TDM 850 vonkt 1x, hulp nodig oorzaak bepalen

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag

Kamp met een lastig probleem. TDM 850 4TX uit 2001 (carbs) heeft de hele winter stilletjes weg staan rotten in de natte achtertuin. Nu in orde aan het maken voor het seizoen. Begonnen met de carbs demonteren en reinigen. Choke plunjers zaten vast (gangbaar gemaakt) en de rest was nog in orde. Voor de zekerheid de stationairsproeiers doorgeprikt en het circuit doorgeblazen. Carbs gemonteerd en starten lopen.

De accu had wat weinig prik en dook onder de 10v bij startpogingen. Is ook helemaal plat geweest. Motor startte wel aan de acculader en liep netjes stationair. 5 min laten lopen en een paar keer gasgegeven om te kijken of de gasaanname goed was, alles in orde. Omdat de motor zonder acculader niet startte een nieuwe accu besteld. Deze gemonteerd, waarna de motor helemaal niet meer start.

Bougiedoppen losgetrokken en met een losse bougie de vonk gecontroleerd. Linker cilinder vonkt 1x na het indrukken van de startknop, verder niet. Rechter cilinder vonkt helemaal niet. Bobines, bougiekabel en bougiedop doorgemeten. Weerstand allemaal binnen specificatie. Continuiteit tussen aardepunt van de bobine en de minpool van de accu gemeten, bij beide bobines 0.0. Voor de zekerheid de koppelingsschakelaar omzeilt (in verleden problemen mee gehad) geen verschil.

Nu weet ik even niet hoe verder. Motor startte en liep op acculader, accu vervangen, motor vonkt maar 1x aan 1 kant na indrukken startknop. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
 
Goed punt, zekeringen visueel gecontroleerd en doorgemeten. Bij verwijderen van de zekering van de ignition valt die ene vonk helemaal weg, bij terugplaatsen vonkt 'ie weer. Ook de ignition zekering voor de zekerheid met een reservezekering gewisseld (ivm onzichtbare haarbreuk oid). Daarmee heb ik voor mezelf de zekeringen uitgesloten
 
Zeker. Plusbevestiging tussen accu en hoofdzekering gecontroleerd en doorgemeten, in orde. Minbevestiging tussen accu en frame gecontroleerd en doorgemeten, in orde. De startmotor gaat ook goed rond en hij vonkt vreemd genoeg ook 1x aan de linkerkant. Enig idee waar jij het daarna zou gaan zoeken?
 
Zeker. Plusbevestiging tussen accu en hoofdzekering gecontroleerd en doorgemeten, in orde. Minbevestiging tussen accu en frame gecontroleerd en doorgemeten, in orde. De startmotor gaat ook goed rond en hij vonkt vreemd genoeg ook 1x aan de linkerkant. Enig idee waar jij het daarna zou gaan zoeken?
overal waar jij geweest bent
 
Laatst met 1 cilinder van de Transalp hetzelfde gehad. Die heeft per cilinder een CDI. CDI omruilen verhuisde de storing mee. Bleek een defecte CDI te zijn. 1 tot een paar keer vonk, daarna dood.

Hoeft het bij jou niet perse te zijn, maar als je ergens voor de test een CDI kan lenen zou ik dat doen.
 
Nouja, na het rotten heeft hij wel gelopen, na de accu wissel niet weer.

Dat de startmotor wel goed rond gaat doet me wel denken dat de accu goed gemonteerd zit. Misschien tijdens montage iets gebeurd.
 
Laatst met 1 cilinder van de Transalp hetzelfde gehad. Die heeft per cilinder een CDI. CDI omruilen verhuisde de storing mee. Bleek een defecte CDI te zijn. 1 tot een paar keer vonk, daarna dood.

Hoeft het bij jou niet perse te zijn, maar als je ergens voor de test een CDI kan lenen zou ik dat doen.
Was toch de achterste cdi die t vaak begaf? Of ben ik in de war met ander model?
Die onder t zadel, ander artikel nummer dan de voorste cdi.

Maar toch raar dattie 1x vonkt, en dan niet meer...
 
Was toch de achterste cdi die t vaak begaf? Of ben ik in de war met ander model?
Die onder t zadel, ander artikel nummer dan de voorste cdi.

Maar toch raar dattie 1x vonkt, en dan niet meer...
Poh of het voor of achter was weet ik even niet meer, beide onder het zadel en dezelfde onderdeelnummers. Ali CDI er in, starten lopen en doet het nog steeds.
Maar we dwalen af.
 
Klopt dit schema?
23CE9127-7DC5-44D5-B747-DE2DF4DE0DDE.gif
 
Help me even. Heb de bobines doorgemeten d.m.v. continuiteit en de weerstandswaarden komen overeen met de specs. De primaire kant zijn de 2 aansluitingen op de ene kant van de bobine, de secundaire kant is de bougiekant.

Hoe meet ik de spanning op de primaire kant, en welke waarde kan ik verwachten (zodat ik m'n multimeter goed instel)?
 
Help me even. Heb de bobines doorgemeten d.m.v. continuiteit en de weerstandswaarden komen overeen met de specs. De primaire kant zijn de 2 aansluitingen op de ene kant van de bobine, de secundaire kant is de bougiekant.

Hoe meet ik de spanning op de primaire kant, en welke waarde kan ik verwachten (zodat ik m'n multimeter goed instel)?
De primaire kant bij contact aan zou twaalf volt moeten zijn. Aan de kant van de bougies hoef je niet te meten. Dus ingaande kant.

Je pick-up spoel kun je ook controleren?
 
Laatst bewerkt:
Primair is best moeilijk meten, de CDI schakelt bij stilstand de massa naar de bobines uit. Draaiend zou je een puls meten. Een gemiddelde waarde uiteraard. Bij aandrijving door de startmotor is het toerental zo laag dat je slingeren kan waarnemen. Op allevier de aansluitpunten van de bobines zou je 12 volt moeten hebben, bij stilstand
 
Rotprobleem... Als ik in de buurt zat, was ik langs gekomen om de CDI te kunnen wisselen.

Nu ik dat zeg: hou er wel rekening mee dat er twee verschillende CDI's zijn voor de 4TX, te herkennen aan de kleur sticker die er op zit (paars of groen). Dat je wel dezelfde kleur aanhoudt.
 
Even gecheckt, groene stickers. Dank voor de waarschuwing. De pickup moet een weerstand van 192 tot 288 ohm hebben. Als ik naar het plaatje van @Willem kijk dan moet ik deze weerstandswaarde meten tussen de zwart gele draad (van pickup naar cdi) en de aarde, is dit juist?
 
Oneindige weerstand tussen B/Y en aarde en binnen spec tussen B/Y en B/W. Daarnaast de bobines van kant verwisseld, probleem blijft hetzelfde. Ik kan morgen nog de kabelboom doormeten om te kijken of het ergens tussen pickup en computer of computer en ontsteking mis gaat. Daarna zal ik toch een CDI en (voor de zekerheid) een nieuwe bobine moeten regelen om dat volledig uit te kunnen sluiten.

Gezien al het testwerk verdenk ik nu het meeste de CDI, ook omdat het specifieke (en 100% repliceerbare) probleem 1 vonk aan 1 kant is, verwacht niet dat dit aan een kabelbreuk ligt. Ga morgen desondanks wel even kijken of ik de kabelboom op stukken door kan meten
 
Terug
Bovenaan Onderaan