TDM-rijders: Inhouden TDM onder de 3000 toeren

Feedrus

Rookie
5 sep 2004
16
0
Tilburg
Ik ben aan het twijfelen over een TDM 850 (ergens vanaf bouwjaar 1996 overigens).
Nu ben ik wat lichtere motoren gewend met cardan en heb ik onlangs een testritje gemaakt en gemerkt dat er onder de 3000-3500 toeren weinig gebeurt als ik een beetje gas geef en dat hij zelfs eerder lijkt in te houden. Bij de cardanfietsen (cx500 en nu ntv650) reageerde het blok in elk geval op het gas. Nog niet zoveel natuurlijk als iets verderop in het toerental, maar ik kon beginnen met doortrekken vanaf zo'n 1800 à 2000 toeren.
Nu heb ik wel gehoord dat de motor pas echt vermogen begint af te geven iets hoger in toeren, zeg 4000, maar ik vraag me af of mijn korte ervaring nu exemplarisch is of dat de TDM echt niks doet onder de genoemde toerentallen. Hij moet toch gewoon reageren op het gas?
 
je kunt wel weg komen met een TDM onder de 3000 toeren als je rustig begint met gasgeven, als je plotsklaps het gas open draait als je onder de 3 tot 4 duizend toeren rijdt dan merk je dat ie het niet zo geweldig vind. het blok vind het inderdaad het fijnst als ie boven de 4000 toeren kan draaien. ikzelf heb hier echter nooit problemen mee gehad, bij langzaam rijdend verkeer in de stad enzo is het geen probleem om onder de 3000 toeren rond te tuffen. en als ik gewoon lekker aan het rijden ben merk ik dat ik hem eigenlijk vanzelf nooit onder de 4000 toeren laat komen.
als het budget het toe laat zou ik er een nemen van '99 of later. dit model is te herkennen aan de mooiere spiegels en digitale km/tripmeter/klokje op het dashboard. bij deze modellen zijn ook de carbs aangepast (beter oppakken bij lage toeren) en de versnellingsbak.
 
Vinden jullie de TDM dan wel geschikt om ook rustig mee te toeren en dus ook iets minder schakelen?

Ik vrees dat ik me altijd verkijk op een testritje, dus vandaar dat ik nog maar even wat ervaringen van anderen vraag. Wat ik namelijk eigenlijk zoek is een soort NTV850 of NTV900, maar die zijn er niet. Een diversion 900 spreekt me niet aan, en een Guzzi lijkt bij 50.000 km al toe aan revisie. BMW heb ik ook overwogen maar die past niet in mijn schuurtje (te breed, m.u.v. de K-serie, maar die spreekt me ook weer niet aan: lastig jongetje ben ik toch), dus vandaar tot nu toe uitgekomen op de TDM. Liever had ik cardan gehad, maar ketting kan ook.

Hij reed (en zit) wel verschrikkelijk lekker moet ik zeggen, maar ik twijfel dus nog wat over hoe het is om langdurig met deze motor te toeren.
 
Vinden jullie de TDM dan wel geschikt om ook rustig mee te toeren en dus ook iets minder schakelen?

Ik vrees dat ik me altijd verkijk op een testritje, dus vandaar dat ik nog maar even wat ervaringen van anderen vraag. Wat ik namelijk eigenlijk zoek is een soort NTV850 of NTV900, maar die zijn er niet. Een diversion 900 spreekt me niet aan, en een Guzzi lijkt bij 50.000 km al toe aan revisie. BMW heb ik ook overwogen maar die past niet in mijn schuurtje (te breed, m.u.v. de K-serie, maar die spreekt me ook weer niet aan: lastig jongetje ben ik toch), dus vandaar tot nu toe uitgekomen op de TDM. Liever had ik cardan gehad, maar ketting kan ook.

Hij reed (en zit) wel verschrikkelijk lekker moet ik zeggen, maar ik twijfel dus nog wat over hoe het is om langdurig met deze motor te toeren.

Ik heb er in 3 jaar nu meer dan 40.000 km mee gereden. Waarbij 2 vakanties van ongeveer 6000 km. Het beestje heeft nu zo'n 90.000 km op de teller staan, en wordt gedegradeerd tot pekelfiets, omdat gewoon ik wat anders (beetje meer power) wilde proberen. Maar dat ik 'm houd geeft wel hoe lekker ik 'm vind rijden.

Dat inhouden onder de 3000 toeren kan liggen aan versleten gasnaaldbuizen. Dat schijnt vaker voor te komen bij de TDM. Ik heb de mijne ook al eens vervangen.
Echt inhouden onder de 3000 toeren zou volgens mij niet moeten (kwestie van afstellen).
Ik kan best lekker rijden zonder boven de 4000 toeren te komen..., maar wil je wat sportiever rijden heeft ie gewoon meer pit als je wat hoger in toeren rijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan