgt.

Meestal het gevolg van (te)hard remmen op het achterwiel, waardoor deze blokkeert en wegglijdt.

Het beste wat je kan doen als je geen Rossi heeft en kan driften is je voet op de rem te houden en maar laten glijden tot je (bijna) stilstaat.

Je voet van de remhalen veroorzaakt juist de highsider, omdat het achterwiel ineens weer volle grip kan hebben.

Ook te vroeg, te hard op het gas gaan kan een oorzaak zijn.

Maar search maar eens op Google, daarin staat precies wat er allemaal voor krachten bij komen kijken etc.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Highsider
 
10 jaar geleden had ik een tankslapper op een old skool ZX-10.
Bocht uit op de snelweg met een gangetje van + 200 km/u.
Daar lagen van die dichtgeteerde dwarsnaden, en klap! klap! het stuur sloeg keihard heen en weer.
Het ging zo snel dat ik amper wist wat er gebeurde, had gelukkig ook niet die kronkel door de hele motor heen. :}

Met de TL-R heb ik al slappers in de bebouwde kom met een beetje gas over hobbels rijden.
En ja stuurdemper aanwezig. O-)
 
Had deze gozer wel een stuurdemper? Lijkt me niet denk ik als ie zo extreem gaat 'wiebelen.' Hoe hard ga je daar 'down Bray Hill' (heet het toch?) Minimaal wel 250 km/h. Hoeveel geluk moet je hebben dan? :}

Als ik me niet vergis heeft ie zich daar doodgereden tegen het muurtje...tis maar wat je 'geluk hebben' noemt :X
 
Ik heb anderhalf jaar terug ook een echte tankslapper gehad, ik reed op een hobbelige klinker weg en gaf bij 50 km/h beetje gas voorwiel kwam iets omhoog en bij het neerkomen had ik het gas al losgelsten.Opeens zonder enige waarschuwing begon het stuur heen en weer te slaan(7-8 keer per seconde) Je weet echt niet wat er gebeurt op dat moment en het gaat met zo'n geweld dat je zich echt machteloos voelt. Voordat ik wist wat er gebeurde was het opeens voorbij en ik reed met hartslag 180+ voorzichtig naar huis.
Je hoort van die verhalen dat je gas moet geven maar het hangt natuurlijk veel af van de situatie op dat moment. Als je voelt het aankomen dan inderdaad vol gas erop en je bent meestal veilig maar als het opeens gebeurt dan ben je een passagier op je motor en hopelijk rij je dan niet zo hard of zijn er geen harde obstakels langs de weg.

btw, Een Suzuki TLS is een prachtige motorfiets en als je hem zelf mooi vindt en je bent beetje voorzichtig dan is er niets aan de hand
 
Lowsider is een "normale" val van de motor, aan de binnezijde, door bijv. een voorwiel wat wegglijd. je lowside van de fiets.

Bij een highsider wordt je omhoog gelanceert door een hele heftige, abrupte beweging, zoals te denken bij een tankslapper, alleen dan niet het stuur, maar juist de rest v.d. motor.

Vaak (al dan niet altijd) is het een achterwiel wat gripverliest en naar een kant wegglijdt en deze vervolgens weer volle grip krijgt.

Meestal het gevolg van (te)hard remmen op het achterwiel, waardoor deze blokkeert en wegglijdt.

Het beste wat je kan doen als je geen Rossi heeft en kan driften is je voet op de rem te houden en maar laten glijden tot je (bijna) stilstaat.

Je voet van de remhalen veroorzaakt juist de highsider, omdat het achterwiel ineens weer volle grip kan hebben.

Ook te vroeg, te hard op het gas gaan kan een oorzaak zijn.

Maar search maar eens op Google, daarin staat precies wat er allemaal voor krachten bij komen kijken etc.)

http://en.wikipedia.org/wiki/Highsider

Een highsider door te hard remmen met je achterrem? |(
Zo krijg je dus broodje aap verhalen de lucht in :Y
Een high sider krijg je door teveel gas in een bicht te geven, gevolg is uitbreken van het achterwiel, als reactie draai je dan het gas dicht waardoor je achterband ineens vol grip krijgt maar op dat moment niet in de rijrichting staat. De motor veert achter volledig in, kantelt en veert maximaal uit, op dat moment wordt je als berijder gelanceerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan