TDM 850 start niet. Verzopen?

Roembout010

Rookie
28 mrt 2020
12
5
Een hele goede avond.

Ik heb een TDM die helemaal niet meer start.

Het begon met een lege accu. Althans, bijna leeg. Ik probeer hem manisch aan te duwen van een heuvel. Hij start stroef, en slaat binnen een paar seconden weer af.
Ik probeer het nog eens, hij start (soort van), en slaat weer af met een paar knallen. Ik herhaal het proces een laatste keer, en start nu helemaal niet meer.
Ik ben er van bewust dat dit niet het beste idee was.

Nu zit er een volle accu in, toevoer van bezine is goed, startmotor gaat over, vonkt, maar slaat niet aan.

Is dit een verzopen motor?


Alvast dank voor de hulp!
 
Verzopen is als de bougie zeiknat is direct na het proberen te starten, en niet aanslaan door te veel brandstof/geen volledige verbranding.

Dit komt niet door een paar keer niet goed starten, je heb al een langere tijd een te rijk mengsel wat de bougie steeds meer heeft vervuilt waardoor die het nu niet meer goed doet.

Kan zijn als je hem schoonmaakt of een nieuwe erin zet dat die het weer even doet, maar dat is geen blijvende oplossing.
 
Het heeft mij veel werk gekost de kwaaltjes van de TDM op te lossen. Het is nou eenmaal een wat oudere motor. Maar ik wist dat een pareltje verscholen zat in deze motor, en dat het de investering meer dan waard zou zijn.

Een moderne 900 doet me niets. Deze TDM 4TX heeft een heerlijk motorblok. Beschaafd, soepel, maar toch z'n rauwe randjes. Meer vermogen en koppel dan ik ooit nodig heb. Zuinig. Betrouwbaar. Lekkere zithouding. Wendbaar.

Het blok hoeft gelukkig niet helemaal uit elkaar. Een volledige revisie van de carburateurs, en afstellen, en je hebt een compleet andere fiets. Afstellen is wel een beetje fingerspitzengefühl, en ik had meerdere pogingen nodig om 'm echt goed te krijgen. Afstellen is ook niet echt makkelijk. Je komt er nou eenmaal slecht bij.

Het helpt ook niet mee dat dit goedkope/budget motorfietsen zijn. Onderhoud is er vaak niet of nauwelijks aan gepleegd, omdat de kosten nou eenmaal al snel de waarde van de motorfiets overschrijden. (zeker als je het laat doen)

Alle rubbers vervangen. Vooral de inlaatrubbers. Die zijn na 25 jaar volledig uitgedroogd, en hebben scheurvorming.
Naalden en sproeiers is al genoemd.
Ik heb er iridium bougies ingezet, maar is eigenlijk overbodig.
Nieuwe vacuumpomp.
Verdachte slangen vervangen.
Benzinekraan gereviseerd.
Nieuwe schokdemper achter, met 50mm hogere achterzijde. (transformeert de TDM tot ultieme bochtenvreter)
Langere jiffy.
Rempomp en klauwen van een R1, met raceblokken. (remt er de oogbollen mee uit de kassen)
LED verlichting rondom. (alles)
Koppelinghuis van een TDM900 er op gezet. (nu slechts halve kracht benodigd)
RVS bochten en uitlaat.
Superbike stuur
Nieuwe spiegels
Alles van blank metaal vervangen door blauw geanodiseerd.
Verder elektrisch van alles toegevoegd. (Nautilus hoorn, usb lader, navigatie, spotjes, handvatverwarming, quick shifter, etc)
Een nieuwe custom buddy zit (voor mijn gevoelige kadetjes)
Velgen goudkleur laten poedercoaten. (R1 style)
Nieuwe banden. Altijd feest.
En natuurlijk alle slijtdelen vervangen.

Kost wat. Maar liefde maakt blind.
Het is volgens mij wel voordeliger dan elke twee/drie jaar een nieuwe motor aanschaffen. En zo'n fiets gaat nooit meer weg.

Maar voor veel mensen is dit een eerste motor, om het een beetje te proberen, om daarna al snel weer iets moderners te kopen.
 
Vergeet de chokeplunjers niet te vervangen.
Die puntjes slijten en na verloop van tijd zorgt dit voor een verhoogd brandstofverbruik.
002414.gif

Kosten €6,50 p/s en waarschijnlijk heb je ze binnen 10 km terug verdient.
 
Hallo.heb je al eens geprobeerd .bougie eruit startpilot in de gaten verstuiven bougie droog maken .opkuisen indraaien en proberen te starten.probeer eens een beetje speciale benzine te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan