TDM 850 vermoedelijk te arm, meningen gevraagd

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.672
1.718
Zuid-Holland
Goedemiddag allemaal,

In een poging om mijn happerende TDM weer vlekkeloos te laten lopen (link) zijn mijn gasnaalden op de laagste stand gezet (armer) en zijn de mengselschroeven op 2.5 ipv 2 slagen uit gezet (armer, deze regelen luchtvolume). Daarna heb ik een demperplaatje uit mijn uitlaat gehaald voor iets meer plof en ben ik vrolijk rond gaan rijden. Dit heeft in het najaar lange tijd goed gewerkt.

Nu het weer kouder is start de motor nog prima en rijd hij goed stationair en pakt hij goed op vanuit lage toerentallen / stationair. Helaas loopt hij bij kwart / half gas een tikkie minder mooi 'rond', hij voelt minder 'romig' en levert minder koppel als ik vol gas geef. Als ik vanaf kwart gas de gashendel in één keer opendraai (niet vol gas, red mijn hand niet) dan blijft hij heel even 'hangen' voordat hij koppel levert en op het gas reageert. Dit probleem verdwijnt als ik de choke er iets op houd, nadeel is dat hij dan te hoog stationair loopt.

Opsomming:

- Start goed
- Mooi stationair
- Goede gasaanname vanaf stationair
- Slecht gasaanname vanaf b.v. 80 kmh naar gas opendraaien voor inhaalactie: aarzeling voordat koppel inkomt
- Motor loopt bij continu 60 / 80 / 100 minder mooi 'rond' en 'romig', koppel lijkt minder
- Vol gas (150+) lijkt goed te lopen. Minder ervaring mee -> rij niet zo hard in de winter
- Choke half open -> motor levert meer koppel / loopt ronder

Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn motor waarschijnlijk te arm staat, omdat ik een plaatje uit de uitlaat heb gehaald en de temperaturen zijn gedaald. Ik voel me hierin bevestigd doordat het openzetten van de choke de problemen lijkt te verhelpen. Omdat de motor goed start en mooi oppakt vanuit stationair wil ik van de mengselschroeven afblijven en de gasnaald 1 of 2 posities hoger zetten.

Vinden jullie deze gedachtengang logisch of zie ik iets over het hoofd?
 
Goed idee.
En vergeet ook andere aannames. Je kunt er zomaar naast zitten ;)

De truuk is het simpel houden. 1 ding per keer aanpassen, in kleine stapjes.

En dan zien hoe ver je komt, zonder meting op een testbank :t
 
Zo denk ik dat je mengselschroeven andersom werken. Zitten op TDM toch tussen vlotterbak en cilinderkop? Dan verder uit = meer brandstof in mengsel.

Maar goed, als t stationair en in lage toeren goed gaat, is dat ok :)
 
Ze zitten onder de vlotterbakken ja. Heb van Pieter uit Friesland (TDM specialist) geleerd dat het luchtschroeven zijn, hoe verder je ze naar buiten draait hoe armer het mengsel wordt. Dit i.t.t. een hoop andere motoren. Neemt niet weg dat ik er met mijn tengels lekker vanaf ga blijven :t

Ik ga dit weekend beginnen met afstellen. Is het zinvol om de gasnaald streepje voor streepje af te stellen of kan ik het de naald het beste 2 streepjes in 1x omlaag zetten? Geen idee hoe groot dit effect is op het mengsel.
 
Ik ben gaan zoeken op de TDM / JBX site en in de 4TX handleiding, kan helaas alleen de aanbevolen instellingen voor die schroef vinden, niet de werking ervan. Deze en deze berichten van eerder genoemde Pieter suggereren dat het inderdaad werkt zoals ik onthouden heb, maar kan helaas geen andere bron vinden..
 
Nog sterker, dit is niet juist.

Zie tekening (is van een XTZ750, maar zijn de zelfde carburateurs):
XTZ.jpg


Goed kijken!
Nummer 11 is de CO schroef en het pijltje aan het uiteinde van deze schroef is gearceerd, dus mengsel en niet alleen lucht. Uitdraaien is in dit geval rijker.
 
Eeeeh, ik heb jullie hulp nodig. Hoe haal ik deze naald los en zet ik hem hoger / lager?
 

Bijlagen

  • IMG_20200107_155401.jpg
    IMG_20200107_155401.jpg
    348 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20200107_155535__01.jpg
    IMG_20200107_155535__01.jpg
    243,3 KB · Weergaven: 19
Dit weekend 150km gereden en hij pakt weer goed op. Geen gehaper, mooie romige koppelafgifte en gewoon lekker rijden. Echt ongenadig hard over de IJsseldijk lopen boenderen. Helaas heeft iemand tegen mijn motor aangezeten en hem omgeduwd tegen de boom, scheur in de hoes, schaaf in de koplampkuip en een deuk in de tank ;(
 
Dit weekend 150km gereden en hij pakt weer goed op. Geen gehaper, mooie romige koppelafgifte en gewoon lekker rijden. Echt ongenadig hard over de IJsseldijk lopen boenderen. Helaas heeft iemand tegen mijn motor aangezeten en hem omgeduwd tegen de boom, scheur in de hoes, schaaf in de koplampkuip en een deuk in de tank ;(

Heeft een van de buren een camera hangen waarop het e.e.a. wellicht te zien is.
 
Nope! Gister bij de buren een biertje gedronken en wel even navraag gedaan, niemand iets gezien. Wel meteen het aanbod gekregen om een motorpad door hun tuin naar de mijne te leggen zodat ik hem in de schuur kan zetten, dus dat is lief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan