TDM 850 start niet. Verzopen?

Roembout010

Rookie
28 mrt 2020
12
5
Een hele goede avond.

Ik heb een TDM die helemaal niet meer start.

Het begon met een lege accu. Althans, bijna leeg. Ik probeer hem manisch aan te duwen van een heuvel. Hij start stroef, en slaat binnen een paar seconden weer af.
Ik probeer het nog eens, hij start (soort van), en slaat weer af met een paar knallen. Ik herhaal het proces een laatste keer, en start nu helemaal niet meer.
Ik ben er van bewust dat dit niet het beste idee was.

Nu zit er een volle accu in, toevoer van bezine is goed, startmotor gaat over, vonkt, maar slaat niet aan.

Is dit een verzopen motor?


Alvast dank voor de hulp!
 
Het membraam gaat wel eens kapot van de vacuümpomp, dan loopt er benzine door de vacuumslang die aangesloten zit op je luchtinlaat.
Je cilinder loopt dan vol met benzine, daar zou naar kunnen kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Nu zit er een volle accu in, toevoer van benzine is goed, startmotor gaat over, vonkt, maar slaat niet aan.

en als derde heb je dan lucht/zuurstof nodig en dan doet ie het.
Maar dat is de makkelijkste variant. Ik gok toch dat het bij een van de andere variabelen mis gaat.

Begin eerst eens heel systematisch dit af te werken: Checklist niet startende motor
 
Kan van alles wezen en een benzinegebrek is al genoemd door expert Banaan, dus ik ga nu toch even voor een accuprobleem omdat het nogal rauw loopt, als het loopt.

Ondanks dat de accu nu vol schijnt te sijn en de startmotor wel draait en er een vonk is.
 
Kan van alles wezen en een benzinegebrek is al genoemd door expert Banaan, dus ik ga nu toch even voor een accuprobleem omdat het nogal rauw loopt, als het loopt.

Ondanks dat de accu nu vol schijnt te sijn en de startmotor wel draait en er een vonk is.
Laad systeem ook controleren,spanningsregelaars uit die tijd van Yamaha willen ook nog wel eens stuk gaan.
 
Ik zou 'm gewoon even laten staan, en dan later nog eens proberen, met eerst benzinekraan dicht, en zonder choke.
Bij niet starten, benzinekraan open en half choke.

Dodemansknop staat aan/uit?
Bougies zwart geslagen? (dan idd verzopen)

Ik heb ook wel eens klappen uit de uitlaat, en niet direct willen starten, of wat onzuiver lopen. Maar dan heeft 'ie wel langere tijd stilgestaan.
Beetje spelen met de choke, vol uit is vrijwel nooit nodig. Halverwege is voldoende.

Verder kan het echt van alles zijn. Vooral alles met een membraan is verdacht:
- Vacuumpomp. Trek de vacuum aansluiting op je inlaatrubber of vacuumpomp los, en check of de slang droog is van binnen. (talkpoeder)
- benzinekraan (membraan)
- Carburateurs (membraan)

Verder in geval van hoog verbruik:
- De chokeafdichtingen in de carburateurs worden vaak slecht.
- Kwaaltje van de TDM zijn versleten naalden/sproeiers.
Maar evenzogoed moet hij met deze kwaaltjes nog wel kunnen lopen.
 
Bedankt voor de tips!
Ik ga hem nog eens proberen te starten zo na 2 dag rust, eerst benzinekraan dicht, zonder choke.

Daarna:
- Bougies checken,
- Vacuumpomp checken
- Laad systeem checken (is er een manier om dit te checken als ie niet loopt? Gewoon de spanningsregelaar checken?)
 
Update:
Probeer hem vandaag te starten, eerst met benzine kraan uit. Daarna benzine kraan aan, halve choke.
Opeens een KEIharde knal, rookpluim uit de uitlaat.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan.
 
Update:
Probeer hem vandaag te starten, eerst met benzine kraan uit. Daarna benzine kraan aan, halve choke.
Opeens een KEIharde knal, rookpluim uit de uitlaat.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan.
Ik begin bijna te denken dat door die knallen/onregelmatige verbrandingen je timing een (paar) tand(en) verschoven is, waardoor je dit soort startrituelen krijgt.
Maar goed, het aloude adagium check eerst de checklist die al vanaf post #2 genoemd is moet de start van je onderzoek zijn.
Vind ik.
 
Update:
Probeer hem vandaag te starten, eerst met benzine kraan uit. Daarna benzine kraan aan, halve choke.
Opeens een KEIharde knal, rookpluim uit de uitlaat.

Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan.
Wat voor kleur rook dan?

En met die knal gelijk weer uitgevallen of bleef die wel lopen?
Bougies etc ook al gecontroleerd? Omdat je aangeeft " Toen ben ik maar weer naar binnen gegaan. "
 
Terug
Bovenaan Onderaan