te hard rijden voor ambulance

Op dinsdag 19 augustus 2003 19:53 schreef Baksteen het volgende:Heb ook wel eens mensen die gewoon 10 km onder de max snelheid rijden en bushalte's/parkeerplaatsen/afslagen voorbijrijden en gewoon rustig verder blijven kletsen met hun buurman/vrouw....

Ja maar jij kan ze nog inhalen... moet je eens proberen met een brandweerwagen :(

Maar gelukkig zien ze die meestal wel aankomen :P

Maar ik heb mensen hun velgen verrot zien rijden omdat ze met 50 de (lege) wegkant (met stoeprand) opdoken omdat wij eraan kwamen. Mensen doen rare fratsen...

Oja...over dit topic...

>> Offtopic :P
 
Toch heb ik ergens gehoord van een huisarts die naar een oproep (hartaanval) ging, geflitst werd, voor moest komen en de boete gewoon moest betalen.

Of trap ik nu met allebei mijn platvoeten in een Broodje Aap-verhaal??

In dat geval: :X
 
als je bezwaar aantekent dan denk ik dat de boete je wordt kwijtgescholden wegens de omstandigheden
 
Toch heb ik ergens gehoord van een huisarts die naar een oproep (hartaanval) ging, geflitst werd, voor moest komen en de boete gewoon moest betalen.

Of trap ik nu met allebei mijn platvoeten in een Broodje Aap-verhaal??

In dat geval: :X
Een broodje halfaap.

Hij voerde een oranje zwaailicht en werd aangehouden op de terugweg, niet op de heenweg. Toen was het spoedeisend karakter van zijn rit niet meer aanwezig. Zijn argumentatie was dat de situatie levensbedreigend was; dat vonden de verbalisanten ook, alleen hadden die het over zijn rijstijl.

Inmiddels wordt aan huisartsen geadviseerd een gele auto te rijden en in spoedeisende gevallen een groen zwaailicht te voeren, hoewel dit geen wettelijke status heeft.

In andere gevallen werd een huisarts ook zonder het voeren van zwaailicht vrijgesproken omdat spoedeisende medische hulp geboden was(102 km/h in de bbk). Let wel, ambulances zijn i.h.a. beter uitgerust met medische apparatuur dan de auto van een huisarts en de bestuurder heeft een speciale rij-opleiding gehad voor een voorrangsvoertuig. Ook zij hebben zich te houden aan zorgvuldigheid en regels.
 
Ik dacht een keer slim te zijn en (op een hele open kruising, tig meter zicht etc voor ik dat gezeik krijg) met 50 de (ruime) bocht om een woonwijk in te rijden om daar te ankeren en keren etc toen er politie met sirenes etc achter me aan zat, moest hij ook daarheen |( :P

Tja, zie op die knipperboel maar een enkel knipperlicht linksaf te ontwaren :P
Maar, daar wel een hoop parkeerruimte en inhaalplaats (in tegenstelling tot de weg waar ik vanaf kwam, enkelbaans, geen parkeerruimten en een dikke middenberm), dus daar kon ik zonder hun te hinderen opzij en zij erlangs.

Moeder van een vriend is eens in botsing gekomen met een ambulance toen deze laatste linksaf sloeg.
Reactie bestuurder ambu: "Zag U mijn knipperlicht niet?"
Reactie moeder: "Welke van de 30?"
Wel jammer toch, want het betekende wel dat de (of eigenlijk een andere) ambu veel later ter plaatse was '(

Vaagste reactie van een autodebielist was nog wel een mevrouw ergens in Eindhoven.
Stonden stil voor een verkeerslicht, zien collectief van achteren een brandweerwagen naderen, full speed / kerstboom. Strook voor linksaf stond vol, en beide rechtdoor ook (zeker 10 auto's ieder). Strook voor rechtsaf was LEEG.
Wat doet zo'n muts, besluit dat een strook voor rechtdoor maar leeg moet om de brandweer door te laten, dus gaat, in haar uppie, op de strook voor rechtsaf staan. Niet eens bij de stopstreep, nee, halverwege...
En dan, met herrie makende, toeterende, grootlicht seinende brandweerwagen stilstaand achter haar, tergend langzaam de berm in kruipen. Een berm die daar met flink hoge stoepranden zeg maar is afgezet.
Niet uberhaupt blijven staan op de volle strook, niet ff gasgeven en door rood kachelen, nee, die brandweerwagen 4mins ophouden door de berm in te kruipen...

Ik hoop dat ze dat kenteken hebben opgeschreven en die mevrouw een paar cursusjes 'kado' hebben gedaan: "Cursus Hoe reageer ik op voorrangsvoertuigen", "Cursus Gezond verstand deel 1" "Cursus Gezond verstand deel 2" nogmaals "Cursus Gezond verstand deel 1" en "Cursus Hoe zien mensen met 3e graads brandwonden eruit terwijl ze makkelijk met minder af hadden kunnen komen"

God, wat hebben we met 20 auto's die doos de huid vol zitten schelden zeg... Je kon gewoon zien dat al die mensen opgewonden en kwaad bezig waren tegen haar :P

Toch wel goed om te zien dat al die mensen begaan waren met de eventuele slachtoffers :} en "not amused" waren dat zo'n geit die hulpverleners liep te frustreren :(
 
Ik heb me ooit weleens laten vertellen dat je wel door rood mag rijden om de weg vrij te maken maar of dat ook zo geld voor te hard rijden?


Dat mag idd, maar dat wil niet zeggen dat je de kruising over mag rijden, je kan ook door rood rijden en OPZIJ gaan.
 
Ok stel de volgende situatie eens voor.

Je staat voor een rood verkeerslicht te wachten, voor het gemak ben je de enige. Het kruispunt is voorzien van roodlicht-camera's. Er komt een voorrangsvoertuig achter je met alle toeters en bellen aan (ja ook de lampen).

Je besluit door rood te rijden FLITS. Maar dan gaat ie net op groen en het voorrangsvoertuig staat niet op de foto!

Wat dan gewoon kassa?
 
Ok stel de volgende situatie eens voor.

Je staat voor een rood verkeerslicht te wachten, voor het gemak ben je de enige. Het kruispunt is voorzien van roodlicht-camera's. Er komt een voorrangsvoertuig achter je met alle toeters en bellen aan (ja ook de lampen).

Je besluit door rood te rijden FLITS. Maar dan gaat ie net op groen en het voorrangsvoertuig staat niet op de foto!

Wat dan gewoon kassa?

De kans dat je bij dat stoplicht getroffen wordt door de bliksem is volgens mij hoger :P
 
Ok stel de volgende situatie eens voor.

Je staat voor een rood verkeerslicht te wachten, voor het gemak ben je de enige. Het kruispunt is voorzien van roodlicht-camera's. Er komt een voorrangsvoertuig achter je met alle toeters en bellen aan (ja ook de lampen).

Je besluit door rood te rijden FLITS. Maar dan gaat ie net op groen en het voorrangsvoertuig staat niet op de foto!

Wat dan gewoon kassa?

Naar ik begrepen heb flitst een roodlichtcamere 2 keer om te kijken of je effectief door het rood rijdt of gewoon een stukje verder stopt dan de lijn. Als jij door rood rijdt en OPZIJ gaat(dus niet door rood rijden en dan volgas beginnen accelereren om voor de amulance uit te blijven) zal dat waarschijnlijk ook op de foto staan. Je moet meestal niet ver vooruit rijden om voldoende plaats te maken om iemand te laten passeren :)
Maar het zou nu wel een heel erg ongeloofelijk toeval zijn dat zoiets gebeurt :P
 
Ok stel de volgende situatie eens voor.

Je staat voor een rood verkeerslicht te wachten, voor het gemak ben je de enige. Het kruispunt is voorzien van roodlicht-camera's. Er komt een voorrangsvoertuig achter je met alle toeters en bellen aan (ja ook de lampen).

Je besluit door rood te rijden FLITS. Maar dan gaat ie net op groen en het voorrangsvoertuig staat niet op de foto!

Wat dan gewoon kassa?
Zo ongelooflijk is dit niet, het is helaas een praktijkvoorbeeld. En dan heb jij de rompslomp en moet je alle moeite doen om je te rechtvaardigen (zie mijn eerdere bijdrage in dit topic). Hoe vervelend ook, ik blijf in zo'n situatie gewoon staan. Puur juridisch gezien is de ander een voorrangsvoertuig en jij niet. Het RVV geeft aan dat je zo'n voertuig voor moet laten gaan en niet dat je daarvoor zelf de regels mag overtreden.

Je rijdt al door rood als je de stopstreep passeert. Je bent immers verplicht vòòr de stopstreep te stoppen.
 
De kans dat je bij dat stoplicht getroffen wordt door de bliksem is volgens mij hoger :P

Hmm en als ik nou een mooiweerrijder ben?? :+ (nee dat ben ik gelukkig niet)

Toch wel moeilijk hoor, zelf zou ik wel opzij gaan, maar ik zou toch de hogeraad gaan whatever om in dat geval niet te dokken, krom systeem..
 
Hoe vervelend ook, ik blijf in zo'n situatie gewoon staan. Puur juridisch gezien is de ander een voorrangsvoertuig en jij niet. Het RVV geeft aan dat je zo'n voertuig voor moet laten gaan en niet dat je daarvoor zelf de regels mag overtreden.
HHHhmmm, bij ons heb je een soort van beroepsdeformatie die zich oa openbaart door geen echte haast meer te hebben om naar de auto te gaan bij een melding van een onwelwording/reanimatie/aanrijding met letsel.

Tegen diegene heb ik dan dezelfde opmerking als hierbij: En als je nou weet dat die ambu/brandweerauto/politieauto op weg is naar jouw eigen ouder/echtgenoot/kind in zo'n situatie?? Blijf je dan ook staan......???

Die bon word echt wel vernietigd. Alle ritten worden vastgelegd en kunnen nagekeken worden.
 
HHHhmmm, bij ons heb je een soort van beroepsdeformatie die zich oa openbaart door geen echte haast meer te hebben om naar de auto te gaan bij een melding van een onwelwording/reanimatie/aanrijding met letsel.

Tegen diegene heb ik dan dezelfde opmerking als hierbij: En als je nou weet dat die ambu/brandweerauto/politieauto op weg is naar jouw eigen ouder/echtgenoot/kind in zo'n situatie?? Blijf je dan ook staan......???

Die bon word echt wel vernietigd. Alle ritten worden vastgelegd en kunnen nagekeken worden.
Moreel heb je absoluut gelijk. Staat er geen roodlicht registratie camera dan zal ik ook zondermeer doorrijden en ruimte maken. Staat die er wel (wat in Amsterdam niet veel voorkomt, maar b.v. in Aalsmeer [overdrijfmodus] bijna bij ieder verkeerslicht [/overdrijfmodus]) dan blijf ik staan. En velen inmiddels met mij. Zij zitten, net als ik, niet op de rompslomp te wachten waarbij zij zelf de rechtvaardiging moeten aantonen. Dat is een nadeel van de Wet Mulder.

Theoritisch is het juist dat alle ritten geregistreerd dienen te worden, kennelijk valt er wel eens wat tussen wal en schip. Dat is een van mijn praktijkvoorbeelden waarvan ik zei: breek me de bek niet open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan