Tankslot zit vast

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.332
598
Afgelopen zomer een Virago gekregen die al 13 jaar buiten stil staat, waarvan ze laatste 4 jaar zonder hoes.

Zit natuurlijk wat roest op. Grootste probleem nu is dat het slot van de tank vast zit. Heb met hulp van WD40 al wel de sleutel erin gekregen, maar draaien lukt niet.

Bij mijn Virago bobber kun je de tankdop ook een beetje induwen, zodat die 'schuifjes makkelijker naar binnen komen als je de sleutel omdraait.

Bij de roestige Virago gaat dat niet. Iemand wellicht een tip om het slot gangbaar te krijgen?

20221221_151355.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een keer een tankdop los gekregen door in het gat onderin de tank met een kruiskopschroevedraaier het kapje van de dop los te draaien, het kapje zat onlosmakelijk met de grendels vast gesinterd.
 
platte schroevendraaier er in, en draaien met een tang op de schroevendraaier..gewoon forceren
Dit wordt het niet, het slotje zal niet vastzitten maar het Zamak huis zit binnenin vast aan het rotortje dat de grendels intrekt, die op hun beurt ook weer vast (kunnen) zitten. Dus er zal een Marvell zaag van 30 mm aan te pas moeten komen en dan de tankdop doorboren Ben je heel voorzichtig kan je om het slot heen boren, gaat dat niet verloren

pre122822.jpg
 
Als je een takdop koopt kan je daarvan nog precies uitmeten waar de cruciale bevestigingen zitten zodat je die (schroefjes) van boven weg kan boren, mijn vingers jeuken, je moet es weten hoeveel patchkasten ik al open heb gemaakt zonder sleutel
 
Dit wordt het niet, het slotje zal niet vastzitten maar het Zamak huis zit binnenin vast aan het rotortje dat de grendels intrekt, die op hun beurt ook weer vast (kunnen) zitten. Dus er zal een Marvell zaag van 30 mm aan te pas moeten komen en dan de tankdop doorboren Ben je heel voorzichtig kan je om het slot heen boren, gaat dat niet verloren

pre122822.jpg
:^
Ik denk dat het klepje wel op een motorsloop te vinden is.
Ik zou proberen het slotje heel te laten.
Als het mijn motor was zou ik eerst een ander klepje regelen en die gebruiken om te meten waar ik zou moeten boren. Eerst met een klein boortje 3 mm oid en daarna een grote 10 mm of groter. En als ik er dan nog niet goed bij kan zou ik er meer gaten in boren en met een dremel het gat zo groot maken dat ik het slotje zonder schade los kan maken. Bij het boren oppassen dat ik het pasvlak van de tank niet beschadig zodat het rubber van de nieuwe tankdopklep wel gaat afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: RISL
Zo, ben weer een stap verder. Had een ander tankdopje gekocht bij Roukama.
Afgetekend op de oude dop waar de schroeven moeten zitten. Bij de voorste ging ik er recht doorheen, de achterste zat ik er toch net naast, maar genoeg om hem af te breken.

Dus de tank is open. Dank aan iedereen voor het bijdragen! Want er in zit, is echt troep. Het ruikt naar aceton en op je huid bijt het echt enorm.

Enige wat ik nu nog even moet doen is het slotje uit de oude tankdop krijgen, maar ik twijfel langs welke kant? Mijn eerste gevoel zei van buiten naar binnen, maar het plaatje over het slot heen aan de buitenzijde sluit zo mooi aan op de tankdop? Dus dat is iets groter dan het gat eronder. Iemand ervaring mee? Het zit hardstikke vast gerot en mijn IMAL was op, dus straks even nieuwe halen.
Op de foto zie je de onderkant van het slotje.

Overigens, de startmotor gaat mooi rond. Op remreiniger wilde hij nog niet starten, dus dat krijgt binnenkort weer even aandacht.
Alle lampen gaan aan. Een aantal relais zaten echt vast, bijv. van het knipperlicht. Na een aantal keer proberen kwamen ze tikkend los en konden we groot licht aan doen, knippers gebruiken en de motor starten.

20230209_210436.jpg
 
Zo, ben weer een stap verder. Had een ander tankdopje gekocht bij Roukama.
Afgetekend op de oude dop waar de schroeven moeten zitten. Bij de voorste ging ik er recht doorheen, de achterste zat ik er toch net naast, maar genoeg om hem af te breken.

Dus de tank is open. Dank aan iedereen voor het bijdragen! Want er in zit, is echt troep. Het ruikt naar aceton en op je huid bijt het echt enorm.

Enige wat ik nu nog even moet doen is het slotje uit de oude tankdop krijgen, maar ik twijfel langs welke kant? Mijn eerste gevoel zei van buiten naar binnen, maar het plaatje over het slot heen aan de buitenzijde sluit zo mooi aan op de tankdop? Dus dat is iets groter dan het gat eronder. Iemand ervaring mee? Het zit hardstikke vast gerot en mijn IMAL was op, dus straks even nieuwe halen.
Op de foto zie je de onderkant van het slotje.

Overigens, de startmotor gaat mooi rond. Op remreiniger wilde hij nog niet starten, dus dat krijgt binnenkort weer even aandacht.
Alle lampen gaan aan. Een aantal relais zaten echt vast, bijv. van het knipperlicht. Na een aantal keer proberen kwamen ze tikkend los en konden we groot licht aan doen, knippers gebruiken en de motor starten.

Bekijk bijlage 1846833
Al is ie op remmenreiniger ook niet start: vervang de bougies alsnog even.
 
Ja, het hele slothuis is al van de tank af. Heb al via twee kanten wat klappen erop gegeven, maar zit geen beweging in. Dus vanavond IMAL er in en dan de juiste kant op zien te tikken.

@Clank ja, bedankt voor de tip, ik ga even kijken wat het probleem is.
 
rond het draaiende deel van het slot zit een metalen ring. Deze zal in een gleuf in het stilstaande deel zitten en zo verhinderen dat de cilinder er uit genomen kan worden.
Bedoel je dat dunne plaatje aan de bovenkant, waar je je sleutel doorheen zit?
Zal vanavond nog eens kijken of ik begrijp welke ring je bedoelt. Op de foto hierboven zijn alle onderdelen die ik los kon nemen, er al af. Of ik moet iets gemist hebben?
 
Dat werkt toch alleen met oppervlakkige roest en dan even oppoetsen? Zou dat werken als iets echt vastgerot in een huis zit?
Neen,in geen geval.
Ik snap niet hoe mensen altijd op het idee van cola komen om iets los te weken. 8)7
Ideaal als je wil dat het nog wat vaster komt te zitten door plakkende suiker,ik heb er ervaring mee door klanten die ook dat idee hadden.

De slotcilinder moet naar buiten toe uit het slot,dus de kant waar je de sleutel in steekt.
Het zit geborgd aan de andere kant,maar het is niet altijd gemaakt om nog terug los te maken.
Rond het centrale draaiende deel waar die 2 puntjes op staan zal een soort circlips zitten,als die er af is gaat de cilinder uit mekaar.
Dat gaat wel alleen als de sleutel erin zit en het in de juiste positie gedraaid is!
En die circlips is mogelijk een type die vast klikt bij montage en niet gemaakt is om er terug af te halen.
 
Probeer het en breng verslag uit!*O*
Ja, zal ook testen of de cola nog drinkbaar is naderhand ;)

Neen,in geen geval.
Ik snap niet hoe mensen altijd op het idee van cola komen om iets los te weken. 8)7
Ideaal als je wil dat het nog wat vaster komt te zitten door plakkende suiker,ik heb er ervaring mee door klanten die ook dat idee hadden.

De slotcilinder moet naar buiten toe uit het slot,dus de kant waar je de sleutel in steekt.
Het zit geborgd aan de andere kant,maar het is niet altijd gemaakt om nog terug los te maken.
Rond het centrale draaiende deel waar die 2 puntjes op staan zal een soort circlips zitten,als die er af is gaat de cilinder uit mekaar.
Dat gaat wel alleen als de sleutel erin zit en het in de juiste positie gedraaid is!
En die circlips is mogelijk een type die vast klikt bij montage en niet gemaakt is om er terug af te halen.

Oke, bedankt. Ik ga het eerst eens even proberen met kruipolie en dan het slotje nog eens goed bestuderen. Bedankt voor de uitleg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan