TDM 850 start niet. Verzopen?

Roembout010

Rookie
28 mrt 2020
12
5
Een hele goede avond.

Ik heb een TDM die helemaal niet meer start.

Het begon met een lege accu. Althans, bijna leeg. Ik probeer hem manisch aan te duwen van een heuvel. Hij start stroef, en slaat binnen een paar seconden weer af.
Ik probeer het nog eens, hij start (soort van), en slaat weer af met een paar knallen. Ik herhaal het proces een laatste keer, en start nu helemaal niet meer.
Ik ben er van bewust dat dit niet het beste idee was.

Nu zit er een volle accu in, toevoer van bezine is goed, startmotor gaat over, vonkt, maar slaat niet aan.

Is dit een verzopen motor?


Alvast dank voor de hulp!
 

RoyalClub

Vaak ben je te ban
Crew
12 mei 2008
36.127
5.988
Hoe oud is de benzine die in de tank zit?

Kijk ook vooral de FAQ's even door

 

B07

MF veteraan
17 jul 2017
2.033
511
Spijkenisse
Het membraam gaat wel eens kapot van de vacuümpomp, dan loopt er benzine door de vacuumslang die aangesloten zit op je luchtinlaat.
Je cilinder loopt dan vol met benzine, daar zou naar kunnen kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
111.660
25.423
Naast Meangreengirl
Nu zit er een volle accu in, toevoer van benzine is goed, startmotor gaat over, vonkt, maar slaat niet aan.

en als derde heb je dan lucht/zuurstof nodig en dan doet ie het.
Maar dat is de makkelijkste variant. Ik gok toch dat het bij een van de andere variabelen mis gaat.

Begin eerst eens heel systematisch dit af te werken: Checklist niet startende motor
 

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
22.240
6.933
Achterhoek
Kan van alles wezen en een benzinegebrek is al genoemd door expert Banaan, dus ik ga nu toch even voor een accuprobleem omdat het nogal rauw loopt, als het loopt.

Ondanks dat de accu nu vol schijnt te sijn en de startmotor wel draait en er een vonk is.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
31.880
18.205
Kan van alles wezen en een benzinegebrek is al genoemd door expert Banaan, dus ik ga nu toch even voor een accuprobleem omdat het nogal rauw loopt, als het loopt.

Ondanks dat de accu nu vol schijnt te sijn en de startmotor wel draait en er een vonk is.
Laad systeem ook controleren,spanningsregelaars uit die tijd van Yamaha willen ook nog wel eens stuk gaan.
 

prop-er

4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
2 aug 2010
2.384
3.727
Gouda
Ik zou 'm gewoon even laten staan, en dan later nog eens proberen, met eerst benzinekraan dicht, en zonder choke.
Bij niet starten, benzinekraan open en half choke.

Dodemansknop staat aan/uit?
Bougies zwart geslagen? (dan idd verzopen)

Ik heb ook wel eens klappen uit de uitlaat, en niet direct willen starten, of wat onzuiver lopen. Maar dan heeft 'ie wel langere tijd stilgestaan.
Beetje spelen met de choke, vol uit is vrijwel nooit nodig. Halverwege is voldoende.

Verder kan het echt van alles zijn. Vooral alles met een membraan is verdacht:
- Vacuumpomp. Trek de vacuum aansluiting op je inlaatrubber of vacuumpomp los, en check of de slang droog is van binnen. (talkpoeder)
- benzinekraan (membraan)
- Carburateurs (membraan)

Verder in geval van hoog verbruik:
- De chokeafdichtingen in de carburateurs worden vaak slecht.
- Kwaaltje van de TDM zijn versleten naalden/sproeiers.
Maar evenzogoed moet hij met deze kwaaltjes nog wel kunnen lopen.
 

Roembout010

Rookie
28 mrt 2020
12
5
Bedankt voor de tips!
Ik ga hem nog eens proberen te starten zo na 2 dag rust, eerst benzinekraan dicht, zonder choke.

Daarna:
- Bougies checken,
- Vacuumpomp checken
- Laad systeem checken (is er een manier om dit te checken als ie niet loopt? Gewoon de spanningsregelaar checken?)
 

Roembout010

Rookie
28 mrt 2020
12
5
Update:
Probeer hem vandaag te starten, eerst met benzine kraan uit. Daarna benzine kraan aan, halve choke.
Opeens een KEIharde knal, rookpluim uit de uitlaat.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan.
 

ex-motorloos

MF veteraan
28 aug 2013
2.320
1.077
Deventer
Update:
Probeer hem vandaag te starten, eerst met benzine kraan uit. Daarna benzine kraan aan, halve choke.
Opeens een KEIharde knal, rookpluim uit de uitlaat.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan.
Ik begin bijna te denken dat door die knallen/onregelmatige verbrandingen je timing een (paar) tand(en) verschoven is, waardoor je dit soort startrituelen krijgt.
Maar goed, het aloude adagium check eerst de checklist die al vanaf post #2 genoemd is moet de start van je onderzoek zijn.
Vind ik.
 
23 aug 2014
77
18
meppel
Update:
Probeer hem vandaag te starten, eerst met benzine kraan uit. Daarna benzine kraan aan, halve choke.
Opeens een KEIharde knal, rookpluim uit de uitlaat.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan.
Wat voor kleur rook dan?

En met die knal gelijk weer uitgevallen of bleef die wel lopen?
Bougies etc ook al gecontroleerd? Omdat je aangeeft " Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan. "
 
Bovenaan Onderaan