Tanktas?

ik heb een büse gekocht bij motorservice vierlingsbeek goede kwaliteit ruimte zat ,er zit nog zo n haakje aan voor onder de tank ,dit is eigenlijk niet nodig hij zit alsof hij verlijmd is [ook ver boven de 200] :W :W :W
 
Ik wil binnenkort een tanktas gaan kopen en net als met alles zal je daar ook wel weer de verschillen hebben wat het èèn een kudproduct maakt en het ander een geweldig.

Ik heb al wat research gedaan en merkte dat er veel tassen zijn die te bevestigen zijn met magneten?? Blijft dat wel zo lekker zitten??

Als je een stalen tank hebt wel. Ook daar is er kwaliteitsverschil in de magneten, sommigen zijn sterker dan anderen, maar belangrijker is dat de tas goed op jouw motor past. Dus altijd gaan kopen met je motor erbij en vragen of je mag passen.

Verder ben ik als de dood dat zo'n tas de laklaag op mijn tank naar de knoppen helpt, is die zorg onterecht of zijn er mensen die maatregelen treffen?

Als je altijd heel voorzichtig je tas er op legt en er weer afhaalt. Dus niet in één keer oppakken zodat de magneten slepen dan heb je geen schade. Ook opletten dat er niks onder de tas hangt (zand, maar ik heb ook eens een paperclip aan de magneet gehangen).

Ik kreeg kleine krasjes middenop de tank, ik had een tas met middenvoor nog een zware magneet. Op die plek heb ik toen een stukje boeklon geplakt en dat werkte prima.
 
Bang voor krasjes ? Dan kan je beter de motor in de woonkamer plaatsen op een plateau en er nooit meer op rijden !

Magneten verschuiven niet, zorg er alleen voor dat de magneten schoon zijn en er geen zand of ander vuil onder zit. Ik reed altijd rond met de magneten 'kaal' op de tank, nooit een krasje gehad. De tanktas ligt nu weg te rotten tot het moment ik weer een motor koop waar een tanktas op past (alles behalve een offroad/allroad :P )
 
Bij een plotselinge vertraging (lees aanrijding) gaat je lichaam eerst even een fractie van een seconde verder in de richting waarin het oorspronkelijk ging. Het eerste wat je dan tegenkomt is je tanktas. Hierna wordt je pas gelanceerd.

Dit geldt natuurlijk wel voor een frontale aanrijding.

Als je een frontale aanrijding aan ziet komen en je kunt niets anders meer moet je ook gaan staan op je motor. Dan wordt je gelanceerd en (tenzij het een vrachtwagen of busje is) gaat over het andere voertuig heen met de minste kans op letsel.

Maar ja...ieder zijn wens. Ik rij in ieder geval ZONDER tas.

Dat kan als je een stukkie gaat toeren maar niet als je naar je werk gaat of op vakantie.
 
Het beste is natuurlijk de bagage achter je op de motor, dat ben ik met je eens.

Nee, wel als je maar weinig bij je hebt. Maar als je op vakantie gaat en je hebt alles achterop dan komt dat de wegligging absoluut niet ten goede. Je voorwiel krijgt gewoon te weinig druk met alle potentieel gevaarlijke gevolgen van dien.

Op vakantie heb ik daarom altijd een tanktas bij me waarin ik mijn kaarten stop, mijn slot en nog wat dingen die ik onderweg snel nodig zou hebben. Vooral het slot compenseert de gewichtsverdeling erg goed.
 
Een tanktas met magneten is geen gevaar voor bankpasjes ofzo. Dat is een mythe.

Ik heb zeker 2 tanktassen gepast voordat ik de juiste vond. Een Fazer heeft een beetje een malle tankvorm en dan passen veel tassen niet goed. Kortom, passen!

Ik heb er nu een die bestaat uit drie delen, een groot deel met harde wand, een groot deel met flexibele wand, een klein deel. Het is net een bouwpakket, je kunt het magneet-deel aan iedere afzonderlijke tas koppelen en de rest thuis laten en je kunt ze in iedere volgorde stapelen. Ze zijn zo slim geweest om op iedere tas ook een kaartvak te maken. Merk: Miles & miles. ofzo. Was 100 euro.

Krassen? Ik hoor er over, maar ik merk er niets van. Gewoon tank en magneten schoonhouden. En niet gaan schuiven als de tas niet goed zit, loshalen en overnieuw doen.
 
Dat laatste is waar, maar een rugzak kan je wel degelijk belemmeren wanneer je over de grond rolt. Overigens zit tussen die rugzak en je rug nog een rugprotector, maar toch heb ik liever niet mijn kabelslot oid op mijn rug ...

Eens, ben met rugzak onderuit gegaan en dan maak je toch een paar rare zwiepers. De tanktas gaat er meestal samen met de motor wel vandoor.

Mijn advies aan toppicstarter: Bagster! Tas is universeel en mits netjes bevestigd op schoon oppervlak is de tankhoes ook gelijk een stukje bescherming van je tank!
 
Bedankt voor alle reacties alvast.

Ik snap niet dat een tanktas zo'n gevaar kan zijn in het verkeer? Als je ergens tegenaan knalt dan denk ik dat je stuur toch wel iets gevaarlijker is dan zo'n textiel geval van misschien 5KG?

Het gaat mij ook met name om een landkaart te kunnen lezen 'tijdens het rijden'. Tuurlijk ga ik niet continue met dat ding op rijden maar het lijkt me wel reuze handig. Ik heb zelf nog een stationwagen ernaast dus als er echt vervoerd moet worden pak ik die wel.

Bedankt voor alle reacties in iedergeval! :W
 
Vroeger reed ik met een tanktas met riemen en een handdoek er onder, nooit problemen gehad.
Daarna een tanktas van difi gekocht met magneten, maar bij ongeveer 130, nog eens afhankelijk van de tegenwind, begon hij te vliegen.
Maar was toch wel fijn zo'n magneet tanktas.
Na diverse mensen gevraagd te hebben , heb ik een Moto Detail tanktas. drie- delig gekocht. 190km met zware tegenwind geen probleem.
Echter onder de magneten gebruik ik een antislipmatje (voor douche matten,op de markt gekocht) dit werkt perfect.
Persoonlijk vindt ik dit ideaal

Gr Magnaatje
 
Nog wat:

- Tanktas zit als een huis, bij 180 merk ik niets. (heb wel tophalf, bij naked weet ik 't niet).
- Wie zich druk maakt om letsel moet:

A. Of geen motor rijden, dat is nu eenmaal gevaarlijker dan oto
B. Gewoon uit je doppen kijken

En ik denk dat het 'gaan staan' als het echt niet meer te vermijden is wel een goed credo is. Hoop nooit ervaringsdeskundige te worden.
 
een tanktas met magneten is makkelijk, maar geeft krassen. je kunt die krassen wel (redelijk) voorkomen, maar dan moet je hier paranoide mee omgaan, voorzichtig plaatsen en losmaken en altijd met doekjes werken. sommigen kiezen hiervoor en zijn er tevreden mee.

Mijn stijl is dat echter niet. Ik nam die krassen liever voor lief, gemak dient de mens. Een hele andere oplossing is een bagstar tas. kost een paar centen, maar je tank blijft absoluut krasvrij (ook bij gemakzuchtige mensen zoals ik)

:^ Wat hij zegt. Ik heb ook iets van 3 maanden dagelijks met een tanktas tot de nok toe gevuld met boeken, eten en ander spul naar school moeten rijden (Lidl tas en dan ook nog uitgeklapt voor meer ruimte). No way dat ik dan aan een zeempje e.d. toe kom. Hier en daar een wheely trekken ermee zat er ook nog bij...

Nu zitten er wel van die lichte korte kraasjes op mijn tank die op sommige plaatsen ook helemaal door de lak heen zijn. Maarja, daar doe je toch niets tegen tenzij je tijd teveel hebt. :)

- Tanktas zit als een huis, bij 180 merk ik niets. (heb wel tophalf, bij naked weet ik 't niet).
Mijn broertje heeft een keer net als ik de tanktas alleen op de magneten vast gezet. Verschil is dat hij een Naked bandit had en ie na een tijdje langs de A2 zat te wachten tot de plisie zijn tanktas van de weg af kon vissen :P LCD van camera stuk. :X :+
 
Mijn broertje heeft een keer net als ik de tanktas alleen op de magneten vast gezet. Verschil is dat hij een Naked bandit had en ie na een tijdje langs de A2 zat te wachten tot de plisie zijn tanktas van de weg af kon vissen :P LCD van camera stuk. :X :+

Mijn Booster tanktas is ook alleen met magneten en zonder een lus voor de balhoofd, maar die is zelfs met 190 km p/h nog niet van z'n plaats te krijgen op m'n naakte SV. Moet wel zeggen dat de magneten behoorlijk zwaar zijn en heel erg goed plakken :)
 
Tja, zoveel zinnen, zoveel meningen.....

Ik heb in de kelder een tanktas liggen. Onderstukje (onderzijde daarvan schuim)wordt met banden bevestigd. Daarop wordt dan het bovenstuk vastgeritst.
In het schuim heb ik op de plek van de tankdop een "dop" gesneden zodat ik kan tanken zonder de onderkant te verwijderen. Poos terug bij Hein Gericke gekocht.
Deze is te koop .
Ik rij nu met een magnetentanktas van de Lidl. Bevalt óók goed.
 
Ik rijdt ook elke dag met zo'n tas van de lidl. Boeken, schoenen e.d. erin. Nooit last gehad van verschuiven. Alleen wel zorgen dat je het zwaarste spul onderin legt, rijdt een stuk fijner.

Bij die lidl-tas zit ook een bandje voor om het balhoofd. Die heb ik nog nooit gebruikt...
 
Nee, wel als je maar weinig bij je hebt. Maar als je op vakantie gaat en je hebt alles achterop dan komt dat de wegligging absoluut niet ten goede. Je voorwiel krijgt gewoon te weinig druk met alle potentieel gevaarlijke gevolgen van dien.

Op vakantie heb ik daarom altijd een tanktas bij me waarin ik mijn kaarten stop, mijn slot en nog wat dingen die ik onderweg snel nodig zou hebben. Vooral het slot compenseert de gewichtsverdeling erg goed.

Ik bedoelde ook eigenlijk een rugtasje oid. Ik heb zelf een tanktas voorop en mijn laptop achter me op het zadel (met een bagagenetje). De tanktas heeft 7 magneten, en zit muurvast op de tank. En ik zit ergens tussen beide in :)
 
Mijn Booster tanktas is ook alleen met magneten en zonder een lus voor de balhoofd, maar die is zelfs met 190 km p/h nog niet van z'n plaats te krijgen op m'n naakte SV. Moet wel zeggen dat de magneten behoorlijk zwaar zijn en heel erg goed plakken :)

Hij had Louis '( :+
 
Ik rijdt ook elke dag met zo'n tas van de lidl. Boeken, schoenen e.d. erin. Nooit last gehad van verschuiven. Alleen wel zorgen dat je het zwaarste spul onderin legt, rijdt een stuk fijner.

Bij die lidl-tas zit ook een bandje voor om het balhoofd. Die heb ik nog nooit gebruikt...

Ik heb zo'n LIDL tas gekregen, maar dat vind ik helemaal niks vergeleken met mijn Held tas. De Held magneten zijn véél sterker, de tas is groter (met ook een fatsoenlijk kaartenvak) en het lijkt allemaal een stuk degelijker.

Die LIDL tas vertrouw ik zonder het bandje om het balhoofd niet op mijn CX boven zo'n 100 km/u, terwijl de Held tas echt muurvast zit.
 
Ik heb ooit het verhaal gehoord van iemand die met de tanktas aan een liftdeur bleef vastplakken toen de deur openging ... die was niet zomaar even los te trekken :P
 
Ik heb een tasje van Richa, groot genoeg voor een paar schoenen of een boek oid, kaartenvakje achterop. maar ook niet al te groot. De onderkant is van een soort anti-slib-rubber met 2 flappen die ik heb pasgemaakt, en de magneetjes wat gerangschikt zodat hij optimaal plakt/past m'n fz6.

Het argument dat je er tegen aan knalt in geval van een ongeluk lijkt me niet helemaal waar. Hij plakt prima hoor, maar als ik met de motor ergens tegenaan knal, en mijn lichaam vliegt naar voren, dan vliegt die tanktas ook echt wel naar voren hoor.

Het argument van de bagster-tankhoezen heb ik nooit zo begrepen. Je maakt dan mischien geen krassen in je tank, maar wat heb je daaraan als je je tank zelf ook niet meer kan zien?
 
Het argument van de bagster-tankhoezen heb ik nooit zo begrepen. Je maakt dan mischien geen krassen in je tank, maar wat heb je daaraan als je je tank zelf ook niet meer kan zien?

Inruilwaarde vermoed ik. Maar hetzelfde vind ik het rondrijden met een zemen lap eronder. Rij je ook al die tijd voor lul alleen om een paar krasjes te voorkomen :?

Ik heb nu een bagster hoes plus tanktas, maar alleen omdat op een ST1100 de (nep)tank van plastic is en het werkt dan wel erg handig.
 
Ik heb al wat research gedaan en merkte dat er veel tassen zijn die te bevestigen zijn met magneten?? Blijft dat wel zo lekker zitten??
Afhankelijk van de vorm van je tank, kan je kiezen voor 4 of 6 magneten. Bij mij voldoen vier magneten uitstekend. Vastgespen rond balhoofd is niet nodig - ook niet op de snelweg - als je een stuurkuip hebt die je tanktas uit de rijwind houdt.

Verder ben ik als de dood dat zo'n tas de laklaag op mijn tank naar de knoppen helpt, is die zorg onterecht of zijn er mensen die maatregelen treffen?
Terechte zorg. Knip een zeem op maat en plaats deze vochtig tussen tank en tas. Zemen zijn ook in een passend kleurtje te krijgen (supermarkt, bijv.). Heb je meteen een lap bij je om vliegjes krasvrij van je vizier te halen. *D

Het gaat mij ook met name om een landkaart te kunnen lezen 'tijdens het rijden'.
Bij sommige tanktassen is het transparante vak niet rechthoekig. Het lijkt dan of je meer ruimte hebt voor een routekaart dan het geval is. Ik ga alleen nog voor rechthoekig.

Let op met een zwaar kettingslot in je tanktas te stoppen. De bodem van een tanktas kan erg dun zijn en je wilt niet dat je slot gaat ‘slaan’ in NL drempelland. Een centimetertje rubber in je tanktas leggen, zorgt voor gemoedsrust. O-)

Het argument van de bagster-tankhoezen heb ik nooit zo begrepen. Je maakt dan mischien geen krassen in je tank, maar wat heb je daaraan als je je tank zelf ook niet meer kan zien?
:^

Hoe is het trouwens mogelijk dat nauwelijks een tanktas te vinden is die volledig waterdicht is? Geen markt voor :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan