TDM900 achtervering setup

ramsesiv

Rookie
2 apr 2021
13
11
Omdat ik sinds gisteren aan het zoeken ben... Deze vraag toch maar eens stellen. Voor alle duidelijkheid, ben geïnteresseerde leergierige non-mechanieker. Over ombouw vind je meer dan 1 thread, maar niet erg veel info als je de originele vering even wil uitrijden... Trouwens, daarvoor heeft de machine nog te weinig kilometers om die er al uit te smijten. Maar vraag me af of iemand me kan delen hoe hij zijn TDM900 heeft ingesteld?
Eigenlijk heb ik een serieus probleem met de harde standaard achterwiel setup. Tot aan het feit dat ik na een halve dag rijden ruglast ontwikkel. En OK, die standaard Yamaha vering is niet de beste, maar is toch de betere middenklasse.
Met 3 verschillende instellingen, 2 demping en 1 veervoorspanning. Daar moet toch iets van te maken zijn?
- De veervoorspanning (h)erken ik van mijn vorige BMW, en het verschil dat dit kan maken. Maar dat gaat dan vooral over belading. En eens je die verhouding kent, is dat gewoon een rekensommetje en draaien aan een knop als er iemand bij opspringt of bij de volgende internationale toer.
- Maar voor de afstelling van de demping tast ik in het duister. Ik kan er gewoon mee gaan experimenteren, met eens een klik omhoog of naar beneden, maar dacht eerst toch wat extra info in te winnen. Zodat het niet gewoon natte vinger werk is, maar met een onderbouwde logica. En veilig, want vering en rijkwaliteiten....
 
You searched for Teach Me Suspension • Life at Lean

Als de Engelse taal geen probleem is, dan kan je artikel 1 t/m 11 van bovenstaande link lezen. Artikel 1 staat op pagina 2 van de zoekresultaten.

Het lijkt veel, maar het is redelijk beknopt met een goede opbouw vanaf helemaal geen kennis naar een goede basiskennis over vering. Na deze artikelen kan je naar hartenlust spelen met de instelling van je schokbreker. Er wordt ook netjes uitgelegd waar je mee moet beginnen (negatieve veerweg, of te wel "rider sag"), en wat minder belangrijk is (uitgaande demping, of te wel "rebound"). (ingaande demping, of te wel "compression"! Tjonge, zoveel nieuwe begrippen dat ik er zelf weer door in de war raakte :$ ).
 
Laatst bewerkt:
Ik ervaar de achtervering als prima met de huidige instellingen en met mijn gewicht. Verder geen aanleiding om die te vervangen, de voorvering daarentegen.. die dus wel.
 
De verklaring van rider sag en rebound helpt me idd al vooruit! Dat begreep ik niet uit eerder leesvoer. Alvast bedankt en nog eens instuderen.....
De begrippen worden in de genoemde artikelenreeks ook goed uitgelegd. Zo kan je beginnen met lezen zonder ook maar één ding te weten van vering.

Even een paar koffiepauzes er aan besteden en dan het resultaat posten :t
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Demping is als een rem op veerweg. Eentje voor de ingaande beweging (comp) en eentje voor uitgaande beweging (rebound).

Soms laat de olie of het stelbereik vanaf nieuw al te wensen over. Mocht je geen verschil merken bij het afstellen, kan dat dus daar aan liggen.
 
Heb intussen de gesuggereerde link van Rammelende Bak en alle artikels gelezen 8)7 ( Part 10 "...Don’t Be Afraid to Ask for Help...What you’re really doing is paying for the convenience for someone to show you a good place to start..." *D )
Had reeds alle settings bekeken en deze stonden volledig standaard. Als ik de terminologie overneem van de aangewezen link, maakte dit de motorfiets twitchy en hard op de baan. TDM is toergericht dus... wens was eerder "Mals en lekker handelbaar" :]
Wat ik vooral mis is een referentie voor de veervoorspanning, mijn niet-Nederlandse bedieningshandleiding zegt enkel iets over de knoppen, maar geeft verder geen referentie qua beladingsgewicht of iets dergelijks. Van mijn BMW had ik dat wel ergens gevonden en dan heb je een basisuitgangspunt om te beginnen prutsen.

Conclusie voor mijn TDM900a:
Daar ik vermoed dat ik tot de middenmoot behoor van gewicht, kwam de veervoorspanning toch op standaard. Rebound/uitgaande demping op 14 en ingaande of compressie demping op 11. Dit betekent dat de rebound iets malser staat en de compressie gewoon standaard. Op het stuur heb ik de demping van standaard 3 teruggebracht naar een meer malser 2. Evolutie gegarandeerd............

En nu werd het leuk: het gevoel dat ik met een touring onderweg ben, plus merkelijk meer zekerheid met de "nieuwe" tweewieler. Dit zag een kameraad alleen al aan de manier dat ik mijn bochten neem :-D
Blijft enkel nog de vraag als ik iemand op de buddy plaats laat nemen, hoeveel ik die veervoorpsanning benader, 2 of 3 "clicks"?

Dank aan Rammelende Bak voor de zeer interessant link, ook JoePi voor het advies, *O*en alle anderen voor opbouwende commentaar!
 
Hangt natuurlijkl ook af van het gewicht van de duo en of je bagage meeneemt en of je op de snelweg rijdt of door Belgie ;-) om maar eens wat te noemen.
 
Je veervoorspanning verstellen heeft geen invloed op de veerkracht. Als je hem te zwaar vind inveren kan je (als dat er op zit) de ingaande demping wat minder zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan