Te hard > Strafblad?

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
2
Lienden
Stel: ik rij iets te hard (160 waar je 80 mag ofzo) en ik wordt geflitst. Dat betekent waarschijnlijk voorkomen, boete, (voorwaardelijke) rijontzegging, de hele handel. Máár... Krijg je dan ook een aantekening op je strafblad?


Oh en ff voor de duidelijkheid, ik ben niet geflitst, ik ben gewoon nieuwsgierig.
 
Jah strafblad, waar je NOOIT meer van afkomt, omdat je net die ene kilomter teveel te hard reed :Z !! :+

Wanneer je de maatschappij echter oplicht voor enkele miljoenen, of je vermoord iemand, dan wordt de zaak vaak geseponeerd wegens procedurefouten of gebrekkig bewijs en mag je in deze samenleving ongestoord verder gaan, want dan MAG dit niet eens op een strafblad vermeld worden :( :( lekker dan..... :X

Ik zal ons rechts-systeem nooit begrijpen.
 
Sancties
Voor snelheidscontroles heeft de politie een heel arsenaal aan handhavingsmiddelen. Relatief kleine overtredingen worden afgedaan met een boete; de hoogte ervan vind je in de Boetebase. Overschrijdingen van meer dan 30 km/uur worden geregistreerd. Afhankelijk van je voorgeschiedenis levert zo’n overtreding een forse boete of een dagvaarding op. Bij overschrijding van de maximumsnelheid van 50 kilometer of meer wordt het rijbewijs ingevorderd. Bij zeer grove overtredingen kan de zogenaamde artikel 130-procedure gestart worden, waarbij de bestuurder een onderzoek moet ondergaan naar de lichamelijke of geestelijke geschiktheid om een motorrijtuig te besturen. Afhankelijk van de uitkomst kan het CBR het rijbewijs permanent ongeldig verklaren.

Probeer het anders eens uit: A1 ter hoogte van Apeldoorn, A73 ter hoogte van Horst :P
 
Probeer het anders eens uit: A1 ter hoogte van Apeldoorn, A73 ter hoogte van Horst :P
Ik ken iemand die het uit heeft geprobeerd en die wacht nog op de uitslag. :X

Maar in dat stukje wat je daar quote wordt op zich niks gezegd over een aantekening op het strafblad.
 
Ik heb dat ook een keer geprobeerd.... reed 102 km te hard....

Leverde een bekeuring op van toen 1632,- gulden
en een rij ontzegging van 4 maanden.

Een strafblad heb je dan wel alleen blijft die maar 8 jaar staan daarna verdwijnt
het.

Erger is nog de straf die je krijgt van de verzekering. Je kan namelijk niet een polis meer afsluiten op je eigen naam na een rij ontzegging. ook dit blijft je 8 jaar lang achter volgen...
1 voordeel een polis die al liep voor de ontzegging blijft gewoon bestaan.
 
Vorig jaar ben ik mijn rijbewijs kwijt geraakt (109 waar je 50 mag).
Ik heb gevraagd of ik door dat geintje een strafblad kreeg.
Ik kreeg als antwoord dat ik geen strafblad krijg, omdat ik een overtreding ben begaan en geen misdrijf.
 
Staat me iets bij dat sommige dingen in verkeer wel als een misdrijf worden gezien. Bijvoorbeeld goed gezopen achter het stuur en de echt vette snelheidsovertredingen ook. Maar goed, kweet het niet zeker.
 
Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af maar 160 waar je 80 mag, of, zo mogelijk nog erger, 109 waar je 50 mag is toch al gauw een regelrecht misdrijf? :?

Ik ben dik 15 jaar geleden op de Koningskade in Den Haag om half 6 's ochtends "gepakt" met ruim 60 m/u te hard waar ik niet bepaald trots op ben, was (terecht) rijbewijs kwijt voor half jaar, maar geen problemen met verzekering. Of ik een strafblad had hierdoor weet ik niet, hoe vind je zoiets uit eigenlijk?
 
Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af maar 160 waar je 80 mag, of, zo mogelijk nog erger, 109 waar je 50 mag is toch al gauw een regelrecht misdrijf? :?

Ik ben dik 15 jaar geleden op de Koningskade in Den Haag om half 6 's ochtends "gepakt" met ruim 60 m/u te hard waar ik niet bepaald trots op ben, was (terecht) rijbewijs kwijt voor half jaar, maar geen problemen met verzekering. Of ik een strafblad had hierdoor weet ik niet, hoe vind je zoiets uit eigenlijk?
Je bent met 60 meter per uur te hard gepakt :?



:P :9 :+
 
jaja, dat is toch 0,06 KM/h te hard, stel je voor dat er net iemand oversteekt. Dat kan het verschil tussen nog net wel kunnen stoppen en net niet uitmaken!
 
Het komt dus NIET op je strafblad. Dat kan ook niet, omdat te hard rijden geen misdrijf is.

Wat wel gebeurt, is dat Justitie er rekening mee houdt bij volgende -soortgelijke- overtredingen. Je volgende snelheidsverbaal valt dus vrijwel zeker duurder uit, tenzij het "transigabele" overtredingen (de Muldertjes ofwel lagere snelheidsovertredingen) betreft. Dat zijn standaard bedragen.
 
Het hangt natuurlijk van de omstandigheden af maar 160 waar je 80 mag, of, zo mogelijk nog erger, 109 waar je 50 mag is toch al gauw een regelrecht misdrijf? :?

Ik ben dik 15 jaar geleden op de Koningskade in Den Haag om half 6 's ochtends "gepakt" met ruim 60 m/u te hard waar ik niet bepaald trots op ben, was (terecht) rijbewijs kwijt voor half jaar, maar geen problemen met verzekering. Of ik een strafblad had hierdoor weet ik niet, hoe vind je zoiets uit eigenlijk?
Leg uit; het is een misdrijf?

mis·drijf (het ~, -drijven)
1 misdaad
2 [Belg.] strafbaar feit in het algemeen [men onderscheidt overtredingen, wanbedrijven en misdaden] => delict

mis·daad (de ~)
1 ernstig strafbaar feit [in België de juridische term voor het zwaarste misdrijf] => euveldaad, misdrijf
2 misdadigheid, misdadigers

Stevige uitspraak.
 
Het komt dus NIET op je strafblad. Dat kan ook niet, omdat te hard rijden geen misdrijf is.

Is al een paar keer eerder gezegd HET IS DUS WEL EEN MISDRIJF als je net iets verder gaat dan wat wet "Mulder" voorschrijft. En JA dit weet ik uit eigen ervaring.
 
Ai, das balen :X

Hier zeggen ( http://www.om.nl/boetebase/tabel/tab_003.htm )
ze dat de boete hoger zal zijn dan 520 euro boete. Het wordt dus in ieder geval een dagvaarding waardoor hij/zij zich voor de rechter zal moeten verantwoorden.

Artikel 22 RVV zegt dat de maximum snelheid voor personenauto´s buiten de bebouwde kom, voor zover lager gesteld (denk hierbij de zone´s) 80 km/h is.
Artikel 92 RVV zegt dat overtreding van artikel 22 een strafbaar feit is en lid 2 zegt dat "Bij de veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig kan hem de bevoegdheid om motorvoertuigen te besturen voor ten hoogste twee jaren kan worden ontzegd.
http://www.tdekkers.nl/rvv.htm#index%20rvv

Dit artikel zegt dus dat, als je alleen maar geflitst word met een te hoge snelheid, je een overtreding begaat die gestraft kan worden met een rijontzegging en een boete. De richtlijnen van het OM is dat er rijontzegging opgelegd worden bij een snelheidsoverschrijding van 50 km of hoger. Het is dus aan de rechter.

Heel veel succes ermee. Hopelijk is de uitslag niet al te pijnlijk.
 
Is al een paar keer eerder gezegd HET IS DUS WEL EEN MISDRIJF als je net iets verder gaat dan wat wet "Mulder" voorschrijft. En JA dit weet ik uit eigen ervaring.

Het is niet zo dat je een misdrijf begaat als een strafbaar feit niet meer mbt van de zogehete Wet Mulder afgedaan kan worden. Het strafbare feit geeft aan of er een boete afgedaan kan worden middels het CJIB. Dit wil niet zeggen dat je dan een misdrijf begaan hebt. Of het een misdrijf of overtreding begaat staat in de wet vastgesteld.

Het kan zijn dat de officier de snelheidsovertreding zo ernstig vind dat hij kan stellen dat er gevaar is veroorzaakt op de weg. Dan komt artikel 5 WvW 94 om de hoek kijken en heb je wel een misdrijf als bedoeld in de wet. De kale snelheidsovertreding is dus een overtreding als bedoeld in het RVV ´90´.
 
"Wet Mulder" geldt alleen voor snelheidsovertredingen tot 30 kmh (of 50?) te hard. Voor "een beetje" te hard zoals Orpheus omschrijft geldt "Wet Mulder" niet meer.


Zij hebben mij aangehouden met meer dan 50 km/u te hard en later kreeg ik ook een brief thuis over Wet Mulder. Dus volgens mij geldt die ook voor de hogere overtredingen.
 
Zij hebben mij aangehouden met meer dan 50 km/u te hard en later kreeg ik ook een brief thuis over Wet Mulder. Dus volgens mij geldt die ook voor de hogere overtredingen.

http://www.wegcode.be/divers/boetes.htm Moet je eens lezen.

Dat kan idd omdat men van het CJIB de boete middels een acceptgiro thuis krijgt. Dit is dus via Wet Mulder, uitspraken rechter of een schikkingsvoorstel. Via CJIB worden alle boetes ge-int.
 
Misdrijven zijn onder andere strafbare feiten opgenomen in boek II van het Wetboek van strafrecht en met name genoemde feiten in de bijzondere wetten (oa opiumwet, wegenverkeerswet, etc). Dit zijn ernstige strafbare feiten waarop een gevangenisstraf is gesteld en dat door de meervoudige of enkelvoudige strafkamer van de rechtbank wordt behandeld.

Overtredingen zijn minder ernstig strafbare feiten die in beginsel door de kantonrechter worden beoordeeld en waarbij afdoening veelal met een schikking/transactie via het openbaar ministerie of berechting in eerste aanleg door het kantongerecht plaatsvindt.

Een strafblad is een vermelding in het strafregister dat aantekeningen bevat over de keren dat iemand in het verleden verdacht werd van strafbare feiten (met name misdrijven) en over de afloop daarvan (sepot, vrijspraak, veroordeling).

In artikel 178 van de wegenverkeerswet wordt aangegeven welke overtreding van welke artikelen misdrijven zijn en welke overtredingen. De in artikel 175 en 176 genoemde feiten zijn misdrijven, de in artikel 177 genoemde feiten zijn overtredingen. Artikel 5 wordt genoemd in artikel 177 en is dus géén misdrijf. Je kunt hier echter wel een aantekening in het strafregister voor krijgen als het niet wordt afgedaan met een schikking.

Te hard rijden is geen misdrijf. Ook niet bij overschrijding van meer dan 30 of 50 kilometer per uur. Wel kan er invordering plaatsvinden (meer dan 50 moet het zelfs) en kan het voor de rechter komen. Indien een rijbewijs is ingevorderd komt er een aantekening in het register van de RDW, zodat opsporingsambtenaren kunnen zien dat iemand bijvoorbeeld met een ingevorderd rijbewijs rondrijdt (wat wel weer een misdrijf is.) Hier komt echter geen aantekening voor in het strafregister.
 
Terug
Bovenaan Onderaan