Te arm afgesteld?

Robert.v

MF veteraan
12 feb 2005
10.701
528
Zeewolde
ik ben net terug van mijn eerste lange ritje met mijn nieuwe motor,
een VTR1000F uit 1999.

de motor is uitgerust met open BOS carbon pijpen waardoor ik al het vermoeden had dat ik binnenkort even op de bank moet om de boel daar ook op af te laten stellen.
Ik weet namelijk niet of de vorige eigenaar dat al had laten doen.

tijdens de rit, toen de motor eenmaal lekker warm was, bleef de motor in de lage toerentallen haperen, soort kruising van een rotte bobine en carb-icing zeg maar.
Vooral als ik bij een stoplicht stond en bij groen licht weg wou rijden, dan hield de motor in om na een paar tellen volgas te gaan.

toen ik na een kleine stop bij het tankstation weer wou starten had de motor er duidelijk moeite mee.

Eenmaal thuis heb ik er een bougie uitgedraaid en het lijkt me idd dat de boel te arm staat afgesteld.
Wat zijn jullie meningen?

full


 
Als ie met deellast 'rukkerig' rijdt kan dat duiden op een (iets) te arm mengsel. Run op de bank geeft veel duidelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
ik had het nog niet eerder gehad,
was vandaag opeens.

rit van 50+ km dus de motor was lekker warm, toen begon het ook pas.

ik zal dus even op zoek gaan naar een motorzaak met een dynobank in de buurt.
 
Om de verwarring even te vergroten, de kleur lijkt redelijk goed (ook al kan je er met die moderne @#$ benzine niet meer alles van zeggen. maar ik zie wel hele kleine bolletjes op het oppervlak van de elektrode gebrand, dus ik gok op te arm.
Testbank zal het wel uitwijzen.
 
nou heb de afgelopen 2 dagen eens rond gebeld:

MWS motortechniek: 77 euro per run B|

PH. Ritzen: 40 euro per run, afstellen uurloon, vervolgruns gratis :)

Mad Racing: 30 euro per run, afstellen uurloon, waarschijnlijk een volle dag bezig want een VTR is een lastige fiets om af te stellen volgens Mad.

vervolgens de dealer gebeld waar de motor ooit vandaan is gekomen.
volgens hem komen de knallen omdat de uitlaat kan lekker op de verbindingsstukken
omdat het een slip-on is.
de kleur van de bougies is niks mis mee, die mogen wit zijn.
koffiekleur is niet meer van toepassing met de modernde technieken/benzines etc.


dus....

voor de zekerheid een run laten maken?
mws is het dichts bij...maar 77 voor een kale rus is ook een aardig bedrag.
 
MWS is niet goedkoop maar hij weet gewoon erg veel van motoren.
Weet niet wat er allemaal bij zo een run bekeken word maar daar zal bij iedereen verschil in zitten. Dus ook prijs verschil. MWS zit ook in de race dus zal wel uitgebruid zijn. Bij de rest geen idee. Gewoon eens vragen wat ze allemaal uitlezen.

Je zal wel denk MWS aanprijzen he!! :+ Vind het bij hem erg handig dat ik alles kan vragen zonder moeilijk gedoe. Hij pakt er desnoots voorbeelden bij hoe iets wel en niet moet. betaal liever iets meer voor wat goed is dan minder en dan later denk "ik ben genaait"
 
Laatst bewerkt:
bij een te arm mengsel rijdt ie in lage toeren vaak haperig maar als je em doortrekt wel goed. stationair doet ie niet wat je zou verwachten maar met een te arm mengsel lijkt je gas juist te blijven hangen en gaat ie toeren maken. en als de problemen "ineens" kwamen lijkt een te arm mengsel me een beetje sterk.
 
Te arm for sure!!!! Heb precies hetzelfde gehad bij twee motoren na het plaatsen van powerfilters.
Gewoon gasnaald twee standjes omhoog en sproeier 10-20maten groter.
Echt niet zo moeilijk als als iedereen verteld! Door een beetje zelf te prutsen kun je een heel acceptabele afstelling bereiken. 100% wordt het niet, maar wel beter dan nu.

Edit. Controleer trouwens of dat "te arm lopen" niet komt door een verstopte sproeier, benzinepompje of een luchtfilter wat uit elkaar valt van poreusheid oid!!!
Of Aanzuigrubbers die gescheurd zijn/niet voldoende afdichten!
 
Laatst bewerkt:
nieuwe motoren hebben vaak een stationairsproeier en een hoofdsproeier. als ie alleen effe inhoud als je meer dan kwart gas geeft waarna ie vervolgens wel pakt dan moet je idd je gasnaalden wat hoger zetten. 10-20 maten vind ik trouwens wel extreem veel groter..

idd is het ook zo dat je zelf een prima afstelling kunt bereiken met experimenteren. tis alleen wat tijdrovend, zeker als je onervaren bent.
 
Laatst bewerkt:
Zit net te denken kan ook hoofd sproeier zijn de verstopt zit. Heb dat ook gehad en dan krijg je ook van dat soort problemen.
In lage toeren behoort de sproeir nog mee te werken en vanaf de 4000 toeren vrijwel niet meer waardoor die dus weer normaal oppikt. Als dit het geval is dan kan je voelen aan je uitlaat bochten bij een koude start. welke het minst snel warm word geeft het probleem dan. Je kan het ook met een schuim doen ofzo die je eropspuit. (helm spray deed ik het mee) op de bocht die koud blijft verdwijn de schuim langzamer dan de rest.
 
Laatst bewerkt:
ik had in het VTR topic ook al gereageerd. Maar check eens de slangen onder de tank. Misschien zitten deze iets knel, dan krijgt de motor ook te weinig benzine en loopt daarmee dus ook te arm.

Vooral het afknellen van een ontluchtingsslang zou het goed kunnen verklaren...
 
Terug
Bovenaan Onderaan