Tapeinden uitlaat niet af laten breken?

kwastert

Forti Nihil Difficilius
10 feb 2005
10.848
3.335
Achterhoek
Ik wil de moeren van de tapeinden in de cylinderkop, waarmee de uitlaatbochten vastzitten, loshebben om andere bochten te kunnen monteren. Ik zal dat eerst eens flink in de IMAL zetten, maar heb ik meer kans van slagen (minder risico op afbreken) als het blok goed warm gereden is? Of moet ik er met de verffohn bij?
 
paar dagen laten weken, telkens opnieuw inspuiten met Imal/Cola/WD40 en onderwijl gerust warm rijden, bevordert het losmaken ook.

Andere manier, met hele kleine dremel de moertjes inslijpen, en met een platte bek schroevendraaier, een dunne voorkant dus, in de inkeping tikken, vaak springen ze dan doormidden, en ben je ook vanaf. Die laatste mm die niet kunt slijpen met een dremel, breekt de schroevendraaier wel (ben je wel een brug voor nodig anders kun je er niet bij)
 
Laatst bewerkt:
Asl ik het verhit doe ik dat meestal niet met een fohn maar met een brander. Een fohn warmt namelijk langzaam de hele omgeving op dus de ook het tapeind die dan ook uitzet. Met een brander vermwarm je de moer in kort tijd waardoor deze tijdelijk een stuk warmer is (en dus meer uit gezet) dan het tapeind.

Let wel op dat je niet de verkeerde dingen smelt / in de fik steekt.
 
Als het moeren op tapeinden zijn, zijn de gaten in de uitlaatflensen groot genoeg om vanaf de 'achterkant' (dus cilinderkop kant) wat kruipolie te spuiten.
Ik heb het een keer bij een Thundercat gedaan en die kwamen zonder moeite los, ook al was de originele collector al doorgerot (dus oud).
 
Naar mijn ervaring draaien moeren/bouten altijd makkelijker aan een warm blok dan koud. Ik denk dat ik goed inschat dat het gat in een moer altijd een fractie groter is dan de bout die erdoor moet en dat dat verschil bij uitzetting netto ook weer een fractie groeit (zou theoretisch eens kunnen tegenvallen bij sommige ongelijke metalen, als het draadeind meer uitzet dan de binnendraad).
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de onderwerpen van gesprek. Het ziet er niet hopeloos uit. Doorslijpen met de dremel lijkt mij de zekerste oplossing, ik ben alleen bang dat ik niet bij alle moeren kom met de dremel
full
 
Dat zijn geen standaard moertjes die erop zitten
Warmte maakt veel kans
Wel kun je overal bij met een kleine dremel, maar bereken hoever het draadeind ind e draadbussen zitten (waar geen draadeind zit heeft slijpen geen nut en bij meer slijpen heb je alleen kans op beschadiging draadm daar koop je niks voor- dus meten, met stifteind of wat dan maar iets voor duns, raadt ik je aan, en dan slijpen als heet maken niet helpt (in no-time, met vlam dus, heet maken)
 
Hoi Arjan,

tjsa, moeren losmaken.

De moeren moeten warm worden, terwijl de tapeinden zo koud mogelijk moeten blijven.
Moeren zetten dan uit en je draait ze zo los. :)

Methoden:
1: brander er op, ik denk dat de verf fohn te weinig hitte geeft.
Moer roodgloeiend stoken en dan draaien.

2: even het las aparaat erop.
hierdoor wordt de moer ook erg heet, en ook nu moet je alles makkelijk los kunnen krijgen. Het las materiaal kun je later weer van de moer afslijpen, of nieuwe moertjes erop.

Groetjes, Bart.

ps. dit jaar (nog) niet in de Achterhoek geweest. Door vakantie het ik voor het eerst in 20 jaar het bomenkappen gemist. -O-
 
Hoi Arjan,




ps. dit jaar (nog) niet in de Achterhoek geweest. Door vakantie het ik voor het eerst in 20 jaar het bomenkappen gemist. -O-



Je moen der wel 's wezen
Veur 't werk of veur de gein
Met de auto naor 't westen
Of 's eben fijn met de trein
Mar nao 'n poosie
is 't weer mooi west
Dan wu'j wel kroepens
weer naor huus
En be'j de brugge ienmoal over
dan be'j zowat weer thuus


Ten Oosten van de Iessel
is 'n ei gien lege dop
In het land van de wiezen
Komp de zunne op


Gien mense kek joe an
op de klank van joen woordn
Van Silvolde in 't Zuuden
Tot an Delfziel in het Noorden
Standverschil is uut de mode
Daor schöt gien mense wat met op
Bobendien is daor gien tied veur
We hebben wel wat anders
an de kop


Van Zwolle tot an Emmen
Van Nordhorn tot Berlien
Gao mar 's oostwaards
in joen gedachten
Of met 'n vliegmachien
Dan uuteindelijk,
a'j aal mar deurgaon
Ko'j bij 't begun weer terecht, opzich
En dan zie' j dat de halve wereld
Ten Oosten van de iessel lig
:+ :+
 
;(

Hierzo, wrijf het er maar weer in.

Mien pa komt uut Doesburg.
Is via de blikfabriek (Verblifa) in Krommenie terecht gekomen. -O-
De voorvaderen komen uut Almen en de boerderie van mijn familienaam staat nog steeds in Klein-Dochteren.

Ik moet toegeven: hier wonen tussen zout en zoet is niet verkeerd.
Maar de mooie Achterhoekse bossen geven mij steeds een "thuus gevoel".

Misschien dit weekend toch maar eens frisse lucht komen snuiven. *D

ps. Normaal knalt bij mien nog steeds uut de spiekers....
 
Laatst bewerkt:
Die dingen schroef je er toch zo af?

Doppie 10 of 11?

Warm maken, ev Imallen (heb je net gedaan) en voorzichtig losdraaien. Misschien hoor je wel een 'knap' door het aan elkaar bakken.

Aan de andere kant denk ik: als het breekt, dan waren de bouten ook niet meer wat ze geweest waren.

Tip: bij het monteren kopervet op de bout.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als (ik zeg als) het tapeind afbreekt heb ik een probleem want dan moet het blok uitgebouwd worden.
Omdat het een zijspan is, is het frame verstevigd. Dit is oa gebeurt door een schoor tussen de voorste framebuizen te lassen. Harstikke stevig, maar ik kom daar nooit bij om er een afgebroken tapeind uit te boren :-(
 
Terug
Bovenaan Onderaan