TDM 850

Greeny

Die hard MF'er
5 okt 2005
338
12
Belgie
Ik heb een TDM 850 op het oog, eerste generatie met ronde koplampen (1991).
Waar om deze? Wel gewoon omdat ik het een mooi ding vind en qua zithouding, perfect.

Het zijn geen racemachines, maar zijn ze wel geschikt om met 2 te rijzen. Daarom mijn vraag, zijn ze niet te licht hiervoor?
2 personen, samen 150kg en bagages? Zou dat vlot lukken?

Ik heb ooit met eentje kunnen rijden, maar deze was volledig afgeleefd (118.000km) in Italië. Vandaar mijn vraag naar ervaringen ervaringen met betere TDM's.
 
Joh, ik heb datzelfde gedaan met een 10 pk enfield.., geen probleem lijkt me..
 
Gewicht tdm 850: 220kg
Gewicht passagiers + bagage :180kg
=400kg
77pk
77pk/400kg=0.1925pk per kg voor de TDM850


Volkswagen golf gti perfomance gewicht: 1400kg
Gewicht passagiers + bagage :180kg
=1580kg
230pk
230pk/1580kg=0 1455 pk per kg.

Een TDM850 accelereert sneller dan een golf gti. (0.1955 Pk per kg vs 0.1455 pk per kg)
 
Het kan altijd luxer beter en meer, ik zou het met een tdm zeker aandurven

Ah, hierboven wordt het zelfs voor je berekend :)
 
Als antwoord op je vraag, met zijn tweeën en wat bagage gaat prima op een TDM. Motor is ruim en zwaar genoeg en heeft ook voldoende power om nog vlot te rijden met iemand achterop.
Met de eerste generatie TDM de 3VD, model met ronde koplampen, goed kijken naar de versnellingsbak, de 3e versnelling is erg slecht (zoek maar op internet). Ik heb zelf een tdm van 1991 gehad, waar ik een kapot blok heb opgelopen door een defecte versnellingsbak. Ik heb er toen een ander blok van 1993 ingezet, welke na een half jaar dezelfde mankementen ging vertonen in de 3e versnelling. TDM toen verkocht aan iemand voor de onderdelen.
 
Moet kunnen. Zelf op een tdm met koffers, bagagerol, tankpas en met vrouw op huwelijksreis geweest naar Ierland. Geen centje pijn.
C2AADBB9-A866-48DE-A960-FB7136A2BAB6.jpeg
is wel wat jaartjes geleden. 😎
 
TDM's zijn bekend van olieverbruik?. Ik weet niet welke bouwjaren.
De 4TX staat erom bekend, de 3VD wss ook. Als je geen oliezuper wil moet je de 900 kopen.
Mijn 4TX deed ongeveer een litertje per 4000km, dat viel nog wel mee maar niet fijn op achter te zitten op de snelweg :9

TDM is prima geschikt om zooi mee rond te sleuren, zou niet weten waarom niet. 80pk is genoeg en met 230kg volgetankt is het zelf ook geen lichtgewicht. Enige nadeel wat ik mij zo kan bedenken is dat het hoge motor is en dus een hoger zwaartepunt heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan