TDM 850 start niet. Verzopen?

Roembout010

Rookie
28 mrt 2020
12
5
Een hele goede avond.

Ik heb een TDM die helemaal niet meer start.

Het begon met een lege accu. Althans, bijna leeg. Ik probeer hem manisch aan te duwen van een heuvel. Hij start stroef, en slaat binnen een paar seconden weer af.
Ik probeer het nog eens, hij start (soort van), en slaat weer af met een paar knallen. Ik herhaal het proces een laatste keer, en start nu helemaal niet meer.
Ik ben er van bewust dat dit niet het beste idee was.

Nu zit er een volle accu in, toevoer van bezine is goed, startmotor gaat over, vonkt, maar slaat niet aan.

Is dit een verzopen motor?


Alvast dank voor de hulp!
 
Probeer gewoon eens twee nieuwe bougies.
En draai de kabel uit de bougiekap, kort de draad een cm in, en draai de bougiedop er weer goed stevig op.
Ik heb ook een keer iets soortgelijks gehad, en is toen opgelost met een nieuwe tweedehands bobine.
Spuit eens remmenreiniger rond de inlaatstukken tegen het blok, tijdens het starten.
 
Heb je de benzinekraan altijd open staan?

Zo niet? Dan de kraan open zetten en 5 minuten wachten voor het starten.
Die benzinepompen doen niet zoveel en heben de tijd nodig om door te stromen.
 
Heb je de benzinekraan altijd open staan?

Zo niet? Dan de kraan open zetten en 5 minuten wachten voor het starten.
Die benzinepompen doen niet zoveel en heben de tijd nodig om door te stromen.
De TDM850 3VD en 4TX (behalve 2001) hebben een vacuümpomp met membraan. Die loopt dus niet door als je de kraan op 'on' zet, maar begint pas door te stromen zodra je begint met starten.

In dit geval, zoals @prop-er ook al zegt, gewoon doorstarten. Dus brandstofkraan open -> proberen te starten zonder choke, ook geen gas geven -> pruttel? Dan starten met choke.
 
De TDM850 3VD en 4TX (behalve 2001) hebben een vacuümpomp met membraan. Die loopt dus niet door als je de kraan op 'on' zet, maar begint pas door te stromen zodra je begint met starten.

In dit geval, zoals @prop-er ook al zegt, gewoon doorstarten. Dus brandstofkraan open -> proberen te starten zonder choke, ook geen gas geven -> pruttel? Dan starten met choke.
Nee, die pomp stroomt langzaam door als de motor uit staat.
Het starten dmv geeft extra stroming.
Als het tankniveau beneden het vlotterniveau komt moet de pomp al het werk verzetten.

Heb hetzelfde bij de xtz.
Als hij een tijdje stil heeft gestaan moet je de kranen 5 minuten van te voren aanzetten.

Mogelijk heeft ts een te laag niveau in zijn tank en een slecht werkende pomp.
 
De tank zit bij de TDM boven de carbs. De benzine loopt eerst naar de vacuumgestuurde benzinekraan, daarna naar de membraanpomp, en vandaar naar de carbs. Bij stilstaande motor loopt er geen benzine naar de carbs. (benzinekraan + vlotters sluiten af)

Het gaat wel eens mis als het membraan van de benzinekraan scheurt. Dan wordt de benzinetoevoer niet afgesloten, en kan er benzine in de vauumaansluiting komen. Geen idee of de benzine dan ook die vacuumaansluiting de cilinders in kan stromen.
Het gaat ook wel eens mis als het membraan van de vacuumpomp scheurt. Er loopt dan wat benzine rechtstreeks de cilinders in bij stilstand. Als ook de benzinekraan niet goed afdicht loopt er veel benzine langs de zuigerveren het carter in, en verdunt de olie sterk, en zorgt voor een veel te hoog olieniveau.
 
  • Eens
Waarderingen: Kars
De tank zit bij de TDM boven de carbs. De benzine loopt eerst naar de vacuumgestuurde benzinekraan, daarna naar de membraanpomp, en vandaar naar de carbs. Bij stilstaande motor loopt er geen benzine naar de carbs. (benzinekraan + vlotters sluiten af)

