Te dik kettingvet?

skyking

MF'er
21 apr 2007
112
0
De Krim
Hallo,

Ik heb even een korte vraag, op het internet zie ik allemaal foto's van schone kettingen op supersport motoren zitten. Als ik bij mijn eigen zx6r kijk dan ziet het eruit alsof ik offroad gereden heb... (niet gedaan natuurlijk). Hoort dit schoner te zijn en kan ik dit eventueel zelf doen? Bedankt voor de reacties alvast!

Hier een foto van mijn ketting:


Uploaded with ImageShack.us
 
Gewoon normaal hoor, mijne ziet er ook niet echt netjes uit tenzij ik hem schoonmaak ;)
Je moet wat over hebben voor het posergehalte zeg maar :P Bij mij gaat het er ook pas echt netjes uitzien wanneer er een nieuwe set op gaat :')
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor. Is normaal zo.
Wil je het er toch netjes uit laten zien (doe ik ook met m'n ZX7R, niet met m'n XS650) dan moet je na het inspuiten van je ketting gelijk met een doekje de zijkanten van de schakels schoonpoetsen nu het vet nog vloeibaar is. Uiteraard niet het vet wegpoetsen waar het hoort!
Wil je het nu nog schoonmaken zou je WD40 of diesel kunnen gebruiken. Wel goed invetten daarna natuurlijk.
 
Mijn ketting ziet er ook zo uit, en gaat al 20.000km mee met slechts 1x spannen (minimaal).
Met het schoonmaken van de ketting voor de bling riskeer je snellere slijtage omdat het schoonmaak materiaal tussen de O ringen kan komen waar je het echt niet weg gaat krijgen.

Bij iemand die veel motorrijdt, zal de ketting er bijna nooit uitzien zoals op de foto's hier ;)
Rij zelf 750-1000km per week, en als ik die ketting glimmen wil hebben ben ik elke dag aan het poetsen.
 
Er blijft bij jou ook veel vuil op de zijkanten plakken.
Wat je zou kunnen doen is met een doekje met remmenreiniger langs de zijkanten van de ketting halen om zo de viezigheid weg te halen.

Zo te zien smeer je met een spuitbus, meer op de rollen spuiten en de zijkanten van de ketting vermijden.

Ik gebruik een potje vet met een kwastje en smeer dan alleen de rollen/het middelste gedeelte van de ketting.

Als je dan tijdens het poetsen van je motor even een doekje langs de zijkant van je ketting haalt blijft hij netjes :)
 
Je kunt m wel weer netje's krijgen dan moet je ketting reiniger kopen of diesel werkt ook goed. Het is wel een rot klusje maar het is wel beter voor de levensduur van de ketting als je m zo af en toe ff schoonmaakt van zand en ander straat vuil wat aan je ketting blijft zitten. En haal ook eens dat deksel weg bij je voortandwiel daar zit ook vaak een hoop slinger vet.

Sucses :W
 
Je kunt m wel weer netje's krijgen dan moet je ketting reiniger kopen of diesel werkt ook goed. Het is wel een rot klusje maar het is wel beter voor de levensduur van de ketting als je m zo af en toe ff schoonmaakt van zand en ander straat vuil wat aan je ketting blijft zitten. En haal ook eens dat deksel weg bij je voortandwiel daar zit ook vaak een hoop slinger vet.

Sucses :W

Dat laatste ga ik in van de week ff doen, gelijk ff kijken hoe de slijtage van het voortandwiel is
 
En niet de motor laten draaien en in z'n 1 het wiel laten ronddraaien, dan kan je dit krijgen..
Bah!

~[modbreak]
Als je nou echt zo'n sterke aandrang voelt om zoiets te posten, doe het dan achter een linkie.
[FAQ=richtlijnen,schokkend]Richtlijnen: Schokkend materiaal[/FAQ]
~[/modbreak]

---edit---

Sterke aandrang wil ik het niet noemen, maar ik snap het.
Mijn excuses voor de grafische post.
Leert mensen wel af om met draaiende motor de ketting te smeren. :+
 
Laatst bewerkt:
En niet de motor laten draaien en in z'n 1 het wiel laten ronddraaien, dan kan je dit krijgen..

[http://img242.imageshack.us/img242/204.jpg (afbeelding)]

Vind het wel knap hoe ze het voor elkaar krijgen :X Met een kwastje en in z'n 1 rond laten draaien? Dat zou ik nooit doen, in z'n 1 met een spuitbusje zou wel kunnen. Maar alsnog draai ik het wiel gewoon met de hand :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik een potje vet met een kwastje en smeer dan alleen de rollen/het middelste gedeelte van de ketting.

Als je dan tijdens het poetsen van je motor even een doekje langs de zijkant van je ketting haalt blijft hij netjes :)


:N

Met dat kwastje smeer je ook het zand mee de ketting in...


Met het doekje hetzelfde verhaal, je smeert rommel weg tussen de schakels..



Gewoon spuitbus, aan de binnenkant van de ketting spuiten, en gewoon niet schoonmaken!
 
Ligt denk ik ook aan het kettingvet. Ik heb laatst nieuwe gekocht (S100), omdat m'n oude bus (Kroon Oil Racing Kettingvet Light ofzoiets, uit m'n brommertijdperk) op was. Bij die laatste zat het vet eigenlijk overal behalve op de ketting. Achtervelg helemaal zwart, zwarte smurrie op bepaalde stukken van de achterbrug en het kettingrandje..
Nu met die S100 heb ik nergens meer last van
 
Heb je wel eens bij je voortandwiel gekeken... nou das pas schrikken.. daar draait je ketting door de vuile drab heen....

Mijn ervaring...(woon werk verkeer) ongeveer om de 1000 km en met regen extra (dus vaak extra)
Kettingvet erop spuiten... handig maar risico van ernaast spuiten en je kan in principe niet direct rijden... anders slingert het meeste er weer af...(dat is leuk als je er achter rijdt)

Tegenwoordig gebruik ik vet uit een pot (die ook bij motorgarages gebruikt worden)..
Ietsepietsie langer werk... geen morsen, gewoon opdeppen aan de binnenzijde met bokkenpoot(tje) en zo'n pot gaat lang mee dan een spuitbus.

Ketting nooit gereinigd en ging/gaat 30000km mee..wat mij vrij normaal lijkt!

Ben je kettingposer, poetsen en nog eens poetsen en met een penseeltje aanbrengen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan