RR Vliet
Drama Queen
Goedemiddag allemaal,
In een poging om mijn happerende TDM weer vlekkeloos te laten lopen (link) zijn mijn gasnaalden op de laagste stand gezet (armer) en zijn de mengselschroeven op 2.5 ipv 2 slagen uit gezet (armer, deze regelen luchtvolume). Daarna heb ik een demperplaatje uit mijn uitlaat gehaald voor iets meer plof en ben ik vrolijk rond gaan rijden. Dit heeft in het najaar lange tijd goed gewerkt.
Nu het weer kouder is start de motor nog prima en rijd hij goed stationair en pakt hij goed op vanuit lage toerentallen / stationair. Helaas loopt hij bij kwart / half gas een tikkie minder mooi 'rond', hij voelt minder 'romig' en levert minder koppel als ik vol gas geef. Als ik vanaf kwart gas de gashendel in één keer opendraai (niet vol gas, red mijn hand niet) dan blijft hij heel even 'hangen' voordat hij koppel levert en op het gas reageert. Dit probleem verdwijnt als ik de choke er iets op houd, nadeel is dat hij dan te hoog stationair loopt.
Opsomming:
- Start goed
- Mooi stationair
- Goede gasaanname vanaf stationair
- Slecht gasaanname vanaf b.v. 80 kmh naar gas opendraaien voor inhaalactie: aarzeling voordat koppel inkomt
- Motor loopt bij continu 60 / 80 / 100 minder mooi 'rond' en 'romig', koppel lijkt minder
- Vol gas (150+) lijkt goed te lopen. Minder ervaring mee -> rij niet zo hard in de winter
- Choke half open -> motor levert meer koppel / loopt ronder
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn motor waarschijnlijk te arm staat, omdat ik een plaatje uit de uitlaat heb gehaald en de temperaturen zijn gedaald. Ik voel me hierin bevestigd doordat het openzetten van de choke de problemen lijkt te verhelpen. Omdat de motor goed start en mooi oppakt vanuit stationair wil ik van de mengselschroeven afblijven en de gasnaald 1 of 2 posities hoger zetten.
Vinden jullie deze gedachtengang logisch of zie ik iets over het hoofd?
In een poging om mijn happerende TDM weer vlekkeloos te laten lopen (link) zijn mijn gasnaalden op de laagste stand gezet (armer) en zijn de mengselschroeven op 2.5 ipv 2 slagen uit gezet (armer, deze regelen luchtvolume). Daarna heb ik een demperplaatje uit mijn uitlaat gehaald voor iets meer plof en ben ik vrolijk rond gaan rijden. Dit heeft in het najaar lange tijd goed gewerkt.
Nu het weer kouder is start de motor nog prima en rijd hij goed stationair en pakt hij goed op vanuit lage toerentallen / stationair. Helaas loopt hij bij kwart / half gas een tikkie minder mooi 'rond', hij voelt minder 'romig' en levert minder koppel als ik vol gas geef. Als ik vanaf kwart gas de gashendel in één keer opendraai (niet vol gas, red mijn hand niet) dan blijft hij heel even 'hangen' voordat hij koppel levert en op het gas reageert. Dit probleem verdwijnt als ik de choke er iets op houd, nadeel is dat hij dan te hoog stationair loopt.
Opsomming:
- Start goed
- Mooi stationair
- Goede gasaanname vanaf stationair
- Slecht gasaanname vanaf b.v. 80 kmh naar gas opendraaien voor inhaalactie: aarzeling voordat koppel inkomt
- Motor loopt bij continu 60 / 80 / 100 minder mooi 'rond' en 'romig', koppel lijkt minder
- Vol gas (150+) lijkt goed te lopen. Minder ervaring mee -> rij niet zo hard in de winter
- Choke half open -> motor levert meer koppel / loopt ronder
Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn motor waarschijnlijk te arm staat, omdat ik een plaatje uit de uitlaat heb gehaald en de temperaturen zijn gedaald. Ik voel me hierin bevestigd doordat het openzetten van de choke de problemen lijkt te verhelpen. Omdat de motor goed start en mooi oppakt vanuit stationair wil ik van de mengselschroeven afblijven en de gasnaald 1 of 2 posities hoger zetten.
Vinden jullie deze gedachtengang logisch of zie ik iets over het hoofd?