ramsesiv
Rookie
- 2 apr 2021
- 13
- 11
Omdat ik sinds gisteren aan het zoeken ben... Deze vraag toch maar eens stellen. Voor alle duidelijkheid, ben geïnteresseerde leergierige non-mechanieker. Over ombouw vind je meer dan 1 thread, maar niet erg veel info als je de originele vering even wil uitrijden... Trouwens, daarvoor heeft de machine nog te weinig kilometers om die er al uit te smijten. Maar vraag me af of iemand me kan delen hoe hij zijn TDM900 heeft ingesteld?
Eigenlijk heb ik een serieus probleem met de harde standaard achterwiel setup. Tot aan het feit dat ik na een halve dag rijden ruglast ontwikkel. En OK, die standaard Yamaha vering is niet de beste, maar is toch de betere middenklasse.
Met 3 verschillende instellingen, 2 demping en 1 veervoorspanning. Daar moet toch iets van te maken zijn?
- De veervoorspanning (h)erken ik van mijn vorige BMW, en het verschil dat dit kan maken. Maar dat gaat dan vooral over belading. En eens je die verhouding kent, is dat gewoon een rekensommetje en draaien aan een knop als er iemand bij opspringt of bij de volgende internationale toer.
- Maar voor de afstelling van de demping tast ik in het duister. Ik kan er gewoon mee gaan experimenteren, met eens een klik omhoog of naar beneden, maar dacht eerst toch wat extra info in te winnen. Zodat het niet gewoon natte vinger werk is, maar met een onderbouwde logica. En veilig, want vering en rijkwaliteiten....
Eigenlijk heb ik een serieus probleem met de harde standaard achterwiel setup. Tot aan het feit dat ik na een halve dag rijden ruglast ontwikkel. En OK, die standaard Yamaha vering is niet de beste, maar is toch de betere middenklasse.
Met 3 verschillende instellingen, 2 demping en 1 veervoorspanning. Daar moet toch iets van te maken zijn?
- De veervoorspanning (h)erken ik van mijn vorige BMW, en het verschil dat dit kan maken. Maar dat gaat dan vooral over belading. En eens je die verhouding kent, is dat gewoon een rekensommetje en draaien aan een knop als er iemand bij opspringt of bij de volgende internationale toer.
- Maar voor de afstelling van de demping tast ik in het duister. Ik kan er gewoon mee gaan experimenteren, met eens een klik omhoog of naar beneden, maar dacht eerst toch wat extra info in te winnen. Zodat het niet gewoon natte vinger werk is, maar met een onderbouwde logica. En veilig, want vering en rijkwaliteiten....