Het gaat wel eens mis als het membraan van de benzinekraan scheurt. Dan wordt de benzinetoevoer niet afgesloten, en kan er benzine in de vauumaansluiting komen. Geen idee of de benzine dan ook die vacuumaansluiting de cilinders in kan stromen.
Het gaat ook wel eens mis als het membraan van de vacuumpomp scheurt. Er loopt dan wat benzine rechtstreeks de cilinders in bij stilstand. Als ook de benzinekraan niet goed afdicht loopt er veel benzine langs de zuigerveren het carter in, en verdunt de olie sterk, en zorgt voor een veel te hoog olieniveau.
Yep, om mezelf te quoten (2016, was wel de TRX maar die heeft nagenoeg dezelfde constructie):
Een vaker voorkomend probleem bij de TRX is dat het membraan in de pomp en/of kraan kan scheuren.
Ik heb bij mijn TRX namelijk ook de 'fuel tap mod' gedaan nadat een lek membraan tot 2 keer toe ervoor heeft gezorgd dat er benzine in m'n blok liep. Via de vacuum-slangen kan er dan benzine in je blok lopen (vacuum wordt pas 'achter' de carbs gecreëerd).
 
Gaan we doen!
Wat ga je nou eigenlijk doen ? Starten....ja DUH, dat doet ie dus niet daarom ben je dit topic begonnen |( |( |(

Je komt hier met een vraag binnen. Eigenlijk geef je met die vraag al aan dat je niet zo heel veel van de techniek van een motorfiets weet.
Prima hoor, een forum is tenslotte om wijzer te worden.
Jouw vraag is ook al vaker langs gekomen. Veel vaker. Gegarandeerd dat er ergens een topic is waar het juiste antwoord al is gegeven.
Alleen welke topic....want soms liggen vragen heel dicht bij elkaar en liggen de JUISTE antwoorden toch heel ver uit elkaar.

Het mooie van dit forum is....dat er mensen zijn die hart voor techniek hebben en de moeite hebben genomen al die vragen en antwoorden bij elkaar te schrapen en uit te werken tot er een heel eenvoudige handleiding overbleef waar eigenlijk 99% van alle startproblemen mee op te lossen zijn. En dat i allemaal simpel verwoord, echt jip-en-janneke-taal en een kind kan de was doen.

Dus ik zie jou hier nu wel posten ' gaan we doen' ..... maar wat ga je nu eigenlijk doen dan ? Heb je enige idee ?
Die heel eenvoudige handleiding is nl al 2 x gepost in dit topic maar je lijkt daar gewoon niet op te willen reageren.
Dus wat mij betreft.....kap met domme onzinnige dingen doen en hier opmerkingen maken als 'gaan we doen' en in plaats daarvan zoek die handleiding en ga (&^*$& die motor aan de gang brengen.

Hint: de eerste keer dat die handleiding gepost werd was jou reactie erop
Bedankt, ga ik zeker doen.
en weet je wat je er vervolgens mee gedaan heb ?
Geen klote, anders had die )(&^^%*^ motor van je inmiddels wel gelopen |(

Het enige waarop we het je nog makkelijker kunnen maken is dat er iemand met verstand van zaken langs komt om voor jou je motor op te starten, maar dat lijkt me net iets te ver gaan, want die zal dan ook gelijk je ballen eraf moeten snijden, wat mij betreft en dan en passant ook je ruggegraat eruit moeten rukken.

Overigens heb ik ook die handleiding gepost maar dat is je schijnbaar ook niet opgevallen, dus ik vermeld het nu nog maar eens met een wat scherper omschreven stukje tekst. Benieuwd of t nu effect heeft *D


Oftewel, volg nu gewoon die handleiding, de kans dat het lukt is vele malen groter dan niet.
 
@MeanBjueMan,

Ken jij de TS persoonlijk, dat je zo tegen hem praat? "Ballen er af snijden" ...."ruggegraat er uit trekken" .....wat jou betreft....
Of mag iedereen hier gewoon alles roepen, als je het bericht maar eindigt met: *D

Iemand proberen te motiveren om dingen te doen die jíj graag wil dat ie doet doe je in ieder geval niet zo.
 
Wat ga je nou eigenlijk doen ? Starten....ja DUH, dat doet ie dus niet daarom ben je dit topic begonnen |( |( |(

Je komt hier met een vraag binnen. Eigenlijk geef je met die vraag al aan dat je niet zo heel veel van de techniek van een motorfiets weet.
Prima hoor, een forum is tenslotte om wijzer te worden.
Jouw vraag is ook al vaker langs gekomen. Veel vaker. Gegarandeerd dat er ergens een topic is waar het juiste antwoord al is gegeven.
Alleen welke topic....want soms liggen vragen heel dicht bij elkaar en liggen de JUISTE antwoorden toch heel ver uit elkaar.

Het mooie van dit forum is....dat er mensen zijn die hart voor techniek hebben en de moeite hebben genomen al die vragen en antwoorden bij elkaar te schrapen en uit te werken tot er een heel eenvoudige handleiding overbleef waar eigenlijk 99% van alle startproblemen mee op te lossen zijn. En dat i allemaal simpel verwoord, echt jip-en-janneke-taal en een kind kan de was doen.

Dus ik zie jou hier nu wel posten ' gaan we doen' ..... maar wat ga je nu eigenlijk doen dan ? Heb je enige idee ?
Die heel eenvoudige handleiding is nl al 2 x gepost in dit topic maar je lijkt daar gewoon niet op te willen reageren.
Dus wat mij betreft.....kap met domme onzinnige dingen doen en hier opmerkingen maken als 'gaan we doen' en in plaats daarvan zoek die handleiding en ga (&^*$& die motor aan de gang brengen.

Hint: de eerste keer dat die handleiding gepost werd was jou reactie erop

en weet je wat je er vervolgens mee gedaan heb ?
Geen klote, anders had die )(&^^%*^ motor van je inmiddels wel gelopen |(

Het enige waarop we het je nog makkelijker kunnen maken is dat er iemand met verstand van zaken langs komt om voor jou je motor op te starten, maar dat lijkt me net iets te ver gaan, want die zal dan ook gelijk je ballen eraf moeten snijden, wat mij betreft en dan en passant ook je ruggegraat eruit moeten rukken.

Overigens heb ik ook die handleiding gepost maar dat is je schijnbaar ook niet opgevallen, dus ik vermeld het nu nog maar eens met een wat scherper omschreven stukje tekst. Benieuwd of t nu effect heeft *D


Oftewel, volg nu gewoon die handleiding, de kans dat het lukt is vele malen groter dan niet.
Zo zeg...

tenor.png


Niet iedereen is 24x7 met zijn motor en/of MF bezig. En niet iedereen is op de hoogte van de apenrots die MF heet.
En je stukje tekst is niet 'scherper' maar lomp en onbeschoft.
 
en weet je wat je er vervolgens mee gedaan heb ?
Geen klote, anders had die )(&^^%*^ motor van je inmiddels wel gelopen |(

Het enige waarop we het je nog makkelijker kunnen maken is dat er iemand met verstand van zaken langs komt om voor jou je motor op te starten, maar dat lijkt me net iets te ver gaan, want die zal dan ook gelijk je ballen eraf moeten snijden, wat mij betreft en dan en passant ook je ruggegraat eruit moeten rukken.

Als moderator moet je soms ook even het verkeerde voorbeeld geven.
Ik dacht uiteraard hetzelfde, hetzij iets minder expliciet, maar mijn emmertje was pas halfvol.

Helpt ook niet mee dat de laatste keer dat ik zo'n soort reactie gaf de bewuste man z'n halve motor al uit elkaar getrokken had, en mijn advies er ook nog eens faliekant naast zat....
 
Als moderator moet je soms ook even het verkeerde voorbeeld geven.
Ik dacht uiteraard hetzelfde, hetzij iets minder expliciet, maar mijn emmertje was pas halfvol.

Helpt ook niet mee dat de laatste keer dat ik zo'n soort reactie gaf de bewuste man z'n halve motor al uit elkaar getrokken had, en mijn advies er ook nog eens faliekant naast zat....
Tsja je kan op afstand ook niet 100% zeker zeggen dat het daar aan ligt.
Maar ik snap het punt van MBM ook wel een beetje. Er is al diverse keren aangegeven om de handleiding te volgen....
 
Wat ga je nou eigenlijk doen ? Starten....ja DUH, dat doet ie dus niet daarom ben je dit topic begonnen |( |( |(

Je komt hier met een vraag binnen. Eigenlijk geef je met die vraag al aan dat je niet zo heel veel van de techniek van een motorfiets weet.
Prima hoor, een forum is tenslotte om wijzer te worden.
Jouw vraag is ook al vaker langs gekomen. Veel vaker. Gegarandeerd dat er ergens een topic is waar het juiste antwoord al is gegeven.
Alleen welke topic....want soms liggen vragen heel dicht bij elkaar en liggen de JUISTE antwoorden toch heel ver uit elkaar.

Het mooie van dit forum is....dat er mensen zijn die hart voor techniek hebben en de moeite hebben genomen al die vragen en antwoorden bij elkaar te schrapen en uit te werken tot er een heel eenvoudige handleiding overbleef waar eigenlijk 99% van alle startproblemen mee op te lossen zijn. En dat i allemaal simpel verwoord, echt jip-en-janneke-taal en een kind kan de was doen.

Dus ik zie jou hier nu wel posten ' gaan we doen' ..... maar wat ga je nu eigenlijk doen dan ? Heb je enige idee ?
Die heel eenvoudige handleiding is nl al 2 x gepost in dit topic maar je lijkt daar gewoon niet op te willen reageren.
Dus wat mij betreft.....kap met domme onzinnige dingen doen en hier opmerkingen maken als 'gaan we doen' en in plaats daarvan zoek die handleiding en ga (&^*$& die motor aan de gang brengen.

Hint: de eerste keer dat die handleiding gepost werd was jou reactie erop

en weet je wat je er vervolgens mee gedaan heb ?
Geen klote, anders had die )(&^^%*^ motor van je inmiddels wel gelopen |(

Het enige waarop we het je nog makkelijker kunnen maken is dat er iemand met verstand van zaken langs komt om voor jou je motor op te starten, maar dat lijkt me net iets te ver gaan, want die zal dan ook gelijk je ballen eraf moeten snijden, wat mij betreft en dan en passant ook je ruggegraat eruit moeten rukken.

Overigens heb ik ook die handleiding gepost maar dat is je schijnbaar ook niet opgevallen, dus ik vermeld het nu nog maar eens met een wat scherper omschreven stukje tekst. Benieuwd of t nu effect heeft *D


Oftewel, volg nu gewoon die handleiding, de kans dat het lukt is vele malen groter dan niet.
Ik heb niet je hele bericht gelezen, aangezien je het om 4:10 hebt gepost neem ik aan dat je dronken achter je computer zat toen je dit bericht typte.

Ik heb inderdaad niet veel verstand van motoren, daarom probeer ik op dit forum kennis op te doen. Stel de reacties erg op prijs en heb er al veel van op kunnen steken.
En JA IK BEN DIE HANDLEIDING AL LANGSGEGAAN ZONDER RESULTAAT.
Ik ben door drukte met werk en prive omstandigheden de afgelopen twee dagen niet aan de internere dingen van de motor toegekomen, oftewel, je hebt geen idee tegen wie en waarover je het hebt.

Ik vind het jammer dat er op de wereld droeftoeters zoals jij rondlopen. Idioten zoals jij zouden ze af moeten voeren.
 
Als je er echt niet uitkomt zou ik eens contact opnemen met HPS motoren in Hoornsterzwaag.
Gespecialiseerd in TDM, heeft veel op voorraad en altijd bereid advies te geven.

Wat de zwarte bougie betreft, zou je eens kunnen kijken naar uitgelubberde gasbuizen in de carburateur.
Dit is een TDM850 kwaaltje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet je hele bericht gelezen, aangezien je het om 4:10 hebt gepost neem ik aan dat je dronken achter je computer zat toen je dit bericht typte.

Ik heb inderdaad niet veel verstand van motoren, daarom probeer ik op dit forum kennis op te doen. Stel de reacties erg op prijs en heb er al veel van op kunnen steken.
En JA IK BEN DIE HANDLEIDING AL LANGSGEGAAN ZONDER RESULTAAT.
Ik ben door drukte met werk en prive omstandigheden de afgelopen twee dagen niet aan de internere dingen van de motor toegekomen, oftewel, je hebt geen idee tegen wie en waarover je het hebt.

Ik vind het jammer dat er op de wereld droeftoeters zoals jij rondlopen. Idioten zoals jij zouden ze af moeten voeren.
Is misschien high van de medicatie na een half jaar geleden op de motor gelanceerd te zijn door een Belg.

Je weet het niet. Of juist te weinig morfine, kan ook.
 
Bedankt voor de tips!
Ik ga hem nog eens proberen te starten zo na 2 dag rust, eerst benzinekraan dicht, zonder choke.

Daarna:
- Bougies checken,
- Vacuumpomp checken
- Laad systeem checken (is er een manier om dit te checken als ie niet loopt? Gewoon de spanningsregelaar checken?)

Ik heb niet je hele bericht gelezen, aangezien je het om 4:10 hebt gepost neem ik aan dat je dronken achter je computer zat toen je dit bericht typte.

Ik heb inderdaad niet veel verstand van motoren, daarom probeer ik op dit forum kennis op te doen. Stel de reacties erg op prijs en heb er al veel van op kunnen steken.
En JA IK BEN DIE HANDLEIDING AL LANGSGEGAAN ZONDER RESULTAAT.
Ik ben door drukte met werk en prive omstandigheden de afgelopen twee dagen niet aan de internere dingen van de motor toegekomen, oftewel, je hebt geen idee tegen wie en waarover je het hebt.

Ik vind het jammer dat er op de wereld droeftoeters zoals jij rondlopen. Idioten zoals jij zouden ze af moeten voeren.
Het probleem hierbij is dat hij zelf afvoerder is van beroep:Y
 
Mijn pijnmedicatie is adequaat maar heeft, na gewenning, geen enkele invloed op het gebruik van machines of motorvoertuigen, als excuus heb ik het ook niet gebruikt.
Alcohol en/of andere middelen zijn ook minstens 6 maand geleden, momenteel is Red Bull het zwaarste dat ik tot mij neem.En ook de decennia daarvoor heb ik zelden meer dan 2 drankjes gehad op 1 dag.
Dat eventueel alcoholgebruik word benoemd zegt alles over diegene zelf en helemaal niets over mij in dit geval.
Maar ja, je word zo openlijk op een forum verdorrie toch wel weer gedwongen je te verdedigen tegen dit soort uitspraken, triest eigenlijk '( |(

En wtf @Arcath .... hoezo een ' doorlopend excuus' ?
Het is uberhaupt geen excuus, zo heb ik het ook nooit en te never gebruikt dus wat je met ' een doorlopend excuus' bedoeld ??
Ik vind zoiets in mijn schoenen schuiven bijna grover als mijn reply waar het over gaat.
En bovendien: WAAR zou dat 'nog meer' als excuus gebruikt dan ? Doe s een linkje aub ? Ik heb dat nog nooit ergens als excuus gebruikt nl.


Verder is het zo off-topic als de pest natuurlijk dus ik zou jullie allemaal moeten bannen :+
Al met al.... tja, ik heb een ander bio ritme als de meesten, vandaar het tijdstip van posten, dat sommigen daar hele vreemde conclusies over gebruik van weet-ik-veel wat aan verbinden is puur op grond van hun eigen referentie, dat heeft niets met mij te maken. Een beetje triest vind ik het wel.

Dan mijn reply op zich.
Tja... ik snap echt niet waarom iemand aangeeft iets te doen en het dan, volgens mij, gewoon niet doet.
Ja, hij zegt nu wel dat ie het gedaan heeft maar aangezien hij er niets van teruggekoppeld heeft maar wel andere onzinnige dingen doet en dat wel post geloof ik daar niet zo in. Als je bv idd start pilot / ether hebt gebruikt, dan moet je alhaast geen zuiger meer in de cilinder hebben zitten wil je motor daar niet op reageren, aangezien hij wel 'ploft' heb je dus spanning en een vonk, hij zou dus vrijwel zeker gereageerd hebben. maar zoals gezegd, je post daar niets over dus of je hebt het niet gedaan of je post er niets over en dan is het ook onmogelijk je verder te helpen.
Als je dat lijstje volgt is het bijna onmogelijk dat je je startprobleem niet oplost.

De toon was idd eens extra sterk uitgedrukt. Ook ik zoek wel eens de grenzen op van wat men accepteert en toelaat.
Dat doe ik als mens overal, ook binnen mijn werk en prive. En soms ook als M-F'er.
Dat sommigen dat gelijk weer aan moderator zijn koppelen vind ik dan weer zielig, alsof die twee dingen niet los kunnen staan van elkaar.
Als M-Fer post ik gewoon in de standaard zwarte kleur, als moderator ' altijd' in een tekst in een blauwe kleur.

Maar goed, ik merk dat er dus wat discussie is, de een vind t kunnen, de ander vind dat het niet kan.
Dan heb ik hier dus de grens gevonden, ik ben er precies op gaan staan.
Ik beloof dat ik nu wijzer ben geworden en mij ook zo zal gedragen, ik zal mij weer netjes aan de goede kan van de grens begeven.
Excuus aan degene die zich aan mijn postgedrag hebben gestoord.
Normaal gesproken zou ik het wellicht nog verwijderd hebben maar er is nu in het topic al zoveel op gereageerd dat verwijderen geen zin meer heeft.

Ik heb niet je hele bericht gelezen, aangezien je het om 4:10 hebt gepost neem ik aan dat je dronken achter je computer zat toen je dit bericht typte.

Ik vind het jammer dat er op de wereld droeftoeters zoals jij rondlopen. Idioten zoals jij zouden ze af moeten voeren.

Mijn tekst was hard, absoluut maar ik neem aan dat je ballen eraf en je ruggegraat verwijderen best abstract te lezen was.

Maar jou insinuaties dat ik dronken zou zijn, als geheelonthouder.....droeftoeters zoals jij, idioten, afvoeren..... ???

Tja, eigenlijk vind ik dat allemaal veel ingrijpender en onfatsoenlijker op de persoon als mijn reactie ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan